100. jubilejná večerná aukcia

15. November 2011, 19:00

Image

Aukcie | 100. jubilejná večerná aukcia

Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 1 204 347,- € Composition Verte. 1955. Olej na plátne. 65 x 81 cm. Paríž 1990
105 000,- € Kompozícia – Ornamentálny kubizmus. 1922. Olej na plátne. 36 x 31 cm. Paríž 2006
96 043,- € Les bons conseiles. 1951. Olej na plátne. 162 x 130 cm. Paríž 1990
84 875,- € Kompozícia – Ornamentálny kubizmus. 1922. Olej na plátne. 31 x 28 cm. New York 2009
81 560,- € Rytmické zátišie. 1948. Olej na plátne. 50 x 65 cm. Versailles 1990
68 602,- € Tamburína a banjo. 1946. Olej na plátne. 73 x 50 cm. Versailles 1990
64 000,- € L´Abysse.1949. Olej na plátne. 130 x 95 cm. Paríž 1990
60 000,- € Kompozícia. 1943. Olej na plátne. 60 x 73 cm. Versailles 2007
16 000,- € Pachelbel No 1 (Ružová kompozícia). 1961-68. Olej na plátne. 72 x 140 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
12 800,- € Kompozícia. 1928. Olej na plátne. 15,5 x 49 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)

Biografia: Serge Ivanovitsch Charchoune (Šaršún) bol maliar a spisovateľ pochádzajúci z Ruska (1889, Buguruslan – 1975, Villeneuve-Saint Georges). V otcovej vetve mal však predkov na Slovensku. K tejto kultúrnej identite sa viackrát počas života manifestačne prihlásil. Podľa Kataríny Müllerovej “… túžil spoznať Slovensko, z ktorého pochádzal jeho otec Ján: “… môj otec sa narodil na dedine a ako všetci Slováci bol lyrický a muzikálny. To som po ňom zdedil ja…”. Práve prežívanie hudby ho priviedlo k abstrakcii. Okolo roku 1939 signuje svoje obrazy priezviskom podľa pôvodnej slovenskej podoby “Šaršúň” a pre slovenskú verejnosť ho po niekoľkoročnej korešpondencii predstavil Oskar Čepan. Na sklonku života daroval kolekciu štyroch malieb do zbierok Slovenskej národnej galérie…”. Roku 1912 prišiel do Paríža a stal sa aktívnym účastníkom súdobého avantgardného diania -- od dadaizmu, cez kubizmus až po abstraktnú maľbu. V rokoch 1912 - 1914 sa zbližuje s kubistickým hnutím a pod vplyvom prechodného pobytu v Barcelone v rokoch 1914 - 1917, kde ho zaujali zvláštnosti ornamentov na dlaždiciach, začína formovať svoj vlastný štýl "ornamentálny kubizmus". Sám autor sa charakterizoval ako "kubista druhej generácie", ktorá uprednostňovala individuálny prístup ku kubizmu. Ťažisko Charchounovej tvorby spočíva v zátišiach a krajinách. V nasledujúcom období sa venuje hudobným zátišiam ladeným decentne v béžových a hnedých tónoch, v ktorých dominuje gitara, banjo, kontrabas (napr. Modrý valčík, 1947). Pod vplyvom hudobných skladieb vytvára i niektoré krajiny; iný charakter majú krajiny s nádychom exotiky stvárnené v žiarivých farbách (Inšpirovaná krajina, 1939; Exotická záhrada, 1939; Japonská záhrada, 1939) či monochromaticky ladené krajiny (Zelená krajina - majetok SNG, Parížsky flirt). V 50. rokoch vytvára Charchoune pod dojmom Benátok obrazy s motívmi známych benátskych motívov (Gondola - majetok SNG). Podľa zistenia Kataríny Müllerovej … do širšieho povedomia vstúpil až roku 1960 v článku Viliama Copleyho v špeciálnom vydaní umeleckého časopisu ARTnews a následne v tom istom roku samostatnou výstavou v Spojených štátoch.

Literatúra: Creuze, R.: Serge Charchoune. Paris 1975.

Aukcie

158. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 74 diel (57%) v celkovej hodnote 502 250 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.