12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 170 000,- € Utečenci. Okolo 1939-41. Olej na plátne. 6 x 54 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
53 110,27,- € Masky. 1939. Olej na plátne. 61 x 75 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
30 000,- € Hliadka. 1942. Tempera, gvaš na kartóne. 47 x 35 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
28 000,- € Hliadka so zástavou. Okolo 1944. Gvaš, akvarel na papieri, 43 x 90 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
27 000,- € Hliadka. Okolo 1941-42. Gvaš na papieri. 42 x 50 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
26 721,10,- € Don Quijote a Sancho Panza. Okolo 1940. Olej na plátne. 65 x 77 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
Biografia: Narodil 24. 11. 1909 vo Veľkých Kostoľanoch pri Trnave, zomrel 4. 7. 1945 v Prahe. 1924-26 študoval na Strednej hospodárskej škole v Košiciach, 1926 bol žiakom súkromnej školy G. Mallého v Bratislave (priateľstvo s Mudrochom a Želibským). 1926-31 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Obrovský). 1931-32 bol na študijnom pobyte v Paríži (do Prahy sa vrátil na jar 1932). 1933 účasť na výstave Slovenska v Prahe. 1935 prvé príznaky sclerosis multiplex. 1935 samostatný debut vo výstavnej sieni Elánu v Prahe ohlasujúci nástup jeho generácie. 1937 spolupracoval s K. Šourkom na príprave výstavy Staré umenie na Slovensku v Prahe. 1940 samostatná výstava v Alšovej sieni Umeleckej besedy v Prahe. V 1941 a 1943 krátke návštevy Slovenska. Člen pražskej Umeleckej besedy (1942 dostal výročnú cenu Umeleckej besedy za obraz Jazdci). 1946 vyznamenaný Národnou cenou za vedu a umenie in memoriam, 1947 Štátna cena in memoriam.
Literatúra: Šourek, K.: Dílo Cypriána Majerníka. Praha 1946; Peterajová, Ľ.: Cyprián Majerník. Bratislava 1976; Zmetáková, D.: Cyprián Majerník. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1980; Peterajová, Ľ.: Cyprián Majerník. Bratislava 1981; Bartóková, E.: Cyprián Majerník (personálna bibliografia). Trnava 1984.
Poradové číslo: | 58 |
Odhadovaná cena: | 30 000 - 40 000 € |
Konečná cena: | 29 000 € |
Rok: 1932
Technika: Tempera, gvaš na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 29 x 39 cm.
Značené: Značené vpravo dole "Majerník 32"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Dielo bolo verejne obchodované na aukcii pražského DOROTHEA (máj 2010). Percentuálnym nárastom z vyvolávacej ceny bolo hodnotené ako „skokan roka“ na českých aukciách (Art – Antiques).
„ŽONGLÉRI“ sú galerijným dokladom prvého zrelého obdobia tvorby Cypriána Majerníka. Študijný pobyt v Paríži (1931) priniesol pre jeho umenie – okrem iného – jednu dôležitú inšpiráciu: nadreálne maliarstvo Marca Chagalla. Ešte počas tamojšieho pobytu maľoval Dve Madony (1931), neskôr už na Slovensku vznikli ďalšie žánrové kompozície (Na pastve, 1932; Teliatko, 1932; Dvorček -- Zabíjačka, 1933; Svadba -- Dve postavy z albumu, 1933; Morena, 1933; Dvor, 1934--1935; Procesia, 1935; Pozdvihovanie, 1935). Je nepochybné, že v rodokmeni týchto diel zanechal stopu príklad parížskeho maliara z Vitebska. Niet tu však jeho snovosti, melanchólie túžby za domovom detstva, nadreálnej poetiky žánrových scén. Naopak -- v základe týchto dielok je často celkom reálny zážitok, obyčajná dedinská anekdota. Napokon, k jednému z návratných motívov týchto obrazov -- teliatka, zabíjačky na dedinskom dvore -- možno nájsť literárny predobraz v Majerníkových črtách a fejtónoch, ktoré ešte ako študent akadémie v rokoch 1928--1929 uverejňoval v bratislavskej Ľudovej politike. V najvyspelejších variantoch tejto tematickej línie je však láskavý humor, nostalgická spomienka na blednúci film detstva, vystriedaný iróniou, jasným výsmechom i náznakmi absurdity. To do určitej miery odlišuje tieto Majerníkove diela nielen od Chagalla, ale aj od podobne zameraných starších vzorov Sokola, Weinera, či Galandu. Kým títo pri všetkej kritickosti ešte zachovávali kladný postoj k "slovenskej" téme, ktorá bola a zostala ich "srdečnou" záležitosťou, Majerník pojednal národný námet z absolútneho odstupu ako čosi čo už nemá právo na život -- skutočný ani umelecký. Časté využívanie absurdných, groteskných protikladov žánrového motívu a náboženských symbolov nemá len význam sekulárnej kritiky, satiry na tmárstvo a zaostalosť slovenskej dediny. Znamená oveľa viac: mladému maliarovi sa zdá duchovná podstata tradičného "slovenského" života celkom vyprázdnená, bez vnútorného zmyslu. Monumentalita i baladická lyrizácia (ktoré boli "povinnou" podmienkou tradičnej štylizácie témy) sú nahradené celkom "prízemnou", komornou, často skarikovanou, či naivnou aktualizáciou ľudových výjavov. Z existenčnej oslavy národa sa takto stáva existencionálna paródia posvätného pojmu. Napokon aj Majerník o čosi neskôr spracovával tento námet tak, že zdôrazňoval čisto maliarske problémy -- Somár medzi kvetmi, 1936; Dvor, 1936; Mladucha, 1936; Jazdci -- Na koňoch, 1936. Majerníkova polemika so základnou paradigmou nacionalistickej moderny znamenala iné a oveľa viac. Bola prvým ohlasom čohosi, čo sa neskôr stalo hlavným motívom nielen celého jeho diela, ale aj podtextom umenia "jadra" jeho generácie. Znamenala, že pre týchto mladých maliarov sa už stal nedostupným poznateľný svet ich otcov, svet ktorý je možno racionálne "rozložiť" na jeho typické prvky a potom znova "skonštruovať" v podobe symbolických samoznakov. Pre nich sa stal slovenský svet neprehľadným, zloženým z jednotlivostí, okamžikov, zrakových senzácií a anekdotických príbehov, ktoré nemožno jednoducho sčítať, či odmocniť do vševyjadrujúcej, "poslednej" obrazovej podstaty a tak ho vysvetliť. Aj človek v takomto svete prestáva byť predvádzaný ako rozumné, zmysel svojho bytia absolútne určujúce indivíduum. To však ani neznamená, že je len trpnou súčasťou tohto sveta, že je pasívny. To len aktivitu rozumu strieda aktivita citov.
Zoznam diel autora: