12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 18 256,66,- € Zátišie. Okolo 1930. Olej na plátne. 72,5 x 79,5 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
9 128,33,- € Pred židovskými zásnubami. Okolo 1920-1930. Olej na plátne. 100 x 80 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
128 180,- € V parku. Olej na plátne. 23,5 x 26 cm. Budapešť 2006
91 310,- € Dievča s gitarou. Olej na plátne. 30 x 32,5 cm. Budapešť 2005
88 880,- € Kecskemét. Olej na plátne. 35 x 39 cm. Budapešť 2007
69 730,- € Jesenná ulica v Baia Mare. Olej na plátne. 27 x 31,5 cm. Budapešť 2010
52 520,- € Banka pri rieke Seina v Paríži. Olej na plátne. 39 x 28 cm. Budapešť 2007
Biografia: Narodil sa 2. 1. 1880 v Békescsabe, zomrel 23. 1. 1955 v Budapešti. Venoval sa maliarstvu a grafike. Študoval na výtvarných akadémiách v Budapešti, v maliarskej kolónii v Nagybányi a Kecskeméte. Najväčší vplyv na jeho umelecký vývin malo súkromné štúdium v Paríži u Henriho Matissa. Súborné výstavy mal 1911 v Paríži, 1919 a 1931 v Ernst múzeu v Budapešti, 1923 v Belvederi v Budapešti, 1929 a 1932 v Tamás Galérii v Budapešti. Bol zakladajúcim členom významného spolku KÚT (Nová spoločnosť výtvarných umelcov), ktorý pôsobil v rokoch 1924-49 a je považovaný za dediča avantgardných tradícií legendárnej OSMY (okrem neho boli v skupine Márffy, Rippl-Rónai, Czóbel, Vaszary, Szönyi, Kernstock a ďalší). Umelec vyšiel z príkladu fauvizmu a kubizmu, počas dlhšej študijnej cesty do Španielska na neho zapôsobil El Greco. Neskôr sa kontaktoval s novou vecnosťou, obľuboval najmä viacfigurálne námety alebo do interiéru umiestnené ženské akty, v ktorých sa silné prízvukovanie hmotnosti spája s barokovým rozmachom. Perlrott-Csaba je maďarskou umeleckou históriou považovaný za významného predstaviteľa súdobej moderny, spájajúceho formálne znaky francúzskeho fauvizmu a expresionizmu s príkladmi maďarskej tradície, najmä nagybánskej školy (K. Ferenczy) a maliarstva nížiny (J. Koszta).
Literatúra: Zádor. A.- Genton, I.: Müvészeti Lexikon I-IV. Budapest 1965- 1968.
BORNEMISZA G.: Perlrott Csaba Vilmos művészete, Budapest, Dante, 1929.
Perlrott Csaba Vilmos (1880-1955) kiállítás, úvod BENEDEK Katalin, výst. kat., Budapest, Magángyűjtők Galériája, Galerie Blitz, 1998.
Poradové číslo: | 66 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1935
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 100 x 80 cm.
Značené: Značené vpravo dole "Perlrott Csaba V. 935".
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Dielo bolo pôvodným majiteľom získané na výstave Východoslovenského múzea v Košiciach roku 1938.
„POKOJNÁ RODINA“
je ojedinelým príkladom citovo angažovanejšej tvorby Vilmosa Perlott-Csabu. Vo svojich dielach sa nezaoberal otázkami pocitov a emócií, v stredobode jeho záujmu stáli takmer výlučne maliarske problémy. Pokojná nie je len rodina zachytená na maľbe, ale aj nálada, ktorá z diela sála. Zväčša neutrálny, skôr však chladný výtvarný prejav Perlott-Csabu je na obraze zjemnený letnou atmosférou vidieku v sedmohradskej Nagybányi. Jej umelecká kolónia sa pre autora stala prakticky druhým domovom a ponúkané dielo pochádza z obdobia po jeho druhom návrate do tohto malebného baníckeho mestečka. Od roku 1924 trávil každé leto v Nagybányi a tuhšie zimy v Paríži, pravlasti moderného umenia, ktorý bol v prvom desaťročí 20. storočia zdrojom Perlott-Csabovho fauvizmu. Paríž však už od druhej polovice 20-tych rokov nebol pre umelca tak inšpiratívny ako vtedy, keď ho očarovali Gauginove či Mattisove diela. V obľube mal hlavne rómskych modelov, ktorých zachytával v ateliéri alebo v im vlastnom prostredí. Aj členovia zachytenej trojice sa v jeho dielach objavujú viackrát. Rómov však nechápal ako niečo exotické, ale ako istý spôsob bytia blízky prírode prirodzeným spôsobom. Jeho diela z 20-tych a 30-tych rokov nesú v sebe odkaz poučenia kubistami, ktorý na svojich plátnach spája s prinípmi nagybányskej tradície. Z „avatgardnej divokosti“ sa teda vymaľoval do triezvejšieho, no stále svojského štýlu, vďaka ktorému ho uznávali v Maďarsku i v okolitých krajinách. Zrejme s pozitívnym ohlasom sa stretol aj na svojej výstave v Košiciach v roku 1938, ktorá bola asi poslednou epizódou idylických časov košickej modernistickej kultúry, vedenej Josefom Polákom, pred nástupom chaotických predvojnových a vojnových udalostí. Obraz „Pokojná rodina“ bol medzi vystavenými, a na tejto výstave ho získala aj rodina jeho súčasného majiteľa.
Zoznam diel autora: