Značené: Značené vľavo dole „M. Benka“. Na zadnej strane autorský štítok vyplnený autorovou rukou
Popis: Dielo autorsky zarámoval Martin Benka, rám je poškodený – nesie stopu po projektile, ktorý ho zasiahol koncom augusta 1968. Pri obchodovaní s umeleckými dielami majú predávajúci tendenciu hovoriť o danom artefakte takmer vždy len v superlatívoch: ide o galerijné dielo, je na ňom všetko, čo na dobrom obraze byť má, nemusela by sa zaň hanbiť žiadna zbierka, či už súkromná, alebo verejná atď. Niekedy je to smiešne, lebo definícia galerijného diela neexistuje. Je ním taký obraz, ktorý sa ten či onen kurátor rozhodne v galérii (múzeum umenia) vystaviť. Keď sa vystavuje Martin Benka, všetci ho hneď zaraďujeme k heroickej moderne, prostredníctvom jeho plátien ukazujeme pracovitosť Slovákov a Sloveniek, slúži ako doklad majestátnosti našej prírody, ktorá mala náš národ tak zásadne formovať. Benku teda máme zaškatuľkovaného, čo je zlé. Bol totiž oveľa viac ako len „buditeľ národa“, „čierne hory“ severných stolíc či mohutní Detvania zrastení s rodnou zemou. Benka je aj Casablanca, Dubrovník či roviny Žitného ostrova. Na zažité benkovské pomery je predkladaný obraz zvláštny, no napriek tomu v ňom autor konzistentne napĺňa to, čo aj v dielach s vysokými kopcami či hustými lesmi. Ide o snahu rozpovedať príbeh o človeku a jeho mieste na zemi, pričom hlavným spojivom medzi nimi je príroda. Benkovi sa nedá uprieť národný charakter. Ak by sme sa však podujali na definíciu toho, čo to vlastne znamená, dostali by sme sa do ťažkostí. Predkladaná kompozícia hovorí o Benkovej otvorenosti – netreba zabúdať, že sa narodil a vyrastal v Rakúsko-Uhorsku, dlhý čas žil v Prahe, jeho rodina žila v USA a v Rakúsku, bol jazykovo zdatný a sem-tam aj cestoval. Musel mať v sebe aj čosi nadnárodné, keď dokázal namaľovať Žitný ostrov s jeho typickými studňami a širokým nízkym horizontom. Martin Benka týmto dielom prirodzene, bez pátosu a bez zbytočných atribútov prijal juh Slovenska za svoj – náš. Na záver si dovolím ešte malú poznámku k maliarskej bravúre diela. Napriek hrubému štetcu, hrubo pôsobiacim farebným vrstvám a zemitému koloritu ide o dielo, ktoré je bohaté na detaily, a to také drobné, že mnohé nie sú bez zväčšovacieho skla viditeľné. Drobné figúry na horizonte, vegetácia či vtáky predierajúce sa cez oblaky sú dokladom majstrovho úžasného umenia. Aj preto je možné toto dielo bez zveličenia považovať za galerijné a dôležité v jeho životnom diele. (JB)