12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 33 193,92,- € Svedectvo V. 1967. Drevo, sadra, polyester. 112 x 180 x 15 cm. (75. aukcia súčasného umenia, 23. 10. 2007)
9 000,- € Preklápanie.. 1991. Liaty, farebný epoxid. 97 x 90 cm. (107. večerná aukcia , 13.11.2012)
4 200,- € Hlava. Okolo 1985. Liaty, farebný epoxid. 82 x 73 cm. (94. aukcia súčasného umenia, 26. 10. 2010)
4 000,- € Domov. 1995. Lliaty epoxid, polychrómia, 101x75cm. (103. aukcia súčasného umenia , 24.04.2012)
3 500,- € Preklápanie. 1991. Epoxid. 97 x 90 cm. (85. aukcia súčasného slovenského umenia, 18. 5. 2009)
3 200,- € Kompozícia.. 1991. Liaty epoxid, kombinácia techník. 96 x 70 cm. (111. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 11.06.2013)
Biografia: Narodil sa 8. 11. 1937 v Bratislave. 1952-56 študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (A. Drexler, L. Korkoš). 1956-62 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Kostka ). 1968 cena Grand Prix Danuvius Bratislava. Prvé úspechy získal v 60. rokoch minulého storočia a medzi nimi významné ocenenie na Bienále v Paríži (1969). Počas normalizačného prenasledovania všetkých avantgardných prejavov v 70. rokoch bol odsúdený do vnútornej emigrácie. Obdobie po roku 1989 charakterizuje spoločenské uznanie jeho miesta v slovenskom modernom sochárstve. Od roku 1990 učil na VŠVU v rodnom meste, do roku 1994 bol jej rektorom a odvtedy je univerzitným profesorom. Jeho neustále hľadanie nových možností zobrazenia závažných tém bolo inšpiráciou na vydanie bibliofílie ilustrovanej originálnymi grafickými listami vytvorenými počítačovou grafikou. Bibliofília If/Keď/Když z edície Jedna báseň získala v svojej kategórii v súťaži Najkrajšie knihy Slovenska roku 2003 Cenu Ministerstva kultúry SR. Okrem spomínaného ocenenia v Paríži získal Herderovu cenu vo Viedni (1983), Cenu Martina Benku a Cena Tatrabanky (1997), Pribinov rad 1. stupňa (1998), Rad Ľudovíta Štúra II. stupňa (2004), Cenu predsedu Národnej rady SR (2007). Vystavoval na XVI. Bienale v Sao Paulo, EXPO 92 Sevilla, XLVI. Biennale v Benátkach. Jeho monumentálne sochy sú v La Défense v Paríži a v Olympijskom parku v Soule.
Literatúra: Bajcurová K., Hrabušický A., Rusinová Z.: Jozef Jankovič, Bratislava 1998; Mojžiš, J: Jozef Jankovič. Bratislava 2007.
Poradové číslo: | 82 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1985
Technika: Bronz
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 37 x 39 x 25 cm.
Značené: Neznačené
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku.
„ZÁHRADA“ je zo zreteľa sujetu výnimočným sochárskym dielom Jozefa Jankoviča. Od prvej neverejnej výstavy mladých autorov – Konfrontácie 1 – sa zaradil medzi najvýznamnejších predstaviteľov „Nástupu 1961“, v kontexte celkovej tvorby patrí k dominujúcim postavám slovenského výtvarného umenia. Debutoval začiatkom 60. rokov non-figuratívnym prológom, kde sa zaoberal štrukturálnou grafikou, reliéfom a sochou. Vtedy začal zapájať do svojich diel nájdený predmet a rozpracoval techniku asambláže. Pred polovicou 60. rokov znovu objavuje ľudskú formu, ktorá do jeho diela vstupuje v odcudzenej a deformovanej forme. Jeho charakteristický, brutálny figurálny štýl ako výsledok originálnej syntézy podnetov pop-artu, novej figurácie a nového realizmu vrcholí v druhej polovici 60. rokov. Plastiky sú často zredukované len na ľudské končatiny v značne expresívnom a dramatickom výraze. Od počiatočného preferovania kompaktnosti plastiky prechádza k uvoľneniu hmoty, prelínaniu do priestoru, či dokonca sochárskym inštaláciám. V jeho tvorbe 70. rokov našli svojský ohlas konceptuálne východiská a postupy. Výtvarný prejav paralelne rozvíja aj v kresba a grafike. 1997 – súborná výstava diela v Slovenskej národnej galérii. Jeho diela sú reprezentatívne zastúpené v zbierkach Slovenskej národnej galérie, Národnej galérie v Prahe a ďalších svetových súkromných a verejnoprávnych zbierkach.
Zoznam diel autora: