12. Jún 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL W. KRÁĽA NA AUKCIÁCH SOGY:
650 000,- Sk Torzo. 1938. Olej na plátne. 68 x 54 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
450 000,- Sk Trnava. Okolo 1930-32. Olej na plátne. 49 x 69 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
376 000,- Sk Pltník. Okolo 1935. Olej na plátne. 67 x 53 cm. (5. jarná aukcia, 17. 3. 1998)
330 000,- Sk Kalvária II. Okolo 1935. Olej na dreve. 39 x 30 cm. (68. zimná aukcia, 28. 11. 2006)
326 000,- Sk Akt v perinách. Okolo 1928. Olej na plátne. 54 x 46 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
Biografia: Imrich Weiner-Kráľ sa narodil 26. 10. 1901 v Považskej Bystrici, zomrel 11. 8. 1978 v Bratislave. V rokoch 1919-22 študoval na Českom vysokom učení technickom a na Umelecko-priemyselnej škole v Prahe architektúru a maliarstvo, od 1922 na Akadémii výtvarných umení v Düsseldorfe (prof. Döhring, Heupl-Siegen), od 1923 na Akadémii výtvarných umení v Berlíne, od 1924 na École des Beaux-Arts v Paríži. Tam tiež krátko pôsobil v ateliéroch Colarossi a Grande Chaumiére. 1924 návrat na Slovensko, žil v Považskej Bystrici. 1926-27 vojenská služba, potom kreslič, lyžiarsky tréner, úradník. V roku 1930 niekoľkomesačný pobyt v Paríži, 1930-32 cesty po západnej Európe, v Nemecku pobyt v Bauhase v Dessau. V rokoch 1932-39 pôsobil v Bratislave, 1939-50 žil vo Francúzsku. Po roku 1945 pracoval ako pracovník a neskôr vedúci Československej informačnej kancelárie v Paríži. V roku 1950 vyhostený z Francúzska, potom až do konca života žil v Bratislave. Člen Maďarskej spoločnosti pre vedu literatúru a umenie, SUM a bratislavského Kunstvereinu. V roku 1946 vstupuje do Umeleckej besedy Slovenska. Okrem maliarstva sa venoval aj grafike (cyklus drevorytov "Bratislava", 1936 - 1937, cyklus drevorezov "Cesta", 1946).
Literatúra: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918 -1945. Bratislava 1960, s.141-144; Váross, M.: Imro Weiner-Kráľ. Bratislava 1963; Peterajová, Ľ.: Kapitola z dejín slovenskej výtvarnej moderny (K 70. narodeninám I.Weinera - Kráľa). Výtvarný život, 15, l970, l0, s. ll-14; Ilečková, S.: Imro Weiner-Kráľ (1901-1978). Katalóg Slovenskej národnej galérie. Bratislava 1991.
Poradové číslo: | 77 |
Vyvolávacia cena: | 12 614 € |
Konečná cena: | 10 124 € |
Rok: okolo 1935 - 36
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 67 x 53 cm
Značené: nie, na zadnej strane obrazu štetcom autorovou rukou "I. Weiner"
Popis: "Spievajúce ženy" Imricha Weinera - Kráľa patria umelecko-historickými kvalitami k vrcholom prítomnej aukcie. Toto galerijné, expozičné dielo nebolo doteraz publikované a ani vystavované. Obraz dokladá, že Weinerovo nadrealistické maľovanie bolo vnútorne protirečivé, s princípmi surrealizmu len vonkajškovo súvisiace. O bezvýhradnej oddanosti k tomuto smerovaniu svedčí len pomerne malá skupina Weinerových diel (Žena, 1932; Oko dediny, 1934; Odpoludnie, 1935; Romantika, 1934; Básnik, 1935; Návšteva, 1935; Dievča, 1935; Ja s mačkou, 1930; Zátišie s maskou, 1931; Abstraktná jar, 1932; Trnava, 1933; Žena -- Tvary, 1932; Tatry, 1933). Prevažujúca časť jeho nadrealistickej maľby sledovala zásadne iné ciele. Podriaďovala sa úsiliu o preľnutie surrealistického štýlu s prapôvodnými duchovnými predstavami slovenského mýtu. Sám maliar potrebu takéhoto rozšírenia svetoobčianskeho štýlového vzorca o domácu duchovnú problematiku zdôvodnil viac než jasne: "Hlásil som sa k surrealistom, k ich mysticizmu, ich karikatúrnosti, ich realizmu, do ktorého zaplietli ironické, autokritické prvky... Moja surrealistická žilka sa však scvrkla, stratila na ceste k umeleckému výrazu. Moje podvedomie si uvedomilo samo seba. ..Uvedomil som si, že v Paríži platné umelecké názory majú u nás platnosť iba za istých okolností. Uvedomil som si že som viazaný na krajinu, kde som vyrástol. Na kultúru, ktorá je primitívnejšia než francúzska... Aj keď sú isté podobnosti v našich krajinách, je to predsa len iné, keď Ráztočanka vláči hnoj hore na lazy, než keď si parížska učnica spieva pri šití šiat. Že je to iné, keď sa v bohatom meste v elitnej kaviarni na Montparnasse umelci škriepia o teórii rozličných odtienkov určitých farieb, že je to veľký rozdiel dívať sa na pouličný ruch Berlína a vidieť ľudí tisnúcich pluh...". Weinerovo kompromisné váhanie medzi rurálnym a urbánnym, nacionálnym a kozmopolitným sa definitívne vyriešilo v rokoch 1935--1936, v ktorých vytvoril niekoľko najvýraznejších žánrových diel svojej tvorivej dráhy (Okno, 1935; Čepčenie na Rachovsku, 1935; Žena, 1935; Rachovo -- Sen pltníka, 1935; Mariková, 1936; Búrka -- Pred vojnou, 1937; Predjarie, 1938).
Zoznam diel autora: