25. September 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 6 472,81,- € Symbolika. 1926. Olej na plátne. 45 x 45 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
4 800,- € Kosec a kvet. Okolo 1928-30. Akvarel na papieri. 40 x 26 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
4 000,- € Vývrať. Okolo 1930. Olej na kartóne. 41 x 53 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
3 600,- € Akt. Okolo 1930. Olej na plátne, dublované. 43 x 29 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
3 485,36,- € Žena v brezovom háji. 1932. Olej na plátne. 58 x 83 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
3 153,42,- € Akt. Okolo 1932. Olej na preglejke. 43,5 x 30 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
2 987,45,- € Zimná krajina. 1931. Olej na dreve. 30 x 40 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
Biografia: Narodil sa 9. 11. 1898 v Bodiciach - Liptovskom Mikuláši, tragicky zahynul 18. 9. 1935 pod Ďumbierom v Nízkych Tatrách. V mladosti sa mu súkromne venoval rodinný priateľ P. J. Kern. 1916 narukoval, bojoval na talianskom fronte. 1919 vystavoval ako hosť na prvej povojnovej výstave budúceho Spolku slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši. 1919-20 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), 1920-21 na Akadémii výtvarných umení v Krakove (prof. Jarocki). Od 1921 študoval striedavo v Nemecku (Berlín, Hamburg) a v Budapešti, navštívil maliarsku kolóniu v Gödölö. 1924-26 študoval v súkromnej škole H. Hofmanna v Mníchove, kde ho podporoval A. Kubínyi. Od 1926 žil v Bodiciach. 1930 s Bazovským študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-35 intenzívna spolupráca a spoločné výstavy s Bazovským a Alexym. Aktívne sa podieľal na začiatkoch činnosti Alexyho maliarskej kolónie v Piešťanoch (1935). Bol členom Spolku slovenských umelcov, vystavoval aj so Združením slovenských umelcov. Samostatne vystavoval v Žiline (1929). Spoločne s Alexym a Bazovským vystavoval v Dolnom Kubíne (1930), Ružomberku (1930), Žiline (1930), Košiciach (1931), Liptovskom Mikuláši (1931), Nitre (1931), Novom meste nad Váhom (1931), Piešťanoch (1931), Prievidzi (1931), Spišskej Novej Vsi (1931), Zvolene (1931), Bratislave (1932), Liptovskom Mikuláši (1932), Nových Zámkoch (1932), Spišskej Novej Vsi (1932), Ružomberku (1932), Vrútkach (1932), Bytči (1933), Humennom (1933), Košiciach (1933), Michalovciach (1933), Poprade (1933), Topolčanoch (1933), Trebišove (1933), Rožňave (1934), Vysokých Tatrách (1934) a Brezne (1935). Súborné výstavy mal v Bratislave (1944), Liptovskom Mikuláši (1955, Galéria P. M. Bohúňa), Banskej Bystrici (1972, Stredoslovenská galéria), Brne (1972), Košiciach (1973, Východoslovenská galéria), Prešove (1973, Šarišská galéria). Spolu s Alexym a Bazovským v Liptovskom Mikuláši (1984, Galéria P. M. Bohúňa), Banskej Bystrici (1985, Stredoslovenská galéria), Prahe (1985, Národní galerie) a Bratislave (1995, Slovenská národná galéria).
Literatúra: Petránsky, Ľ.: Zolo Palugyay. Bratislava 1974.
Poradové číslo: | 147 |
Vyvolávacia cena: | 1 950 € |
Konečná cena: | 2 100 € |
Rok: Okolo 1930
Technika: Pastel na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 42 x 65 cm
Značené: Značené vpravo dole "Palugyay"
Popis: „Chalupy“
dokladajú jednu z rozhodujúcich námetových línií tvorby Zola Palugyaya. Secesná štylistika, literárny podtext maliarstva začiatkov pretrvá až do predčasného záveru Palugyayho diela -- v panteistických obrazoch búrlivo klíčiacej prírody, v baladických víziách harmonickej, priam rajskej súnáležitosti rovnako ľudského a prírodného, ako civilizačného a vidieckeho (Modrý vták, 1926; Ahasver, 1927; Vdovy, 1928; Krajina s kvetmi -- Nirvána, 1930; Pri vode, 1931; Dievča v bielom s továrenskými komínmi a kvetmi, 1932; Pri potoku, 1932; Osud, 1932; Symbolika I--X, 1932; Jarná melódia, 1932). Druhú súvislú líniu jeho maľby a kresby utvára zvláštny preduchovnelý, priam ezoterický expresionizmus. Jeho myšlienkové zázemie treba vidieť v ranom obdive k dielu Ladislava Medňanského, poučení príkladom maďarskej szolnockej maľby (Július Rudnay), ale najmä v mníchovskom pobyte, kde sa stal žiakom súkromnej školy expresionistu Hansa Hofmanna. Azda najpríznačnejšie sa Palugyayov variant expresionizmu predvádza v námete dedinských chalúp. Nesčíselné opakovanie motívu zhlučených, pričupených dreveníc pod búrlivým horizontom nebies, viedlo k jeho postupnému abstrahovaniu do znaku -- osudového symbolu nenávratne sa tratiaceho starobylého spôsobu života, melanchóliou prestúpenej meditácie o osudoch národa (Samota, okolo 1930; Pri dedine, okolo 1930; Chalupy, 1931).
Zoznam diel autora: