Popis: Ak v domácom prostredí existuje niečo, čo si plne zaslúži byť titulované ekonomickým termínom positional goods („pozičné statky") alebo vo voľnom preklade „statusový tovar“ je to bezpochyby dielo Albína Brunovského, ktorý si takmer pol storočia drží status jedného z našich najznámejších a všeobecne najobdivovanejších autorov. Kým grafiky autora sú viac-menej dostupné širšej zberateľskej verejnosti, jeho maliarska tvorba, je vzhľadom na nedostupnosť, ale aj cenové precedensy, určená už len užšiemu okruhu zberateľov. Prvé maľby na dreve vytvoril Brunovský v roku 1969. Náročný technologický postup bol pre umelca viacnásobnou (maliarskou) výzvou. Kombinácia akvarelu, tempery, olejových lazúr, pastelu a tušu mu umožnila transformovať kresbovú bravúru do dych-berúcich (farebných) kompozícií. Umelec s pokorou prijíma charakter materiálu - inšpiruje ho samotný tvar a štruktúra. Využíva nepravidelný formát, nadchýnajú ho trhliny, dutiny, suky, rôzne iné defekty. Tie sa stávajú rovnocenným, popravde skôr určujúcim kompozičným prvkom, východiskom pre naratív. Aj preto spočiatku vytvára prevažne nefiguratívne kompozície, fascinovaný povahou perzského orecha. Postupne však začína vkladať do malieb charakteristické postavy a jeho fantazijné svety a krajiny sa stávajú dejiskom pre výpravné deje. Začiatkom 80. rokov minulého storočia vytvára Brunovský mimoriadny grafický cyklus Dámy v klobúku. Predkladaná maľba, z roku 1983, zobrazujúca charakteristický ženský portrét – polakt v bližšie nedefinovanom rámci patrí k umelcovým typickým prácam tohto vrcholného obdobia. Je presne tým dielom, ktoré atraktívne zastupuje tvorbu umelca, jedného z najvýznamnejších a najobdivovanejších vizuálnych tvorcov Slovenska. (NG)