25. September 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 1 360,95,- € Nebanovala by. Okolo 1920. Olej na plátne. 35 x 35 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
829,85,- € Krajina z Liptova. Okolo 1930. Olej na plátne. 55 x 87 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
863,04,- € Zimné jazierko. Nedat. Olej na dreve. 22 x 29 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
863,04,- € Na okraji lesa. Okolo1955. Olej na plátne. 111 x 70 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
800,- € Kačky nad rybníkom. 1936. Olej na dreve. 48 x 59 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
2 124,- € Nevesta. 1902. Olej na plátne. 49 x 38 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
1 626,- € Dedinčianka. Okolo 1905. Akvarel na papieri. 24 x 33 cm. (2. letná aukcia, 7. 5. 1997)
1 593,- € Dojenie oviec. 1908. Olej na plátne. 49 x 66 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
1 500,- € Valasi. Okolo 1920. Olej na plátne. 49 x 65 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
929,- € Osturňa. Okolo 1920. Olej na plátne. 35 x 26 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
929,- € Nevesta. 1900-10. Olej na plátne. 48 x 38 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
929,43,- € Starý Važec. Okolo 1910. Olej na kartóne. 41 x 30 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
Biografia: Narodil sa 4. 9. 1878 v Humpolci pri Pelhřimove, zomrel 28. 2. 1970 v Banskej Štiavnici. 1897-1900 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Pirner), 1900-6 na Akadémii výtvarných umení v Mníchove (prof. Herterich, Marr) a tamojšej súkromnej škole A. Ažbeho. Od 1892 žil v Rimavskej Sobote, 1894 v Tisovci. V Prahe pôsobil v spolku Detvan. Cez prázdniny v 1899 a 1900 maľoval vo Veľkej Slatine, Očovej, Dobrej Nive a Detve. Od 1900 úzke kontakty s J. Úprkom a moravsko-slováckymi maliarmi. 1901 založil spoločne s E. Pacovským, L. Strimplom a bratom Karolom maliarsku kolóniu v Detve. 1902 sa vo Viedni zoznámil s M. T. Mitrovským a T. Andraškovičom. 1903 spoluzakladateľ Grupy uhorsko-slovenských maliarov. 1911 založil maliarsku kolóniu vo Važci spoločne s bratom Karolom, P. J. Kernom a F. Úprkom. 1914-15 vojak na ruskom fronte, 1915-18 v zajatí, 1920-48 profesor kreslenia v Banskej Štiavnici, od 1948 v dôchodku. 1920 spoločne s P. J. Kernom a I. Žabotom založili Spolok slovenských umelcov v Martine. 1922 študijná cesta po Nemecku, 1927 v Paríži, 1928 v Juhoslávii. Venoval sa i publicistike (Mladé Slovensko, Slovenské pohľady, Kultúrny život). Vydal memoárovú knihu "Spomienky" (Bratislava, 1962). Samostatne vystavoval vo Viedni (1913), Martine (1943), Bratislave (1954), Banskej Štavnici (1956).
Literatúra: Wagner, V.: Profil slovenského výtvarného umenia. Turčiansky sv. Martin 1935; Wagner, V.: Nové slovenské maliarstvo. Bratislava 1944; Wagner, V.: Sto rokov slovenského výtvarného umenia 1848-1948. Katalóg Slovenského múzea. Bratislava 1948; Wagner, V.: Vývin výtvarného umenia ma Slovensku. Bratislava 1948; Váross, M.: Otázky vývinu a periodizácie slovenského výtvarného umenia v rokoch 1918-1945. Umění, 1955, č. 4, s. 274-179; Váross, M.: Augusta. Bratislava 1956; Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 84 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 1 200 € |
Rok: 1902
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 48 x 32 cm
Značené: Značené vpravo hore monogramom "AJ 1902 Cerovo (Hont)". Vľavo hore "Prístauk Kata". Na zadnej strane popisok diela autorovou rukou.
Popis: „Kata Prístauk“
je príznačným dielom naturalistického žánru Jaroslava Augustu. Študoval -- finančne podporovaný pražskou Československou jednotou -- na výtvarných akadémiách v Prahe, Viedni i v Mníchove. Mníchovský pobyt sa vlastne časovo kryl s jeho zakladateľskými zjednocujúcimi aktivitami medzi národne uvedomelými umelcami horného Uhorska. I tento fakt -- totiž pocit, že je vlastne ešte profesionálne neplnohodnotný umelec -- určite spôsobil, že jeho raná maľba zostala len na úrovni poctivého, naturalisticky doslovného umenia, ktoré našlo hlavnú ambíciu v národopisne vernom dokumente svojrázu ľudového života v množstve dedín a mestečiek severných regiónov Slovenska: Tisovca, Veľkej Slatiny, Očovej, Dobrej Nivy, Detvy, Dačovho Lomu, Cerova, Istebného, Párnice, Dolného Kubína, Zázrivej, Važca (Nevesta z Dačovho Lomu, 1902; Pri kolíske, 1903; Pred búrkou, 1904; Pred kostolom, 1904; Štúdia dámy v klobúku, 1904; Osamelý, 1906; Strihanie oviec, 1904; Detvianka, okolo 1906). Augustovo snaženie sa nikdy nepretavilo do plnohodnotného umeleckého tvaru s inšpiratívnou, vývinovou mohutnosťou širšieho dosahu. Svoj štartovací prah nedokázal prekonať: jeho umenie bolo len dobovo podmieneným, tendenčne modulovaným variantom stredoeurópskeho žánrového luminizmu. Na celý Augustov problém je však možné nazerať i inak. Za jeho umeleckou skromnosťou treba vidieť aj programovú, úprimným národným presvedčením podmienenú a svojím spôsobom dojímavú, romantickú askézu. Vedome si ohraničil vlastné možnosti, vlastný maliarsky kontext domácou výtvarnou, ale i myšlienkovou problematikou, pre ktorú mali výboje európskej moderny len celkom podružný význam. Augusta chtiac-nechtiac, v súhlase s vlastným myšlienkovým predurčením, musel váhavo a nerozhodne zastať kdesi na polceste medzi sociálno-kritickým naturalizmom mníchovského strihu (aby sa tak vyhol tradičnému folkloristickému pietizmu) a významovo neutrálnym vychutnávaním svetelných predností žánrových výjavov (pretože nemohol prijať pre neho samoúčelné, s "vecou národa" nesúvisiace pravidlá nezáväznej súhry farby a svetla).
Zoznam diel autora: