29. November 2022, 19:00
Poradové číslo: | 50 |
Nevydražené | |
Cena v predaji: | 7 000 € |
Rok: okolo 1985
Technika: Olej, asambláž, kombinácia techník na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 123 x 92 cm
Značené: Neznačené
Popis: Predkladané dielo Stana Filka patrí do domácou historiografiou najmenej známeho a rovnako aj najmenej spracovaného obdobia „maliarskych“ 80. rokov minulého storočia, ktoré umelec strávil v New Yorku, po emigrácii z Nemecka. V roku 1982 sa ocitol vo svetovej metropole, ktorá sa pozvoľna začala meniť na centrum obchodu i umenia. Napriek nie úplne ideálnym podmienkam tu získava čiastočnú pozornosť - odprezentoval sa na niekoľkých samostatných i skupinových výstavách, podarilo sa mu získať zastúpenie v galerijných i privátnych zbierkach. Trojdielnu kompozíciu Hlava č. 2 (1983 - 1984) v roku 1985 dokonca zakúpilo Guggenheimovo múzeum v New Yorku a istý čas bola vystavená aj v stálej expozícii. Následne bol ocenený dvoma významnými štipendiami - Adolph and Esther Gottlieb a Pollock-Krasner Foundation (opätovne aj v roku 1989). Aj napriek čiastkovým úspechom sa však v roku 1990 napokon rozhodol vrátiť sa späť do Československa....
„Americké obdobie“ (1983-1990) definuje v sytéme Filkovej tvorby 3. dimenzia - empirická (biologická) dráha symbolizovaná červenou farbou, zastupujúcou biologický priestor a ženský princíp (žena – Šeherezáda – Venuša?). Odkazuje priamo k aktívnej vitalite s sile. Prehĺbenie spojenia s fyzickým svetom je realizované na úrovni zachovania vlastného druhu a prirodzene s dôrazom na sexualitu. Maliarske enviromenty ako aj jednotlivé solitéry charakterizuje výrazná farebnosť - farby čakier – hlavne červená, ružová, oranžová a neoexpresívna, „divoká“ nefiguratívna maľba. Filko obľubou v tomto období pracoval s ružovou farbou - skôr v ironickom zmysle ako „slabší“ protipól ohnivej červenej. Ružová bola preňho (podľa vlastného výroku asi z roku 1992) „farbou erotiky, ktorá si myslí, že je spirit“. (Hrabušický) Dôležitou témou sa stáva sexualita – v mnohom podmienené aj situáciou s AIDS (opakovanie telesných motívov - ústa, zuby). Vzniká významný súbor malieb, v ktorom sa ako jeden z prvých vizuálnych umelcov vyjadroval k pandémii spôsobenej vírusom HIV. Opakovane sa v jeho tvorbe objavuje tematizácia vlastnej signatúry – monumentálne nápisy v štýle graffiti umelcovo mena a jeho variantov (Filko Fylko Phylko).(NG)
Zoznam diel autora: