02. Október 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL Ž. DUCHAJOVEJ NA AUKCIÁCH SOGY:
115 000,- Sk Topole. Okolo 1910-1920. Olej na plátne. 60 x 46 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
8 000,- Sk Pohľad na Bratislavu. Okolo 1940. Pastel na papieri. 20 x 30 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
7 000,- Sk Korvínova brána na Bratislavskom hrade. Po 1918. Akvarel na papieri. 37 x 25 cm. (20. letná aukcia, 21. 6. 2000)
Biografia: Želmíra Duchajová – Švehlová sa narodila 6. 5. 1880 v Lazoch pod Makytou, zomrela 15. 5. 1955 v Martine. 1906-10 študovala na Umeleckej škole spolku umelkýň v Berlíne, 1910-14 portrétnu maľbu na Dámskej akadémii výtvarných umení v Mníchove (prof. Feldbauer, Hofer). Absolvovala viacero študijných ciest do zahraničia - Francúzsko, Taliansko, Anglicko, Holandsko, Škandinávia a Nemecko. 1906 pôsobila ako učiteľka a organistka v Lazoch pod Makytou pri Banskej Štiavnici, 1919-31 ako učiteľka kreslenia v Martine, potom ako maliarka v slobodnom povolaní. 1918-43 organizovala slovenské ženské hnutie, 1920-46 podpredsedníčka spolku Živena. Členka Spolku slovenských umelcov, s ktorým sporadicky vystavovala. Samostatné výstavy mala v Hodoníne (1918), Bratislave (1931, 1941) a Martine (1931). Z literatúry: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-45. Bratislava 1960, str. 51-52; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 81 |
Vyvolávacia cena: | 2 257 € |
Konečná cena: | 2 987 € |
Rok: okolo 1910 - 1920
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 35 x 23 cm
Značené: vľavo dole „Žela Duchajová“
Popis: „V lese“ je typické dielo vrcholného obdobia tvorby Ž. Duchajovej – Švehlovej. Jej príklon k škvrnovitému svetelnému maliarstvu bol zbavený akejkoľvek literárnej príťaže, pre náš impresionizmus takého typického, trudnomyseľného ozvláštňovania. To je v súvislostiach užšieho "slovenského" prúdu nášho maliarstva svetla absolútna výnimka. Duchajovej otvorené maliarske pôžitkárstvo, vychutnávanie čisto optických predností námetu ju nielen dištancovali od problematiky nostalgických nálad prelomu storočí, ale predznamenali aj viditeľný štýlový posun. Mäkké útvary farebných škvŕn už neboli obvyklou vibrujúcou, mihotajúcou sa súčasťou svetelnej kompozície, ale nadobudli kvality samostatnej stavebnej zložky architektúry obrazu. Stali sa prostriedkom navýsosť výtvarnej štylizácie, a niekedy aj ťažko posúdiť či vedomej alebo vynútenej deformácie figúry a priestoru jej obrazovej existencie. Sústredenosť na autonómne, čisto maliarske problémy tak Duchajovú už odkázalo do problematiky postimpresionizmu (fauvizmu). Je treba skutočne ľutovať, že maliarkino rané dielo zostalo len zľahka načrtnutým, počtom prác neveľkým, torzom jej oprávnených umeleckých ambícií. A navyše aj už asi nevyriešiteľným kunsthistorickým problémom (Duchajová svoje diela až na výnimky nedatovala a dnes je už nemožné korektne rekonštruovať vývinové radenie jej torzovito dochovanej ranej maľby).
Zoznam diel autora: