12. November 2013, 19:00
Poradové číslo: | 47 |
Odhadovaná cena: | 18 000 - 22 000 € |
Konečná cena: | 18 000 € |
Rok: 1953
Technika: Olej na kartóne (pôvodný rám)
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 32 x 34 cm.
Značené: Značené vľavo dole "MAB".
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane autorský štítok a venovanie písané rukou Bazovského: "Milému kolegovi Zmetákovi. Turč. sv. Martin, 22. VII. 1953. Miloš Bazovský".
„HUMNÁ“ sú dielom záverečného furióza maľby Miloša A. Bazovského 50. rokov. Bazovský v tom čase namaľuje niekoľko plátien takej filozofickej hĺbky, ktorá v našom maliarstve len ťažko nachádza porovnanie (Horúci deň, 1955-1956, Hospodár, 1956, Holubník, 1956, Samota s červenou sovou, 1956 – 1957, Sama. 1956, Únava, 1956, Holubica mieru, okolo 1957, Pastorále, 1956 – 1957, Samota – vtáci odlietajú. 1957). Tažoba, duchovná skepsa veľkorysých kontemplatívnych kompozícií je však súbežne vyvažovaná záľahou zátiší, akýchsi malých veľdiel, drobných klenotov na celku umelcovho diela (Kvetinové zátišie s dvoma vázami, okolo 1953, Žltý kvet vo váze na zelenom a hnedom pozadí, 1953, Zátišie so žltým pozadím, 1955, Zátišie s prúteným košíkom, 1955, Zátišie s citrónom, 1955 - 1956). Bazovského neskoré zátišia dokazujú, že depresívne vedomie konca celkom neovládlo myšlienkové vyznenie jeho záverčného maliarstva. Radostné uspokojenie potreby „len a len maľovať“ je v nich jasne poznateľné, ba -- zo zreteľa celého jeho diela -- ich možno považovať za vrchol umelcovho koloristického majstrovstva. Ale to napokon platí pre poslednú Bazovského tvorbu ako celok: „… celé obdobie záverečnej syntézy… je súvislým dokladom ďalšieho, permanentne vzostupného umelcovho koloristického rozvoja, pokračujúcej agresivity jeho „delíria colorans“ … Epocha dekoratívno-byzantského farebného opojenia nachádza v novej evokácii koloristického fortissima svoju zaujímavú analógiu. Pravda, len vo vlastnej údernosti farebného akcentu. Nijako nie v niekedajšej okázalosti a pompéznej slávnostnosti. Sila farebného vyjadrenia tryská tentoraz z najvnútornejších fondov doráňanej umelcovej exhaltovanosti, z hlboko emotívnej, citovej bázy, transponujúcej do zhustenej výrazovej podoby pátos vlastnej umeleckej drámy...“. (Karol Vaculík)
Zoznam diel autora: