12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 80 000,- € V zadumaní. 1905. Olej na dreve, 51, 5 x 42, 5 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
68 000,- € Plenér. 1911. Olej na plátne. 72,5 x 54,5 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
52 000,- € Domček z karát.. Okolo 1895-98. Olej na plátne. 35 x 51 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
32 000,- € Predavačka. 1895. Olej na plátne. 55 x 45 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
Biografia: Narodil sa 14. 2. 1849 v Gajaroch, zomrel 13. 3. 1921 v Banskej Bystrici. Od 1853 žil vo Viedni, učil sa u sochára J. Meixnera. 1865--1866 v prípravnej maliarskej škole v triede historického maliarstva a 1866--1867 v škole historického maliarstva Akadémie výtvarných umení vo Viedni (prof. Wurzinger, Engherth, Blaas, Geiger). 1867--1870 študijný pobyt na škole historického maliarstva v Benátkach (prof. Molmenti). 1870--1871 žil v Mníchove, 1871--1875 pravdepodobne vo Viedni, 1876--1884 v Benátkach, 1884 vo Viedni, 1884--1886 v Banskej Bystrici, 1886--1889 v Benátkach Celkom sa oddal miestnemu, obchodne celoeurópsky úspešnému sentimentálnemu, anekdotickému, slnkom prežiarenému mestskému žánru, v ktorom sa suverénne vyrovnal miestnym maliarskym veličinám (Favreto, Bianchi, Cremona). Skuteckého "morbidezza" náladových chrámových interiérov s osamelo sa modliacimi ženami, ale najmä efektné výjavy života v lodeniciach spájali munkácsyovský epický realizmus so žiarivým dekoratívnym kolorizmom, vyjadrujúcim "sladkú taliansku rojčivosť". 1889--1921 v Banskej Bystrici. Benátky navštívil ešte aj v rokoch 1894 a 1903. Od 1887 až takmer do záveru života namaľoval približne pol stovky plátien z bystrických medených hámrov, v ktorých -- štýlovo podobne ako o tri desaťročia starší, nemecký Adolf Menzel -- spájal realisticko-romantickú luministiku s niektorými efektmi impresionizmu. Po vzniku Československej republiky sa zúčastnil prvej výstavy slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši (1919). Bol garantom založenia menšinového výtvarného spolku so sídlom v Banskej Bystrici -- Jednoty výtvarných umelcov Slovenska (1921). 1995 bola v Štátnej galérii v Banskej Bystrici sprístupnená stála expozícia umelcovho diela.
Literatúra: Tilkovský, V.: Dominik Skutecký. Život a dielo. Bratislava 1954; Keleti, M.: Dominik Skutecký. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1976; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 21 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1910 - 14
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 46 x 56 cm
Značené: Značené vpravo dole "Skutetzky".
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Reštaurované. Dielo je publikované in: Tilkovsky, V.: Dominik Skutecký. Bratislava 1954, s. 189, č. repr. 277 (ako dielo v súkromnom majetku v Banskej Bystrici). Obraz bol získaný v maďarskej štátnej aukčnej sieni BÁV, Budapešť (2008).
„PRÁCA SA KONČÍ“ je charakteristickým dielom neskorej tvorby Dominika Skutetzkeho. K obrazu jestvujujú dve analógie, či varianty v zbierkach Slovenskej národnej galérie („Výjav z hámru“. Inv. č. O-477 a „Po práci I“. Inv. č. O-476). Sujet bystrických hámrov, pracujúcich kotliarov sa v maliarovej tvorbe zjavuje od roku 1887. Až takmer do záveru života maľoval približne pol stovky plátien, v ktorých -- štýlovo podobne ako o tri desaťročia starší, nemecký Adolf Menzel -- spájal realisticko-romantickú luministiku s niektorými efektmi impresionizmu. Sprvoti tak robil určite v jedinom záujme: sprostredkovať fascinujúcu, dramatickú hru svetla a tieňa v preňho celkom novom priemyslovom žánre. Väčšina týchto obrazov zostala rozhodne viac prízvukovaním esteticky pôsobivých stránok "divadla práce", než jej realistickým obrazom (i keď ako pomôcku pri ich dokončovaní používal niekedy i dokumentárne fotografie). Odpočiatku sa preto vedie i tichý spor o mimovýtvarných významoch Skuteckého záverečného diela (Obed kotlárov, okolo 1899; Príprava obeda, okolo 1900; Pri vyhni, okolo 1904; Chvíľa oddychu -- Prestávka, okolo 1915; Pred obedom, pred 1915; Odpočívajúci kotlár, 1918 a viaceré ďaľšíe). Kým ešte v roku 1923, na prvej posmrtnej výstave Skuteckého v Budapešti dobová kritika o obrazoch z hámrov súdila, že "ich realizmus je zastretý dnes už nepochopiteľným pátosom", téma pracujúcich valciarov predurčila tieto diela do záhlavia všetkých novodobých dejinných prehľadov sociálno-kritickej línie našej maľby. Už prvý maliarov monografista Vojtech Tilkovský tvrdil, že "(Skutecký) nemohol pochopiť podstatu spoločenskej situácie, jej triednu podmienenosť a vnútorné rozpory. No jeho umelecká vnímavosť a citový vzťah k robotníkom, ktorých spoznal v dlhom spolužití, ako aj zásadná umelecká poctivosť v znázorňovaní skutočnosti viedli k tomu, že jeho obrazy z hámrov prestali byť iba prejavom maliarskeho záujmu o prostredie, prerástli medze žánrovej maľby a stali sa rozhodným svedectvom, priam kritikou spoločenského poriadku". Ako však priliehavo poznamenal Ladislav Saučin: "predsa nemožno povedať, že by Skutecký spájal svoj realizmus s akoukoľvek socialistickou tendenciou. To preto, že nepozná ani len svätý hnev , zostáva iba v rovine ľudského dotyku s problematikou života robotníkov". Celý tento spor však z dnešného pohľadu vyzerá celkom akademicky. Dôležitejšie sa zdá byť iné: hoci Skutecký pochopil výrazové možnosti nových maliarskych prostriedkov, ani on ich nedokázal alebo nechcel využiť skutočne radikálnym, impresionistickým spôsobom. Estetiku svetla a s tým spojenú nadsadenú farebnosť predvádzal symbolicky. Významovo bola vyprázdnená len v skorších variantoch témy. Postupne ju čoraz viac obaľoval sentimentálnymi, trpiteľskými názvukmi vcítenia sa, sebaprojektovania do úbohosti, beznádeje a bezvýchodiskovosti existencie človeka práce. Viditeľne sa to prejavilo v úprave sujetu: sprvoti aktívny, pracujúci valciar je neskôr spodobovaný vo chvíľach únavy, odpočinku. A práve tieto polohy smútku, melanchólie, rezignovanosti, ovládajúce významovú atmosféru časti Skuteckého obrazov z hámrov, odkazujú jeho neskorú maľbu, na rozdiel od jej počiatkov, živených nezáväzným optimizmom, vcelku jednoznačne do problematiky stredoeurópskej impresívnej maľby.
Zoznam diel autora: