12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 12 800,- € Zátišie s ľudovým džbánom. 1957. Olej na plátne. 50 x 35 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel , 13.03.2012)
9 200,- € Ikona IV. 1991. Olej, kombinácia techník na preglejke. 61 x 46 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
9 128,33,- € Tri fujary. 1981. Olej, kombinácia techník na preglejke. 114 x 90 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
7 800,- € Salome. 2007. Kombinácia techník na preglejke. 63 x 82 cm. (111. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 11.06.2013)
6 600,- € Chalupy. 1980. Kombinácia techník na preglejke, 38 x 57 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
6 400,- € Pasenie volov. 2003. Olej, kombinácia techník na sololite. 61 x 80 cm. (106. jesenná aukcia výtvarných diel , 25.09.2012)
Biografia: Narodil sa 16. 11. 1933 v Tisovci. 1951-56 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Mudroch). Najvýznamnejšie súborné výstavy mal v Bratislave (1963-64 a 1968 Mestská galéria, 1983, Výstavná sieň ZSVU, 1997 Slovenská národná galéria). 1961 účasť na Bienále mladých v Paríži a na bienále maľby v Sao Paolo. 1969 Cena Cypriána Majerníka. Súčasné obchodné renomé Rudolfa Krivoša vychádza z faktu, že bol jedným z profilujúcich zakladateľov Skupiny Mikuláša Galandu (1957). Toto výtvarné zoskupenie (okrem Krivoša najmä Laluha, Kompánek, Rudavský, Paštéka a niektorí ďalší) má historickú zásluhu na obnovení spretrhanej kontinuity moderného výtvarného výrazu v našom výtvarnom umení. Kým Krivošovi druhovia nachádzali oporu v tvorivom odkaze zakladateľov našej moderny (Fulla a Galanda) on sám sa obrátil k poučeniu západoeurópskou novou figuráciou. V 60. rokoch diela Krivoša reprezentovali naše maliarstvo na najvýznamnejších svetových prehliadkach. Po nútenom odmlčaní v 70. a 80. rokoch sa Krivošovi dostalo zaslúženej rehabilitácie a uznania -- jeho maliarstvo je dnes považované za "modernú klasiku". Diela Krivoša sú významným spôsobom zastúpené v zbierkach SNG a ďalších štátnych galérií.
Literatúra: Matuštík, R.: Moderné slovenské maliarstvo 1945-63. Bratislava 1965, Kol.: 60. roky vo výtvarnom umení. Katalóg SNG, Bratislava 1995. Kubíková, K.: Rudolf Krivoš. Katalóg SNG, Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 51 |
Odhadovaná cena: | 11 000 - 13 000 € |
Konečná cena: | 11 000 € |
Rok: 1958
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 50 cm.
Značené: Značené vpravo dole "R. Krivoš 58".
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane dve fotografie obrazu v ateliéri Rudolfa Krivoša.
„KYTICA“ je pekným príkladom výtvarných východísk Rudolfa Krivoša. Konkrétne - jeho inšpiráciami dobovými príkladmi parížskej školy (Bernard Buffet). To bola cesta „von“ zo zväzujúcich klišé umenia päťdesiatych rokov – nielen pre Krivoša, ale pre časť mladej generácie, neskôr nazvanej „Nástup 57“ (Radislav Matuštík). Maliarske dielo najvýznamnejších príslušníkov Skupiny Mikuláša Galandu Andreja Barčíka, Milana Laluhu, Vladimíra Kompánka, Milana Paštéku a aj Rudolfa Krivoša sa stalo najvýrečnejším dôkazom životodárnosti Galandovej „novej tradície“. Jeho príklad sa stal jedným z rozhodujúcim impulzov obnovenia prerušenej kontinuity, radikálneho spochybnenia dogmy socialistického realizmu, návratu k domácim modernistickým koreňom, ale i vykročenia k aktuálnym podnetom európskej a svetovej avantgardy v súvislostiach nášho maliarstva záveru päťdesiatych a prvej polovice šesťdesiatych rokov. „V detstve nám dlho hovorili: Duch. Hovorili nám: Krása. Hovorili nám: Človek. Začiatočné písmená týchto pojmov nezabudli byť pri nijakej príležitosti veľké a čo bolo mimo nich bolo akosi kvôli nim. Boli sme mladí a mali sme rešpekt pred týmito iniciálami. Ale rástli sme vedľa nich a pomaly odhadovali, koľko skutočného sa tratí na riedkom site veľkolepých fráz“. Tieto vety napísal roku 1957 básnik Milan Rúfus do katalógu pražskej výstavy „Mladé slovenské umenie“, ktorá odštartovala dnes už legendárny Nástup 57, teda prvú povojnovú vlnu našej výtvarnej moderny. Vieme, že sa profilovala okolo maliarov a sochárov Skupiny Mikuláša Galandu. V závere päťdesiatych rokov ju založili mladí absolventi bratislavskej výtvarnej akadémie Andrej Barčík, Milan Laluha, Vladimír Kompánek, Rudolf Krivoš, Milan Paštéka, Andrej Rudavský a niekoľko málo ďalších. Skepsa znejúca z Rúfusovho generačného vyznania – ale aj túžba po skutočných životných i umeleckých hodnotách – to všetko bolo vlastne odleskom potreby obnovenia spretrhanej nádväznosti na medzivojnovú avantgardu, ale aj revoltou proti neznesiteľnej tuhosti socialistického realizmu. Návraty k Mikulášovi Galandovi neboli pre týchto maliarov a sochárov len znovuobjavovaním slovenského mýtu. Boli predovšetkým dôvodom predvádzania nepatickej civilnosti, vybrúsených tvarov obrazu či sochy. Pretože už nešlo ani tak o vytyčovanie heraldických znakov domova tak, ako to robili klasici našej moderny. Pomer k motívu sa stal nesprostredkovaný literárnymi klišé -- rozhodujúcou bola skôr vecnosť, než oslava romantickej utópie, viac individuálne a ľudské než národné konštanty.
Zoznam diel autora: