25. September 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 76 000,- € Pobožnosť v horách. 1931. Olej na plátne. 92 x 83 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
32 000,- € Hrabačka. Okolo 1952. Olej na kartóne. 32,5 x 43 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
22 405,- € Poludnie. 1929. Olej na plátne. 67 x 50 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
20 000,- € Jeseň na poli. Okolo 1952. Olej na hrubom kartóne. 31 x 50 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
20 000,- € Zátišie s krčahom a jablkami. 1931. Olej na kartóne. 35 x 43 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
18 200,- € Žena v kroji od chrbta . 1929-33. Olej na plátne, lisovanom na dreve. 37 x 25 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
14 273,- € Na stráži. 1928. Olej na plátne. 78 x 62 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
Biografia: Narodil sa 11. 1. 1899 v Turanoch nad Váhom, zomrel 15. 12. 1968 v Trenčíne. Od 1918 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti), 1919-24 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Bukovac, Pirner, Obrovský, Švabinský). V Prahe krátko navštevoval súkromnú školu A. Kalvodu. 1921 bol na študijnom pobyte na súkromnej maliarskej škole prof. Deluga vo Viedni. Po absolutóriu pôsobil v Turanoch, 1930-31 v Martine, 1957-62 v Čemiciach, 1962-68 v Trenčíne. 1929 spolu s Palugyayom študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-33 spolupráca s Alexym a Palugyayom (cesty na Oravu, Detvu, Pohronie). 1932 spolu s Alexym cesta do Poľska. 1936 účasť na Bienále v Benátkach, 1936-37 študijné pobyty v Juhoslávii. 1937 cesta do Poľska a Švédska. 1920--1930 pravidelne vystavoval so Spolkom slovenských umelcov, v tridsiatych rokoch so Združením slovenských umelcov, 1939--1945 so Spolkom slovenských výtvarných umelcov, po 1946 so Skupinou výtvarných umelcov 29. augusta. Samostatne vystavoval v Ľubochni (1928), Sučanoch (1928), Bratislave (1928, 1932 s Alexym a Palugyayom, 1934--1935, 1937 s Majerským, 1939-1940, 1946, 1949, 1954, 1960, 1969), Žiline (1929, 1943), Lučenci (1930), Martine (1930 s Alexym), Dolnom Kubíne (1931 s Alexym), Košiciach (1931 s Alexym a Palugyayom), Rimavskej Sobote (1931 s Alexym, Palugyayom a Gwerkom), Banskej Bystrici (1932 s Alexym a Palugyayom), Nových Zámkoch (1932 s Alexym, Palugyayom a Kollárom), Nitre (1933), Leviciach (1934), Prahe (1937), Trenčíne (1937), Piešťanoch (1938 s Kajlichom, Pollákom a Vavrom), Prešove (1940 s Gibalom), Trnave (1940), Zlatých Moravciach (1942), Banskej Bystrici (1943), Zvolene (1943), Martine (1944, 1954, 1957), Poprade (1945), Liptovskom Mikuláši (1946, 1958), Banskej Bystrici (1947), Košiciach (1947), Nových Zámkoch (1947), Dolnom Kubíne (1948), Dvore Králové (1950), Prahe (1950), Hořiciach (1950), Brne (1957), Budapešti (1957), Drážďanoch (1957 s Bauchom, Dvorským, Nowakom, Slavíčkom, Tittelbachom), Karlových Varoch (1961), Olomouci (1961), Plzni (1961), Prahe (1961), Hodoníne (1962), Hradci Králové (1962), Banskej Bystrici (1963), Košiciach (1963), Prešove (1963), Smoleniciach (1964), Starom Smokovci (1964). 1934 vystavoval vo Viedni, v rokoch 1942, 1958 a 1967 boli jeho diela vybraté do kolekcie pre Bienále v Benátkach. Najdôležitejšiu výstavu súborného diela mal v Bratislave (1960-1961, Slovenská národná galéria). 1979 sprístupnená stála expozícia diela umelca v galérii M. A. Bazovského v Trenčíne, ktorá spravuje maliarovu pozostalosť.
Literatúra: Cincík, J.: Miloš A. Bazovský. Náčrty. Martin 1945; Vaculík, K.: Miloš Bazovský. Bratislava 1958; Vaculík, K.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1967.
Poradové číslo: | 141 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 13 000 € |
Rok: Po 1929 (1929 – 1931)
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 31 x 23 cm
Značené: Značené vpravo dole "Bazovský"
Popis: „Hrobár“
pochádza z najdôležitejšieho tvorivého obdobia umelca konca dvadsiatych a začiatku tridsiatych rokov. Nikdy otvorene nevyhlásenú a nakoniec neveľmi dôslednú protibenkovskú revoltu vtedy azda najvýraznejšie zosobňovali dvaja dočasní umeleckí súputníci -- Miloš Alexander Bazovský a Janko Alexy. V priebehu rokov 1929--1934 sa im vo vzájomnej spolupráci podarilo sformulovať protichodný postoj k Benkovej heroizačnej koncepcii: "Slovenský výtvarník svoj umelecký výraz musí budovať na rytme farieb a tvarov slovenských vrchov, typov a celého života. Neznamená to zaťažiť sa národopisnými prvkami, ale z najzákladnejších foriem ľudového života vyťažiť hodnoty rýdzo maliarske". Zostávali teda na pôde národného mýtu, avšak s jednou dôležitou výhradou. Ich úsilie -- oproti Benkovi -- smerovalo k programovému abstrahovaniu, prenášaniu častí ľudovej "reality" do špekulatívneho obrazu národa, komponovaného podľa výtvarných a nie literárnych pravidiel. Na druhej strane im však stále, i v tých najradikálnejších experimentoch, išlo o dva, pre nich rovnako dôležité ciele: stvoriť obraz ako relatívne svojprávnu skutočnosť s vlastnými vnútornými zákonitosťami a zároveň, vyjaviť predstavu "slovenskosti" v maliarsky prečistenej podobe.
Zoznam diel autora: