12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 106 000,- € Matka s dieťaťom . 1944. Olej na plátne (autorský rám). 61, 7 x 42 cm. . (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
106 500,- € Ukrižovanie. Okolo 1939-42. Olej na kartóne. 40 x 27 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
99 581,76,- € V poli na jeseň. 1947. Olej na plátne. 60 x 100 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
80 000,- € Májové ráno. 1950. Olej na plátne. 41 x 60 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
56 429,66,- € Kytica cyklámenov. Okolo 1930 -40. Olej na plátne. 55,5 x 40 cm. (81. jesenná aukcia, 7.10. 2008)
48 000,- € Perníková Madona s anjelmi. 1967. Akvarel, tuš na papieri. 109 x 69 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
33 193,92,- € Madona s anjelmi. 1949. Tapiséria-útkový rips. 218 x 138,5 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
33 193,92,- € Líšky v sade. 1967. Olej na plátne. 54 x 70 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
31 534,22,- € Nanebovstúpenie. Okolo 1941. Olej na plátne. 71 x 45 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
31 534,22,- € Nanebovstúpenie. Okolo 1941. Olej na plátne. 71 x 45 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
30 400,- € Tradícia- Kartón mozaiky pre Svetovú výstavu v Montreale. 1967. Akvarel, koláž na hrubom papieri. 120 x 75 cm. (98. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 07.06.2011)
Biografia: Narodil sa 27. 2. 1902 v Ružomberku, zomrel 21. 4. 1980 v Bratislave. 1921--1922 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1922--1927 na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Hofbauer, Kysela). 1927 učiteľ na meštianskej škole v Senici, 1928--1929 profesor gymnázia v Malackách, 1929--1939 profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, 1939--1942 na Slovenskej pedagogickej škole v Bratislave. 1942 odchod do dôchodku, 1943 sa odsťahoval do Martina. 1949--1952 vedúci oddelenia monumentálno-dekoratívneho maliarstva na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1952--1956 výtvarník v slobodnom povolaní v Bratislave, 1956--1962 v Žiline, od 1962 žil a tvoril v Ružomberku. 1921 vydal krúžok Komenský jeho kresby ako súbor pohľadníc. Vývinový sled Fullovho maliarstva sa odvíjal až od prvej dochovanej maloformátovej olejomaľby Pastierik (1924). Snaha o precíznosť kompozície, bezpečnú súhru tvrdo zalamovaných tvarov, celkom prevážila nad žánrovosťou. Ak je Pastierik prvým znamením akceptácie Cézanna, tak potom v ďalších raných dielach sformuloval Fulla tri základné princípy sebe vlastného spôsobu maliarskeho vyjadrenia: abstrahovanie do geometrického základu tvarov, fantazijnú, od všednej reality oslobodenú skladbu vecných prvkov obrazu a kult farby, napĺňajúcej rovnako asociatívnu, symbolickú i citovú funkciu. Hoci často až do krajnosti narušoval klišé jednopohľadovej perspektívy, nadsadzoval zmyslovú farebnosť, celkové vyznenie obrazu neprestávalo byť celistvé. Zabezpečila ho prísna korekcia zjednocujúcej kontúry, geometrický základ rozvrhu obrazovej skladby. V nasledujúcom období rokov 1927--1928 skúmal rozličné možnosti zosúladenia východzích, celkom protirečivých výrazových postupov. 1930--1932 štyri čísla Súkromných listov Fullu a Galandu. 1932 – 1934 munumentálne kompozície pre kostolík v Klíťskom Hradišti. Inšpirácie primitívnym a neklasickým umením – vrchol tvorby autora. 1930--1940 avantgardné scénografie pre Slovenské národné divadlo v Bratislave. 1936 odmenený bronzovou medailou za scénografické návrhy na Trienále užitých umení v Miláne, 1937 Grand Prix za Obraz Pieseň a práca na svetovej výstave v Paríži. 1958 si zriadil v Žiline svoju osobnú galériu. 1966 a 1977 daroval štátu rozsiahle konvolúty svojich diel ako protihodnotu za postavenie a prevádzkovanie Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku (verejnosti sprístupnená 1969). Okrem maliarstva, grafiky, kresby, scénografie sa zásadným spôsobom venoval i knižnej ilustrácii. 1983 vyšla jeho spomienková kniha Okamihy a vyznania.
Literatúra: Wagner, V.: Ľudo Fulla. Praha--Prešov 1935; Cincík, J.: Grafika Ľuda Fullu. Martin 1944; Váross, M.: Ľudo Fulla. Bratislava 1955; Hlaváček, Z.: Ľudovít Fulla. Praha 1962; Matuštík, : Ľudovít Fulla. Bratislava 1966; Peterajová, Ľ.: Ľudovít Fulla. Bratislava 1977; Srnenská, D.: Dvanásť grafík Ľudovíta Fullu. Bratislava 1979; ; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999; Bajcurová, K.: Ľudovít Fulla. Bratislava 2009.
Poradové číslo: | 55 |
Odhadovaná cena: | 25 000 - 30 000 € |
Konečná cena: | 24 000 € |
Rok: 1968
Technika: Akvarel, tuš, ceruza na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 33 x 23 cm.
Značené: Neznačené
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložený posudok dr. Kataríny Bajcurovej, monografistky Ľudovíta Fullu.
„ILUSTRÁCIE KU KNIHE ANDREJ PLÁVKA - SLOVENSKO“ sú zberateľský unikát. Podľa Kataríny Bajcurovej: „...na jednom liste vyhotovil Ľudovít Fulla ako výtvarný doprovod k darčekovej knižnej miniatúre Slovensko s podtitulom Pieseň krajiny, ktorú v štyroch jazykových mutáciách (nemčine, angličtine, francúzštine a maďarčine) roku 1970 vydal pražský Orbis. Sprevádzali propagačno-historickú esej Andreja Plávku, o dejinných udalostiach, prírodných pozoruhodnostiach, pamiatkach, tradíciách a umení Slovenska určenú pre zahraničného čitateľa. Fulla, skúsený a zrelý ilustrátor, ktorý sa knižnej tvorbe venoval prakticky od svojich začiatkov, poňal túto úlohu modernisticky, v rámci názoru svojej záverečnej tvorby. V maľbách, grafikách, ilustráciách vtedy obmieňal bohatý znakový a vecný repertoár svojho umenia a ku „kryštalickej“ štylizácii a geometrickému abstrahovaniu a zalamovaniu tvarov mu aj tu – ako to v jeho tvorbe ostatne bolo zvykom – dopomohla najnovšia maliarska skúsenosť. Lyricko-poetickým spôsobom, no aj s úsmevným nadhľadom tu reflektuje dôverne známy slovenský svet, ktorý ho obklopoval, veci, postavy a scény dôverne známe, pričom jeho videnie je opreté hlavne o schopnosť hravej predstavivosti a morfologickej vynaliezavosti. Použitie geometrických farebných útvarov v štruktúre plochy priamo evokuje návraty k líniotvarom a farboplochám prvého vrcholu, len teraz sa – v trochu pozmenenom, trochu „neporiadnom“ a nedbalom rytme – dotýkajú, stretávajú, prekrývajú, lámu, narážajú, či vŕšia cez seba. Tvar vymedzený kresbou a farbou žije svoj samostatný, nezávislý život, niekde sa ich hranice zhodnú, inde slobodne presahujú, navzájom sa prekračujú a dynamizujú organizáciu plochy, ktorá je projekčným plátnom umelcovho podvedomia. Výsledkom tejto osobitej a svojráznej kombinatoriky sú často z polovice abstraktné a z polovice predmetné hybridné zrastence; Fulla nám tu predvádza znakovú a farebnú, situačnú „tieňohru“, akési rozpohybované bábkové divadlo, kde sa kulisy zlievajú so siluetami postáv do jedného celku upresneného lineárnym gestom...“.
Zoznam diel autora: