23. September 2014, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 8 298 Zátišie s čajníkom, šálkou a fľašou. 1958. Olej na plátne, kašírované na kartóne. 29,5 x 38 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
€ 8 200 Morena s ovečkou. 1971. Kombinovaná technika na kartóne. 62 x 81 cm. (84. jarná aukcia, 10. 3. 2009)
€ 5 974 Zátišie s petrolejkou a kanvicou. Okolo 1955-57. Olej na plátne, dubl. na lepenke. 37 x 48 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
€ 5 000 Akt. 1971. Akvarel, farebné ceruzy, uhoľ, koláž na papieri. 49 x 49 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 3 983 Športové zátišie. 1984. Koláž a kombinácia techník na plátne. 130 x 99 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
€ 3 600 Zátišie s mlynčekom . 1957. Kombinovaná technika na papieri. 47 x 58 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
€ 3 053 Zátišie s mlynčekom. 1957. Kombinovaná technika na papieri. 47 x 58 cm. (31. bár
Biografia: Narodil 20. 11. 1928 v Závodí pri Žiline. Zomrel 7. 6. 2004 v Žiline. 1950–55 študoval na VŠVU (prof. Fulla). Člen Skupiny Mikuláša Galandu a zúčastnil sa všetkých ich výstav (1957, 1959, 1962, 1965). 1967 mu bola udelená cena Cypriána Majerníka. Vystavoval vo Viedni (1959), Londýne, Budapešti (1960), v Bayreuthe (1961), Kolíne, Frankfurte (1963), na Biennale mladých v Paríži (1961) a na Biennale v Sao Paulo (1963).
Literatúra: Slovník súčasného slovenského umenia, SFVU 1967; Malý slovník slovenských výtvarných umelcov, SFVU 1981; Matuštík, R.: Slovenské moderné maliarstvo 1945-1963. Bratislava 1965; Matuštík, R.: Andrej Barčík - Akty. Trenčín 2002.
Poradové číslo: | 269 |
Vyvolávacia cena: | 9 900 € |
Konečná cena: | 8 000 € |
Rok: 1971
Technika: Kombinácia techník na sololite
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 37 x 42 cm.
Značené: Značené vpravo dole na boku "A. Barčík 1971"
Popis:
„Zátišie“
je dielom odkazujúcom na sujety základného významu v rámcoch tvorby Andreja Barčíka. Jeho rané „morandiovské“ diela sa totiž pre nastupujúcu mladú generáciu okolo roku 1957 stali symbolom nového nadviazania na výdobytky moderny. Podľa Evy Šefčákovej bol vtedy Barčík „.. tým najinformovanejším a výtvarne najsamostatnejším, teda aj uznávaným ako spoločenská i tvorivá autorita. Z retrospektívy diela je zrejmé, že najväčšmi zo všetých pociťoval potrebu obnoviť stratený systém v maľbe – vniesť opäť zákon do tvarovej a farebnej skladby obrazu. .. Výstavu mladej generácie oboslal štyrmi zátišiami z kávových kanvíc, hrnčekov, misiek a lámp (1957), tvoriacich začiatok sebavýchovy k disciplíne a rozchodu s vplyvmi učiteľov. Okrem obdivu k tvarovému bohatstvu najskromnejších kuchynských rekvizít, ktoré tlmočí so zaujatosťou skutočného objaviteľa, vyčítame z podtextu týchto zátiší melancholický nádych absurdnosti. .. Barčíkov výtvarný program (očista motívu i jeho výtvarnej konkretizácie od podružností a návrat k maliarskej disciplíne) obviňovali z artizmu na jednej a z nedostatku estetickosti na druhej strane. Roku 1959 prestal Barčík maľovať. Vtedy už mal za sebou zápas s náhodilosťami, ku ktorým zvádzala expresionizujúca suverenita jeho kresliarskych začiatkov. Obdivoval taliansku metafyzickú maľbu a Morandiho, čo mu bolo vzorom výtvarnej striedmosti. Chcel zvládnuť staromajstrovské maliarske skúsenosti a až potom sa odvážiť na moderné výboje. Reagoval tak na rozmáhajúce sa diletanstvo, ktoré zaplavilo výtvarné siene, i na svoje začiatky u Zmetáka, keď pod vplyvom učiteľa nevdojak opovrhoval každou formou maliarskej elegancie..“.
Zoznam diel autora: