11. Jún 2013, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 78 000,- € Pltník. Okolo 1935-36. Olej na plátne. 68 x 53 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
52 000,- € Bačov sen. Okolo 1935 – 36. Olej na plátne. 70 x 55 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
46 000,- € Kompa - Sen (obojstranne maľované). Okolo 1938 - 42. Olej na plátne. 80 x 60 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
40 000,- € Na ceste domov. 1947. Olej na plátne. 74 x 60 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
29 000,- € Vrch. 1934. Olej na plátne. 78 x 56 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
26 000,- € Zlatá jeseň. 1957. Olej na plátne. 56 x 46 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
21 576,05,- € Torzo. 1938. Olej na plátne. 68 x 54 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
Biografia: Imrich Weiner-Kráľ sa narodil 26. 10. 1901 v Považskej Bystrici, zomrel 11. 8. 1978 v Bratislave. V rokoch 1919-22 študoval na Českom vysokom učení technickom a na Umelecko-priemyslovej škole v Prahe architektúru a maliarstvo, od 1922 na Akadémii výtvarných umení v Düsseldorfe (prof. Döhring, Heupl-Siegen), od 1923 na Akadémii výtvarných umení v Berlíne, od 1924 na École des Beaux-Arts v Paríži. Tam tiež krátko pôsobil v ateliéroch Colarossi a Grande Chaumiére. 1924 návrat na Slovensko, žil v Považskej Bystrici. 1926-27 vojenská služba, potom kreslič, lyžiarsky tréner, úradník. V roku 1930 niekoľkomesačný pobyt v Paríži, 1930-32 cesty po západnej Európe, v Nemecku pobyt v Bauhase v Dessau. V rokoch 1932-39 pôsobil v Bratislave, 1939-50 žil vo Francúzsku. Po roku 1945 pracoval ako pracovník a neskôr vedúci Československej informačnej kancelárie v Paríži. V roku 1950 vyhostený z Francúzska, potom až do konca života žil v Bratislave. Člen Maďarskej spoločnosti pre vedu literatúru a umenie, SUM a bratislavského Kunstvereinu. V roku 1946 vstupuje do Umeleckej besedy Slovenska. Okrem maliarstva sa venoval aj grafike (cyklus drevorytov "Bratislava", 1936 - 1937, cyklus drevorezov "Cesta", 1946). Samostatne vystavoval v Žiline (1929 - 1930), Bratislave (1930, 1933 s Gwerkom, 1936 s F. Malým, 1958, 1961, 1966, 1971-1972 s F. Malým, 1985), v Brne (1936 s F. Malým), Zaandame (1938), Amstredame (1938), Rouene (1947), New Yorku (1947), Rio de Janiero (1949), Coulomniers (1959), Prahe (1962), Los Angeles (1969). Súborné výstavy mal v Trenčíne (1986, Galéria M.A. Bazovského), Čadci (1987, Kysucká galéria) a Bratislave (Slovenská národná galéria, 1991 - 1992).
Literatúra: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918 -1945. Bratislava 1960, s.141-144; Váross, M.: Imro Weiner-Kráľ. Bratislava 1963; Peterajová, Ľ.: Kapitola z dejín slovenskej výtvarnej moderny (K 70. narodeninám I.Weinera - Kráľa). Výtvarný život, 15, l970, l0, s. ll-14; Ilečková, S.: Imro Weiner-Kráľ (1901-1978). Katalóg Slovenskej národnej galérie. Bratislava 1991.
Poradové číslo: | 76 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 18 000 € |
Rok: 1970
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 41 x 33 cm
Značené: Značené vľavo dole "I. Weiner-Kráľ"
Popis:
„KALEIDOSKOP (MALENICA) - MICHALSKÁ BRÁNA“
je príznačnou ukážkou poňatia surrealizmu v neskorej tvorbe Imra Weinera-Kráľa. Prvé kontakty s týmto smerovaním nadviazal v rokoch 1930—1932. Tu treba poznamenať, že inšpiráciu so surrealizmom v tom istom čase podmieňujú i parížsku tvorbu Ester Šimerovej, ale predovšetkým maľbu Weinerových kolegov z bratislavskej Školy umeleckých remesiel Mikuláša Galandu a Františka Malého, ktorí mali bezprostrednú zásluhu na Weinerovom postupnom príklone k asociatívnemu obrazovému prehovoru. S brnenským Františkom Malým Weiner nakoniec aj usporiadal roku 1936 v Bratislave spoločnú výstavu, otvorene vyhlasovanú za "prvú výstavu surrealizmu u nás". Weinerova surrealistická perióda je dodnes predmetom nedorozumení, názvoslovne nejasných definícií od "surrealizmu weinerovského vidu", až po "slovenský poetizmus", uprednostňovaný samotným autorom. To signalizuje, že Weinerovo nadrealistické maľovanie bolo vnútorne protirečivé, s princípmi surrealizmu len vonkajškovo súvisiace. Weinerovo kompromisné váhanie medzi rurálnym a urbánnym, nacionálnym a kozmopolitným sa definitívne vyriešilo v rokoch 1935--1936, v ktorých vytvoril niekoľko najvýraznejších žánrových diel svojej tvorivej dráhy (Okno, 1935; Čepčenie na Rachovsku, 1935; Žena, 1935; Rachovo -- Sen pltníka, 1935; Mariková, 1936; Búrka -- Pred vojnou, 1937; Predjarie, 1938).
Zoznam diel autora: