29. November 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL M. PAŠTÉKU NA AUKCIÁCH SOGY:
325 000,- Sk Rozhovor. 1969. Olej na plátne. 105 x 145 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
157 000,- Sk Dvojica v interiéri. 1982. Olej na plátne. 60 x 60 cm. (26. letná aukcia, 5. 6. 2001)
135 000,- Sk Sediaca. 1976. Olej na plátne. 84 x 74 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
115 000,- Sk Dialóg. Okolo 1980. Olej na plátne. 33,5 x 51 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
110 000,- Sk Modrý kôň. 1983. Olej na kartóne. 51 x 71 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
100 000,- Sk Zátišie v ateliéri. Okolo 1975. Olej na kartóne. 48 x 69 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
Biografia: Milan Paštéka sa narodil 20. 5. 1931 v Trenčíne, zomrel 23. 9. 1998 . 1950-56 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Čemický, Matejka, Fulla, Želibský). 1957 zakladajúci a profilujúci člen tvorivej Skupiny Mikuláša Galandu. 1966 Cena Cypriána Majerníka. 1958 jeho prvá súborná výstava zatvorená, výstavnú prieméru mal až roku 1965 v Galérii mesta Bratislavy. Najdôležitejšie súborné výstavy mal roku 1989 (Bratislava, výstavná sieň ZSVU) a 1992 (Slovenská národná galéria). Jeho diela sú reprezentatívnym spôsobom zastúpené v SNG i vo významných zbierkach v zahraničí. Z literatúry: Matuštík, R : Moderné slovenské maliarstvo. Bratislava 1965; Mojžišová, I.: Milan Paštéka. ARS 1970, 1-2; Hrabušický, A.: 60. roky. Výtvarný život, 1994, č.2-3; Kol. autorov: Milan Paštéka. Bratislava 2002.
Poradové číslo: | 249 |
Vyvolávacia cena: | 3 253 € |
Konečná cena: | 2 622 € |
Rok: 1982
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 36 x 50 cm
Značené: vľavo dole „Paštéka 82“
Popis: Olejomaľby Milana Paštéku „V čakárni“ a „Zátišie s hlavou“ vynikajúcim spôsobom reprezentujú jeho tvorbu osemdesiatych rokov. Paštékove obrazové stretnutia ľudí v bezútešných interiéroch, v intimite Rodín, Dvojíc, Hostí, či anonymite Čakární sú ovládané atmosférou záhadnej nemožnosti ľudskej komunikácie. Táto myšlienka je vyjadrená klaustrofobickým, geometricky rozvinutým priestorom, zdôraznením hmotnosti ľudských torz, ich orgánov hmatu a dotyku – teda všetkým čo vytvára možnosti vzájomných kontaktov. Podľa Zuzany Bartošovej: „... jeho predchádzajúce práce boli introvertné a tlmočili subjektívne existenciálne pocity – Odkiaľ prichádzajú veľké, pokojnejšie maľované tvary prudko gestikulujúcich postáv vo viacfigurálnych kompozíciách? Paštékove plátna zaplnili vzájomne komunikujúci extroverti, ktorých grotesknosť násobí mierka niektorých častí tela – nikdy nie hlavy. Práca inšpirovaná Kráľom UBU upozornila Milana Paštéku na dôležitosť a zároveň i absurditu spoločenskej dimenzie individuálneho ľudského života: postavy na obrazoch majú niektoré časti tela po|znacene patafyzickými znakmi. Konkretizuje sa prostredie, v ktorom sa pohybujú: mení sa na ohraničený interiér s motívom stola a stoličky. Aktéri vystúpili zo svojho súkromia, sú v spoločnosti, realizujú sa vo vzájomných stretnutiach, rozhovormi i čakaním na niekoho, kto neprichádza. Nielen Jarry, alej aj Beckett, Ionesco, Sartre, Mrožek, Havel, Karvaš a ďalší autori, ktorí riešili vzťah jednotlivca a spoločnosti v absurdnej alebo drásavo naliehavej rovine, boli vtedy na programe dňa ...“.
Zoznam diel autora: