12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie dosiahnuté konečné ceny porovnateľných diel na aukciách SOGY:
7 468,63,- € Na pláži. Okolo 1931. Tempera, gvaš na papieri. 18,5 x 22,5 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
6 400,- € Žena s kvetinou. Okolo 1937-38. Gvaš, tempera na papieri. 19 x 13 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel , 13.03.2012)
5 145,06,- € Poľné kvety. 1932. Olejová tempera na papieri. 33 x 25 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
4 800,- € Surrealistická kompozícia. Okolo 1930 - 31. Tuš, koláž na papieri. 28 x 23 cm. (109. jarná aukcia výtvarných diel, 19.03.2013)
4 647,15,- € Madona s dieťaťom. 1936-38. Tempera na papieri. 22 x 12,5 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
Biografia: Narodil sa 4. 5. 1895 v Turčianskych Tepliciach, zomrel 5. 6. 1938 v Bratislave. 1914--1916 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Raksányi). V tom čase kresbové ilustrácie do časopisu HÁRMAN (1919), ilustrácie k Dobšinského Prostonárodným slovenským rozprávkam, ktoré vychádzali začiatkom dvadsiatych rokov, sedem grafických listov pre úvodné číslo ľavicového časopisu DAV (1924) a litografický cyklus Láska v meste (1924) vyznačené štýlovým vývinom po línii secesia -- expresionizmus, rámcovaný budapeštianskym očarením secesnou rytmikou kresby Klingera, poznaním Hodlerovho symbolizmu a dovŕšený pražským stotožnením sa s melanchóliou Muncha i expresívnej kritickosti nemeckej novej vecnosti. V duchu súdobej sociálnej maľby Čapka, Kremličku, Zrzavého sa mení Galandova tvrdá, ešte v podstate naturalistická modelácia na kresbovú striedmosť, zúženú farebnosť a prísnu objemovú štylizáciu. 1922 na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Brunner), 1923--1927 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Brömse, Thiele). 1916--1922 pôsobil ako notársky úradník v Turčianskych Tepliciach, 1929 učiteľ na meštianskej škole v Bratislave, od 1930 profesor na večerných kurzoch učňovských škôl a na Škole umeleckých remesiel (oddelenie grafiky a reklamy, módne kreslenie) v Bratislave. 1930--1932 manifest modernizmu Súkromné listy Fullu a Galandu. V tom čase lyrické variácie Picassovho neoklasicizmu, najmä v cykle aktov kúpajúcich a česajúcich sa žien i v tradičnej téme materstva Galanda pritom zachovával elementárnu kubistickú reč: obraz prestáva byť priehľadom do priestoru, síce vždy imaginatívneho, ale predsa opakujúceho našu každodennú skúsenosť. Zároveň však neoklasicizujúci figurálny prvok opätovne sprítomňuje ilúziu trojdimenzionálnej reality. V porovnaní s inými, časovo súbežnými Galandovými dielami (najmä obrazovou sériou Zbojníci, 1932 - 1934), štýlová retardácia "ružovej periódy" má svoje hlbšie príčiny a významné následky. Monochrómmny akcent na objemovosť, zdôraznenie figúry celkom ovládajúcej priestor obrazu, získava týmto Galandovým dielam dovtedy v našom maliarstve netušené a neznáme hodnoty. 1937 strieborná medaila na svetovej výstave v Paríži. Okrem maliarstva sa rovnocenne venoval voľnej a knižnej kresbe a úžitkovej grafike. 1991 bola v odbornej garancii Turčianskej galérie v Martine sprístupnená stála expozícia umelcovho diela v Dome Mikuláša Galandu v Turčianskych Tepliciach.
Literatúra: Pospíšil, J. - Zatloukal, L.: Mikuláš Galanda. Monografia o slovenskom modernom maliarovi. Praha 1934; Kalmán, J.: Galanda (Línie tichého smútku) - bibliografický súpis. Bratislava 1944; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Obrazy, kresby, grafika. Bratislava 1963; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Bratislava 1983; Kostrová, Z.: Aktuálnosť Galandovho umeleckého odkazu. In: Mikuláš Galanda 1895-1938. Stála expozícia zo života a tvorby. Kat. stálej expozície. Turčianske Teplice, Dom Mikuláša Galandu, Martin, Turčianska galéria 1989; Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda. 1895-1938. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1995; Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda. Pallas, Bratislava 2001.
Poradové číslo: | 36 |
Odhadovaná cena: | 3 000 - 4 000 € |
Konečná cena: | 3 600 € |
Rok: Okolo 1932-34
Technika: Tuš na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 34 x 33,5 cm.
Značené: Značené vpravo dole "Galanda"
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku.
„ODPOČÍVAJÚCI ZBOJNÍK“ je brilantnou ukážkou kresby Mikuláša Galandu. V "ružovom období", v sérii ženských aktov Galanda dôrazným spôsobom nachýlil ručičku váh vo vzťahu optickej reality a reality obrazu k druhému pólu. Ich rovnováhu však celkom nezrušil. K tomuto "poslednému" kroku sa odvážil až v inej línii pokusov na začiatku tridsiatych rokov. Je príznačné a zároveň o to dôležitejšie, že tak urobil najprv v programovom slovenskom žánri, dokonca v erbovej "jánošíkovskej" látke, v obrazovej sérii viacfigurálnych zbojníckych kompozícií (Zbojníci -- zelení zbojníci, okolo 1932; Na horách, 1932; Smutní zbojníci, 1932; Zbojníci, 1932--1933; Drevorubači, okolo 1933). Chladná racionálna konštruovanosť a zdôrazňovaná artistnosť dostúpili v týchto Galandových dielach do svojho maxima. Bežne sa tento okruh Galandových diel charakterizuje ako príkladné uskutočnenie teoretickej poučky zo "Súkromných listov" o tom, že "obraz je umelo vytvorená štruktúra". To je iste pravda, ale zároveň si treba uvedomiť, že dôraz na "artistnosť" je vždy aj "snahou nájsť svet v jeho otvorenosti i v jeho vnútornosti, v jeho dianí sa ako sveta. Dielo sa nezvecňuje preto, aby sa stalo autonómnym predmetom vnímania a pôžitku, ale preto, aby odhalilo imanenciu sveta tým, že samo objavuje, realizuje a odhaľuje". Asketická reč "Zbojníkov", chce mať nepochybne vlastnosti všepostihujúcej, archetypálnej znakovosti. Niečo podobné sme videli u maliarovho názorového druha Fullu. Lenže ten zasahoval cieľ pretvorením národnej výtvarnej tradície do moderného tvaru. Pre Galandu už takáto tradícia existovala len fenomenálne: "Moja maľba mala byť tiež slovenská, hoci som nemaľoval folklór... Ako ja chápem slovenskosť umelckej tvorby? Nie tak z folkloristického hľadiska... ako skorej z povahy, z vnútornej stavby slovenského charakteru... Maľba musí byť slovenská. Ale duchom slovenská -- nie námetom. Namaľovať slovenský folklór nie je ešte slovenským obrazom. Slovenské ovzdušie je melancholické, spevné, trochu hranaté. Toto pretvoriť do výtvarníckej reči je úlohou slovenského umelca".
Zoznam diel autora: