29. November 2022, 19:00
Poradové číslo: | 71 |
Odhadovaná cena: | 12 000 – 15 000 € |
Konečná cena: | 12 500 € |
Rok: 1978
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 65 x 55 cm
Značené: Značené vľavo dole „I. Weiner Kráľ 78“, Na zadnej strane popis autorovou rukou
Popis: Olejomaľba Imra Weinera-Kráľa Tichý večer je výnimočná hneď z niekoľkých dôvodov: keďže pochádza z roku umelcovej smrti, nemožno vylúčiť, že môže ísť o jeho posledný, resp. jeden z posledných obrazov, a maliarsky ho možno vnímať ako zhmotnenie podstaty jeho tvorby a možno aj života. Obraz zachytáva typickú scenériu židovských cintorínov – množstvo náhrobných kameňov naklonených do rôznych strán, v pozadí staršia architektúra a nad ňou mohutný žltý kosák mesiaca. Deje sa tu niečo zvláštne – obraz je rovnako nadrealistický ako poetický. Iste, tieto dve označenia si neodporujú, ale pointujú Weinerov vzťah k miestu, odkiaľ pochádzal: „Moja surrealistická žilka sa však scvrkla, stratila na ceste k umeleckému výrazu. Moje podvedomie si uvedomilo samo seba. ... Uvedomil som si, že v Paríži platné umelecké názory majú u nás platnosť iba za istých okolností. Uvedomil som si, že som viazaný na krajinu, kde som vyrástol. Na kultúru, ktorá je primitívnejšia než francúzska... Aj keď sú isté podobnosti v našich krajinách, je to predsa len iné, keď Ráztočanka vláči hnoj hore na lazy, než keď si parížska učnica spieva pri šití šiat. Že je to iné, keď sa v bohatom meste v elitnej kaviarni na Montparnasse umelci škriepia o teórii rozličných odtienkov určitých farieb, že je to veľký rozdiel dívať sa na pouličný ruch Berlína a vidieť ľudí tisnúcich pluh...“ Večer na obraze je jasný a zimný, nie však chladný. Zima tu nemá mraziť, ale poukazovať na „posledné veci človeka“, na starobu a smrť. Je to však ako v názve diela – tiché, zmierené. Weiner-Kráľ, presvedčený ľavičiar, stavia do centra pozornosti svojej tvorby otázku identity, ktorá jeho je pre neho taká dôležitá, že sa infiltruje do viacerých kompozícií prakticky od samého začiatku. Nemec, Slovák, Maďar, Žid... To všetko so sebou niesol, s tým všetkým sa aj vďaka svojim obrazom vyrovnával. Dielo zo záveru života je však nekritické, netematizuje tragédiu a nespravodlivosť holokaustu a nesnaží sa nám nastaviť zrkadlo poukázaním na odchod či pretrhnutie kontinuity. Obraz židovského cintorína je dokladom zmierenia sa so sebou, s vlastným údelom, so životom. (JB)
Zoznam diel autora: