13. Marec 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 18 600,- € Pavla . 1944. Olej na lepenke. 84 x 54 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
12 000,- € Pavla. 1944. Olej na lepenke. 84 x 54 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
8 298,48,- € Sediaci akt. 1970. Olej na plátne. 65 x 50 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
7 600,- € Sediaci ženský akt. 1952. Olej na plátne. 125 x 99 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
7 600,- € Almara. 1976. Olej na plátne, autorský rám. 139 x 81 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
5 808,94,- € Z košickej kalvárie. 1947. Olej na plátne. 73 x 74 cm. (74. jesenná aukcia, 2. 10. 2007)
Biografia: Narodil sa 12. 1. 1919 v Nových Zámkoch. Zomrel 13. 5. 2004 v Bratislave. 1938 pobyt v súkromnej škole K. Harmosa v Komárne, 1938-43 k študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Aba-Novák, Kontuly), 1943 krátko navštevoval Oddelenie kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT. 1945 sa stal členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1946 pobyt v Paríži, 1947 študijná cesta do Talianska. 1949-52 pôsobil ako asistent Ľ. Fullu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1958 cena za grafiku na Bienále v Benátkach. 1980 sprístupnili stálu expozíciu umenia 16.-20. storočia v galérii umenia v Nových Zámkoch, zostavenú zo zbierok, ktoré E. Zmeták spoločne s manželkou D. Zmetákovou venovali galérii.
Literatúra: Güntherová-Mayerová, A.: Ernest Zmeták. Kresby a drevorezy. Bratislava 1949; Saučin, L.: Ernest Zmeták. Bratislava 1970; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1979; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1987; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997; Abelovský, J. Bajcurová, K. Barczi, J.: Posledný klasik. Ernest Zmeták umelec a zberateľ. SNG, Bratislava 2011.
Poradové číslo: | 116 |
Vyvolávacia cena: | 3 000 € |
Konečná cena: | 3 600 € |
Rok: 1975
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 50 cm.
Značené: Značené vpravo hore "Zmeták", vľavo hore "14. 6. 1975, Oravský zámok"
Popis: „Oravský zámok“ je galerijnou ukážkou zrelého umenia Ernesta Zmetáka. Ako sám svojho času napísal, ak aj v jeho obrazoch "niekde vznikla nálada, bola vo výslednici mojich záujmov iba druhoradou záležitosťou. Vždy som sledoval v prvom rade pevnú výstavbu... pričom sa moje úsilie sústredilo na problém čistého tvaru, ktorý som si kládol ako neodmysliteľnú súčasť svojho výtvarného snaženia." Na druhej strane, Zmetákovo poňatie konštruktívneho je v súvislostiach jeho generácie vcelku neporovnateľné. V čase keď sa Hložník a Guderna kontaktovali s umením Picassa a jeho priamych nasledovníkov, vyjasňoval si Zmeták problém síce principiálne totožný, jeho riešenie však našiel v iných, širších kontextoch súdobej moderny. Bolo to dané už jeho školením. Po neúspešnom pokuse o štúdium na pražskej akadémii u profesora Nowaka, kde už bol prijatý, no po dramatických politických peripetiách roku 1938 už nemohol do školy nastúpiť, odišiel do Budapešti. Na tamojšej akadémii sa stal žiakom profesora Vilmosa Aba-Nováka. Kontakt s pedagogickou osobnosťou tohto presvedčeného cézanistu bol pre Zmetáka osudový. Nielenže v tomto zmysle logicky nadväzoval na predchádzajúci študijný pobyt u komárňanského Karola Harmosa, ale otvoril mladému maliarovi širší okruh inšpirácií v príkladoch predkubistickej modernistickej éry. To predurčilo i Zmetákovu bezprostrednejšiu, pre jeho generácii dosť ojedinelú, orientáciu v problematike domácej novodobej tradície: "...osobne sú mu bližší Cézanne, Kanoldt alebo Derain, ako Picasso a španielski príslušníci Parížskej školy... V situovaní do prúdenia slovenskej kresby rozviedol líniu naznačenú cizelovaním tvaru Galandovho a konštrukčnými prvkami Fullovho diela. A aj keď bez priameho kontaktu či akéhokoľvek ovplyvenia je tu aj maľba a kresba Konštantína Bauera, ktorého krajiny z okolia Košíc... definované jasnou a pevnou formou, anticipovali Zmetákov štýl práce s tvarom azda ešte zrejmejšie ako Fulla" (Igor Gazdík).
Zoznam diel autora: