15. November 2011, 19:00
Biografia: János Apátfalvi - Czene sa rozhodol študovať výtvarné umenie v čase keď už mal za sebou samostatné výstavy v Ernst Múzeu a Národnom Salóne a obdiv širokej verejnosti. Výtvarne sa teda dovzdelával v ateliéroch Júliusa Rudnaya a Istvána Csóka. Rovnako ako mnoho jeho predchodcov a súčasníkov, aj on odcestoval do Talianska, ktoré na jeho tvorbe zanechalo stopu v podobe inšpirácií a motívov prevzatých z diel majstrov quatrrocenta. Preslávil sa ako maliar interiérov, zátiší a portrétista, pričom pozadia svojich kompozícií takmer vždy odvodzoval od diel, ktoré obdivoval na stenách galérií. Predkladaná reprezentatívna kompozícia je nezvyčajnou, no mimoriadne zaujímavou ukážkou vysporiadania sa stredoeurópskeho umelca s problémom apropriácie tradičného ikonografického motívu v duchu modernizmu. Czeneho snahu priblížiť sa touto dekoratívnou podobou Tizianovej Urbínskej Venuše či Manetovej Olympie k velikánom svetového umenia, treba chápať skôr ako vyjadrenie obdivu, než len dôsledok kontaktu so spomínanými dielami.
Literatúra: Magyar Tudomános Akadémia Müvészettöténeti Kutató Csoport Adattára (É.G. jelzésel Éber László és Gombos-féle lexikon); Seregélyi, G.: Magyar Festök és grafikusok adattára. Szeged 1988.Thieme, U., Becker, F., Volmer, H.: Allgemeines lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart. Leipzig 1907-1950; Vollmer, H.: Allgemeines Lexikonder bildenden Künstler des XX. Jahrhunderts. Leipzig 1956; Zádor. A., Genton, I.: Müvészeti Lexikon I-IV. Budapest 1965-1968.
Poradové číslo: | 15 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1940
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 100 x 160 cm
Značené: Značené vpravo dole "Apátfalvi Czene János 1940"
Ďalšie vlastnosti: Dražba nedosiahla garantovanú predajnú cenu. Proveniencia: Galéria Missionart, Budapešť. Publikované v 19. aukčnom katalógu Virág Judit Galéria, Budapešť. Na zadnej strane nálepka Umeleckého spolku národného salónu, Budapešť.
Zoznam diel autora: