12. Jún 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 430 000,- Sk Na stráži. 1928. Olej na plátne. 78 x 62 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
410 000,- Sk Na stráži. 1928. Olej na plátne. 78 x 62 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
385 000,- Sk V záhrade. 1954. Olej na kartóne. 28,5 x 42 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
325 000,- Sk Červený kohút. Okolo 1955-57. Olej na lepenke. 40 x 27 cm. (14. jarná aukcia, 16. 3. 1999)
305 000,- Sk Na salaši. 1955. Olej na kartóne. 28,5 x 58,5 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
300 000,- Sk Zrúcaniny. 1947. Olej na lepenke. 32 x 46 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
285 000,- Sk Sv. Helena v Turci. 1950. Olej na kartóne. 50 x 35 cm. (22. jesenná aukcia, 26. 9. 2000)
285 000,- Sk Sv. Helena v Turci. 1950. Olej na kartóne. 50 x 35 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
270 000,- Sk Po daždi. Okolo 1932. Olejová tempera na kartóne. 28 x 29 cm. (20. letná aukcia, 21. 6. 2000)
270 000,- Sk Červený kôň. 1929-32. Olej na kartóne. 52,5 x 40 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
270 000,- Sk Zátišie II. Okolo 1953-57. Olej na plátne, dublované na kartóne. 38 x 37 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
226 000,- Sk Holubník. Okolo 1953-57. Olej na kartóne. 29 x 42 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
Biografia: Miloš Alexander Bazovský sa narodil 11. 1. 1899 v Turanoch nad Váhom, zomrel 15. 12. 1968 v Trenčíne. Od 1918 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti), 1919-24 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Bukovac, Pirner, Obrovský, Švabinský). V Prahe krátko navštevoval súkromnú školu A. Kalvodu. 1921 bol na študijnom pobyte na súkromnej maliarskej škole prof. Deluga vo Viedni. Po absolutóriu pôsobil v Turanoch, 1930-31 v Martine, 1957-62 v Čemiciach, 1962-68 v Trenčíne. 1929 spolu s Palugyayom študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-33 spolupráca s Alexym a Palugyayom (cesty na Oravu, Detvu, Pohronie). 1932 spolu s Alexym cesta do Poľska. 1936 účasť na Bienále v Benátkach, 1936-37 študijné pobyty v Juhoslávii. 1937 cesta do Poľska a Švédska. 1920--1930 pravidelne vystavoval so Spolkom slovenských umelcov, v tridsiatych rokoch so Združením slovenských umelcov, 1939--1945 so Spolkom slovenských výtvarných umelcov, po 1946 so Skupinou výtvarných umelcov 29. augusta. Najdôležitejšiu výstavu súborného diela mal v Bratislave (1960-1961, Slovenská národná galéria). 1979 sprístupnená stála expozícia diela umelca v galérii M. A. Bazovského v Trenčíne, ktorá spravuje maliarovu pozostalosť.
Literatúra: Cincík, J.: Miloš A. Bazovský. Náčrty. Martin 1945; Vaculík, K.: Miloš Bazovský. Bratislava 1958; Vaculík, K.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1967; Abelovský, J.: Miloš Alexander Bazovský (spolu s J. Ruttkayom). Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 82 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 4 647 € |
Rok: 1933
Technika: pastel, tempera, kombinácia techník na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 42 x 32 cm
Značené: vpravo dole "Bazovský"
Popis: "Salaš" pochádza z vývinovo najdôležitejšieho obdobia tvorby Bazovského konca dvadsiatych a začiatku tridsiatych rokov, kedy sa inšpiruje a zároveň radikálne polemizuje s koncepciou Martina Benku. Podľa Karola Vaculíka bola v Bazovského štýlových benkovských parafrázach od počiatku zásadná myšlienková odlišnosť. Nachádza ju vo "...vystupňovanej emotívnosti, silnej prítomnosti citovo-obsahovej zložky, odpore ku schéme a veľkej variabilite výrazovej, vrátane variability formových zložiek vyjadrenia " . Bazovského prístup k hľadaniu slovenskej témy bol napokon odchodný aj miestopisne. Na rozdiel od Benku, námety nehľadá "cez Oravu a západný Liptov, ale cez zbojnícko-melancholickú, romantickú Detvu." Bazovského inšpirácia je zároveň oproti Benkovi radikálnejšia - nenachádza len sujety, ale aj tvarové archetypy. Detviansky kroj podmieňuje koloristickú a tvarovú architektúru obrazu: priamo v teréne nachádza "... žlté - kadmiovú, chrómovú, citrónovú na ženskom oplecku, či podľa jeho vlastných slov "farebne i formove zázračnú kápku" , i jeho duchovnú intenciu, v rámcoch ktorej sa Detvania predvádzajú čoby "zosobnenenie ideálu zbojníckej nezdolnosti a sily". (Karol Vaculík). Melanchólia, rapsodickosť, baladičnosť -- všetky tieto fenomény zároveň uctievajúce i popierajúce benkovské stereotypy predvádzania slovenského mýtu predpovedajú celkom osobnostné, vnútorne hlboko prežívané maliarske prehodnotenie slovenského sujetu.
Zoznam diel autora: