15. November 2011, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 1 204 347,- € Composition Verte. 1955. Olej na plátne. 65 x 81 cm. Paríž 1990
105 000,- € Kompozícia – Ornamentálny kubizmus. 1922. Olej na plátne. 36 x 31 cm. Paríž 2006
96 043,- € Les bons conseiles. 1951. Olej na plátne. 162 x 130 cm. Paríž 1990
84 875,- € Kompozícia – Ornamentálny kubizmus. 1922. Olej na plátne. 31 x 28 cm. New York 2009
81 560,- € Rytmické zátišie. 1948. Olej na plátne. 50 x 65 cm. Versailles 1990
68 602,- € Tamburína a banjo. 1946. Olej na plátne. 73 x 50 cm. Versailles 1990
64 000,- € L´Abysse.1949. Olej na plátne. 130 x 95 cm. Paríž 1990
60 000,- € Kompozícia. 1943. Olej na plátne. 60 x 73 cm. Versailles 2007
16 000,- € Pachelbel No 1 (Ružová kompozícia). 1961-68. Olej na plátne. 72 x 140 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
12 800,- € Kompozícia. 1928. Olej na plátne. 15,5 x 49 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
Biografia: Serge Ivanovitsch Charchoune (Šaršún) bol maliar a spisovateľ pochádzajúci z Ruska (1889, Buguruslan – 1975, Villeneuve-Saint Georges). V otcovej vetve mal však predkov na Slovensku. K tejto kultúrnej identite sa viackrát počas života manifestačne prihlásil. Podľa Kataríny Müllerovej “… túžil spoznať Slovensko, z ktorého pochádzal jeho otec Ján: “… môj otec sa narodil na dedine a ako všetci Slováci bol lyrický a muzikálny. To som po ňom zdedil ja…”. Práve prežívanie hudby ho priviedlo k abstrakcii. Okolo roku 1939 signuje svoje obrazy priezviskom podľa pôvodnej slovenskej podoby “Šaršúň” a pre slovenskú verejnosť ho po niekoľkoročnej korešpondencii predstavil Oskar Čepan. Na sklonku života daroval kolekciu štyroch malieb do zbierok Slovenskej národnej galérie…”. Roku 1912 prišiel do Paríža a stal sa aktívnym účastníkom súdobého avantgardného diania -- od dadaizmu, cez kubizmus až po abstraktnú maľbu. V rokoch 1912 - 1914 sa zbližuje s kubistickým hnutím a pod vplyvom prechodného pobytu v Barcelone v rokoch 1914 - 1917, kde ho zaujali zvláštnosti ornamentov na dlaždiciach, začína formovať svoj vlastný štýl "ornamentálny kubizmus". Sám autor sa charakterizoval ako "kubista druhej generácie", ktorá uprednostňovala individuálny prístup ku kubizmu. Ťažisko Charchounovej tvorby spočíva v zátišiach a krajinách. V nasledujúcom období sa venuje hudobným zátišiam ladeným decentne v béžových a hnedých tónoch, v ktorých dominuje gitara, banjo, kontrabas (napr. Modrý valčík, 1947). Pod vplyvom hudobných skladieb vytvára i niektoré krajiny; iný charakter majú krajiny s nádychom exotiky stvárnené v žiarivých farbách (Inšpirovaná krajina, 1939; Exotická záhrada, 1939; Japonská záhrada, 1939) či monochromaticky ladené krajiny (Zelená krajina - majetok SNG, Parížsky flirt). V 50. rokoch vytvára Charchoune pod dojmom Benátok obrazy s motívmi známych benátskych motívov (Gondola - majetok SNG). Podľa zistenia Kataríny Müllerovej … do širšieho povedomia vstúpil až roku 1960 v článku Viliama Copleyho v špeciálnom vydaní umeleckého časopisu ARTnews a následne v tom istom roku samostatnou výstavou v Spojených štátoch.
Literatúra: Creuze, R.: Serge Charchoune. Paris 1975.
Poradové číslo: | 73 |
Odhadovaná cena: | 20 000 – 25 000,- € |
Konečná cena: | 36 000 € |
Rok: 1967
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 50 x 150 cm
Značené: Značené vpravo dole "Charchoune".
Ďalšie vlastnosti: Proveniencia: významná slovenská súkromná zbierka svetového umenia. Na zadnej strane značené, datované a popísané: “Mossourgsky – Khovartchina, Var. II.” Preškrnuté: “Glück Iphigenie an Tauris”. Tiež poločitateľný nápis: “13r Chatillon, Vanbes(?). K dielu je priložený certifikát pravosti od Pierra Guenegana, autora súpisu maliarovho diela. Publikované v 4. zväzku Geunegan, P.: Charchoune - Catalogue raisonné, Tome IV (v tlači).
Zoznam diel autora: