04. Jún 2024, 19:00
Poradové číslo: | 47 |
Nevydražené | |
Cena v predaji: | 19 500 € |
Rok: okolo 1967
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 50,5 x 60,2 cm
Značené: Značené vľavo dole „ML“
Popis:
Málokedy sa stane, že dokážeme na jednej aukcii predložiť kolekciu piatich silných diel odkazujúcich na Laluhove najfascinujúcejšie tvorivé roky. Kresbám sa venovala kolegyňa Nina Gažovičová, na tomto mieste dostávajú priestor maľby. Ide o slávne šesťdesiate, ktoré ešte stále považujeme (vďaka pamätníkom) za veľmi výživnú etapu našich dejín umenia. Laluha navštevoval ateliér Ľudovíta Fullu a jeho asistenta Ernesta Zmetáka, čo na neho malo zásadný umelecký a nepochybne aj ľudský vplyv. Politické rozhodnutie vyhodiť Fullu zo školy donútilo katedru opustiť aj Zmetáka, s ktorým však Laluha ostal v kontakte. Niet divu, obaja vo svojej tvorbe vychádzali zo Cézanna a obaja inklinovali k spoznávaniu objektov a tvarov cez markantné ťahy štetcom a objemy. Predkladané diela sú síce formátom komorné, ale veľmi výpovedné o štýlových a koloristických posunoch v autorovej tvorbe v sledovanom období. Menší, skorší obraz je ešte reminiscenciou na koniec päťdesiatych rokov, a to predovšetkým vďaka tvarovo „laluhovsky“ nevyhraneným stromom v pozadí a dynamike striech, ktoré ešte nepodliehajú umelcovej kadencii komponovania známej zo zrelších etáp. Druhý, „laluhovsky žltý“ obraz je zasa príkladom umelcovej tvorby, ktorá determinuje celé nasledujúce desaťročie. Nebudeme sa mýliť, ak napíšeme, že Laluha je jedným z najvizibilnejších tvorcov slovenského umenia 20. storočia. Má to šťastie, že na rozdiel od jeho súčasníkov ho dokáže rozpoznať aj menej fundované publikum. Je za tým autorova tvrdá práca, jeho neoblomná viera vo vlastné umenie a konzekventnosť napĺňania vlastného programu transformácie či skôr, z jeho pohľadu, dokončenie slovenskej tradície medzivojnovej avantgardy. Laluha sa však napriek obrovskému množstvu na prvý pohľad rovnakých diel nikdy nestal gýčom, neprestal byť akceptovaný relevantnou umeleckou teóriou a stále nachádza nových zberateľov. Práve spomínané množstvo „rovnakých“ diel a jasný príklon k modernistickým formám a tradičným motívom robia z Laluhu takého obľúbeného autora. Inak povedané, každý si nájde v jeho diele to, čo mu je blízke (slovenská krajina, folklór, moderna, revolta atď.) a čo dokáže zaplatiť. Samozrejme, neskorší Laluha je iný ako ten raný alebo zrelý, no vďaka tomu dokážu jeho práce uspokojiť rôzne vrstvy divákov. Na aktuálnej aukcii vám predkladáme dve olejomaľby, ktoré sú výnimočnými ranými dielami Milana Laluhu, jednoznačne jedného z najenergickejších a najnekompromisnejších slovenských umelcov. Je to už pár rokov, čo slovenský trh začal takpovediac splácať dlh svojim kľúčovým aktérom (na strane umelcov). V roku 2010 bolo rané dielo Milana Laluhu s preňho typickým motívom mičinských žien vydražené za 31 000 eur, pričom vyvolávacia cena bola len 4 500 eur. Autor vtedy ešte žil, no rok po jeho smrti bola jeho zrelšia kompozícia Traja chlapi „odklepnutá“ za 64 000 eur pri hornej hranici cenového odhadu na úrovni 40 000 eur. I keď v prehľade dražieb išlo skôr o ojedinelé javy, nemožno týmto dražbám uprieť vplyv na celkové navýšenie predajov autora. V Mičinej a pri motívoch z folklórneho prostredia Laluha zostáva aj pri maľovaní predkladaného diela Za dedinou, ktoré pochádza z neskoršej fázy jeho raného tvorivého obdobia. Od konca šesťdesiatych rokov sa maliarsky vyjadril k niekoľkým základným témam. Na predkladanom obraze tematizuje postavenie človeka v krajine, ktorej súčasťou sa stáva silueta dediny. SNG vlastní niekoľko príkladov diel, ktoré sú dôkazom autorovho systematického prístupu, v rámci ktorého pridáva a uberá jednotlivé komponenty. Raz je dominantnejšia dedina, inokedy, ako je to aj v našom prípade, človek. Laluhov umelecký názor je v tomto období už stabilný, neexperimentuje, dobre pozná tvary, ich úlohu a napĺňa ich farbami so sebaistotou jemu vlastnou. Istota je asi najpresnejší výraz, ktorý definuje Laluhovu tvorbu. V dobe, keď sa prakticky nič nemohlo, dokázal svojimi obrazmi a kresbami pevne zovrieť esenciu slovenského (charakterovo i umelecky). I keď proti svojej vôli, celý život bol označovaný za pokračovateľa malevičovskej koncepcie obrazovej skutočnosti. A prečo nie? Predsuprematistický Malevič nie je v príkrom rozpore s Laluhom obdivovanými východiskami Fullovho a Galandovho modernizmu. Kubofuturistické figurálne kompozície však majú okrem tohto synergického efektu aj ďalší podvedomý odkaz: sprostredkúvajú slobodu a progres výtvarnej tvorby a nastavujú pravdivé zrkadlo strnulému socialistickému realizmu. JB
Zoznam diel autora: