12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 2 151 550,- Elektrosexuálna mašina. 1934-35. Olej na plátne. 100 x 80, 8 cm. Londýn 2013
€ 1 171 920,- Surrealistické figúry. 1937. Olej na plátne. 65 x 165 cm. Londýn 2006
€ 800 000,- Majures. 1942. Olej na kartóne. 60 x 70 cm. Madrid 2006
€ 700 000,- Kompozícia s klavírom. 1934-35. Olej na kartóne. 100 x 80 cm. Londýn 2008
€ 470 000,- Les deux voyantes. 1945. Olej na plátne. 129 x 161 cm. Paríž 2012
€ 440 000,- Fantastická krajina. 1938. Olej na plátne. 54 x 65 cm. Londýn 2006
40 496,58,- € Galský kohút. 1949. Olej na plátne. 38 x 45,5 cm. (61. zimná aukcia, 29. 11. 2005)
34 000,- € Hlava z profilu. 1948 - 49. Olej na plátne. 34 x 26 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
Biografia: Narodil 7. januára 1906 v mestečku San Cristóbal de La Laguna na ostrove Tenerife. Zomrel 31. 12. 1957 v Paríži. Matka mu zomrela skôr ako dovŕšil dva roky, otec bol veľkopodnikateľ, statkár. Detstvo strávil v La Laguna, v blízkosti historického Casa de la Alhóndiga u starej mamy Frederiky, ktorá ho odmalička podporovala v jeho úsilí maľovať. Domínguez v detstve prekonal vážnu chorobu, ktorá ovplyvnila jeho rast a zapríčinila vážnu deformáciu kostí tváre a končatín. 1926 maľuje svoj prvý obraz Autoportrét s fajkou.1927 ho otec posiela do Paríža, k svojej sestre Antonii a jej manželovi maliarovi Álvarovi Farinaovi, aby organizoval vývoz banánov z jeho plantáží. Vo voľnom čase navštevoval kabarety, kde hľadal inšpiráciu pre svoje prvé obrazy. Zároveň sa zapísal na štúdium na večernej umeleckej škole. Inšpiráciu hľadal v početných parížskych múzeách a galériách. Postupne sa oboznamoval s dielami popredných avantgardných maliarov svojej doby. 1935 sa podieľal na surrealistickej výstave v Santa Cruz de Tenerife, kde podpísal manifest Du temps aviaient raison surréaliste. V nasledujúcich rokoch, až do 1940 participuje na výstavách surealizmu. 1936 predstavil svoje surealistické objekty v Galérii Charles Ratton. 1936 rozvinul techniku dekalkománie – proces spočíval v nanášaní hrubej vrstvy gvašu na list papiera alebo sklo,ktoré boli následne nekontrolovateľne zlisované na iný povrch ako plátno a pod. Surealisti si túto techniku rýchlo prisvojili, neskôr tento proces ovplyvnil aj hnutie abstraktného expresionizmu. V decembri 1945 na veľkej výstave "Surréalisme" v Bruseli vytvoril obrovský nápis: "Prajem si smrť 30.000 kňazov, každé 3 minúty". Po vypuknutí španielskej občianskej vojny sa ukryl na rodnom ostrove. Neskôr sa mu podarilo s falošnými dokladmi, na lodi s ovocím, ujsť do Paríža. 1949 samostatné výstavy v Bratislave a Miláne. V roku 1953 si poznamenal "Bol to strašný rok, stratil viac ako desať priateľov, ktorých som hlboko miloval". 1954 slávi veľký úspech so svojou samostatnou výstavou v Paríži. 31. decembra 1957 si v Paríži podrezal žily. Pochovaný je na cintoríne v Montparnasse.
Literatúra: Oscar Dominguéz 1926-1957. Centro Atlantico De Arte Moderno, Las Palmas de Gran Canaria, 1995. O. Dominguéz v Československu. Museum umění Olomouc, 1997.
Poradové číslo: | 69 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1951
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 34 x 26 cm.
Značené: Značené vpravo hore "Dominguéz"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku.
„BONNE ANNEE POUR WINETE“ je zberateľsky zauiímavým dielom Oscara Dominguéza. Patril ku kohorte španielskych nasledovníkov Pabla Picassa, bol však aj neortodoxným surrealistom. V 30. a na začiatku 40. rokov Domínguez spolupracoval so surrealistami, s André Bretonom a Paulem Éluardom. Spoznáva sa s Man Rayom, Wilfredom Lamom ai. 1928 sa pre vojenskú službu vracia späť do Španielska. 1928 vystavoval na Tenerife, spolu s francúzskou maliarkou Lily Guetta. 1931 zomiera jeho otec. Oscar sa začína živiť reklamnými ilustráciami. Rokom 1932 sú datované jeho prvé surealistické plátna. Ikonografia jeho raných obrazov sa odvíjala od charakteru fauny a flóry Tenerife - prevládali sopky, jaskyne a typická vegetácia ostrovov; kombinovaná s plechovkami, zatváracími špendlíkmi, zbraňami, šípkami, levmi a býkmi, ktoré sú súčasťou aj jeho surrealistických objektov. 1934 sa pripojil k okruhu André Bretona a je plne ponorený do surrealizmom svojich súputníkov: Salvadora Daliho, Maxa Ernsta, Yves Tanguyho, Victora Braunera a Roberta Mattui. Aj v tomto období ho inšpiruje krajina Kanárskych ostrovov - najmä nádherné jaskyne z Guanches (1935). Počas okupácie Francúzska žije v Marseille. 1941 sa pripája v Paríži k svojmu priateľovi poetovi Robertovi Riusovi - tu sa zúčasťňuje na aktivitách skupiny La Main à plume a stáva sa jedným z jej popredných ilustrátorov. 1943 sa uskutočnila jeho prvá samostatná výstava v galérii Louis Carré (úvodný text Paul Éluard), jeho dielo je pod značným vplyvom Picassovej tvorby. Nasleduje obdobie "vesmírneho času", ktorý je jedným z najzaujímavejších v jeho kariére, prvým dielom z nového cyklu je Podmorská krajina. Ďalší z jeho príspevkov do surrealistického hnutia bola teória petrifikácie času - jeho diela nadobudli novú formu sieťových štruktúr. Umelec strávil posledné roky svojho života v ťažkom utrpení a depresiách. Počas druhej svetovej vojny prebýval v Nemecku a Československu.
Zoznam diel autora: