15. November 2011, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 15 000,- € Oltár súčasnosti. 1964-65. Reliéf, asambláž, koláž na dreve. 120 x 84 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
7 634,60,- € Oltár súčasnosti. 1965. Kombinovaná technika. 115 x 64 x 15 cm. (75. aukcia súčasného umenia, 23. 10. 2007)
Biografia: Narodil sa 15. 6. 1937 vo Veľkej Hradnej. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení (1959 – 1965) v Bratislave na oddelení monumentálnej maľby u profesorov Dezidera Millyho a Petra Matejku. 1981 – 1990 pôsobil v Nemecku, Kanade a Spojených štátoch. Emigroval vo veľkom štýle. Auto, ktoré ho previezlo cez hranice, vystavil na najprestížnejšej svetovej výtvarnej výstave na Documente v Kasseli (1982) a stal sa prvým slovenským výtvarníkom, ktorý na tomto podujatí participoval. Samostatne výstavoval (výber): 1958 - Obrazy — Grafiky, Kultúrny dom, Bánovce nad Bebravou; 1967 - Stano Filko. Obydlí současnosti a skutečnosti, Galerie na Karlovom námestí, Praha;. Grafika, Galérie Václava Špály, Praha; 1969 - Stanislav Filko. Environnement Universel; 1984 - Stano Filko. Exhibit of Painting, North Arlinghton Public Library, North Arlinghton, New Jersey; 1986 - FYLKO Special Exhibit of Recent Work 1983-1985, P. S. l -The Inutitut for Art and Urban Resources, Long Island City, NewYork;1987 - Stano Fylko,The Donnell Library Center, NewYork City; 1993 - Stano Filko - Výber z diela. I. Červená energia (cyklus Sondy), Slovenská národná galéria, Bratislava;1994 - Výber z troch energií, Mánes, Praha - Výber z tvorby (Červená biologická energia, 3. dimenzia, Modrá kozmologická energia, 4. dimenzia, Biela metafyzická energia, 5. dimenzia), SNG, zámok Zvolen;1995 - Piata dimenzia, Galéria Cypriána Majerníka, Bratislava; 2001 - Stanislav Filko. Šeherezáda - Žena - Venuša, Galéria Slovenská sporiteľňa, Banská Bystrica; 2008 Triáda – piata – štvrtá – (dimenzia), Slovenský inštitút, Praha; Filkova archa a oltáre súčasnosti, GHMB, Bratislava; 2011 - Mapy ženy rakety, galéria Linea, Bratislava.
Literatúra: Šesťdesiate roky. SNG Bratislava. 1995; Grzonka, P.(Dušan Grozman): Stano Filko. Arbor vitae, Praha 2005.
Poradové číslo: | 66 |
Odhadovaná cena: | 9 000 – 13 000,- € |
Konečná cena: | 7 600 € |
Rok: 1966 - 67
Technika: kov, polychrómia
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: výška 49 cm
Značené: Neznačené
Ďalšie vlastnosti: Proveniencia: významná súkromná zbierka v Bratislave. Získané priamo z ateliéru umelca. Vystavované: Stano Filko. Externé prostredie – komunikácia. Galéria Cypriána Majerníka, Bratislava 1967
Popis: Predkladané dielo "Modrý objekt" je bezpochyby zberateľskou raritou. Porovnateľné objekty Stana Filka z konca šesťdesiatych rokov sa vo verejnom obchode s umením prakticky nevyskytujú a zainteresovaní vedia, že nie sú dostupné ani z ateliéru autora. Stano Filko nepretržite, od polovice šesťdesiatych rokov, kedy vstúpil na výtvarnú scénu až po dnešok - patrí medzi kľúčové osobnosti slovenskej výtvarnej scény a je neprehliadnuteľný aj v širšom medzinárodnom kontexte: "... o máloktorom slovenskom umelcovi možno povedať, že je "žijúcou legendou", tvorcom, ktorý sa pokúsil prekročiť hranice regionálnej situovanosti tunajšieho umeleckého vývoja. Stano Filko počas temer piatich desaťročí tvorby zasiahol - a dodnes zasahuje - prakticky do všetkých dôležitých vývojových tendencií v súčasnom výtvarnom umení, využíval vari všetky klasické i novo vznikajúce vizuálne médiá. Vytvoril bezprecedentne obsiahle a mimoriadne členité dielo, ktoré sa svojou proteovskou podstatou vzpiera jednoznačnému zaradeniu. Dopomohol tomu aj sám, premysleným budovaním vlastnej individuálnej mytológie, čím ďalej splývajúcej do nerozlučného celku s jeho tvorbou, životnými postojmi a konaním. Filkova tvorba je svojou povahou konceptuálna. Toto tvrdenie, ktorým rád operuje aj sám autor, môže na prvý pohľad znieť rozporne, ak máme na mysli zdanlivú chaotickú rôznosmernosť a rôznorodosť jeho tvorby. Napriek tomu má racionálne jadro. V jeho výtvarnom svete nájdeme introspekciu aj extrovertnosť, intelektuálny i intuitívny prístup, neosobnú objektovú artikuláciu i číro gestickú expresiu, hromadenie výrazových prostriedkov a inokedy zas ich nápadnú a programovú redukciu, ambíciu ovládnuť široký, nezmerný, priam kozmický priestor a zvláštny, miestami trochu ťažkopádny, rustikálny a rudimentárny "miestny kolorit". Vedome vystúpil proti umeniu (v tradičnom "meštiackom" zmysle slova) a proti "umeleckosti" artefaktu a jeho "pragmatickej" funkcii (v zmysle používania umeleckého diela na komerčné a iné, mimoumelecké, účely), od začiatku programovo narúšal konzervatívne spoločenské a kultúrne milieu Slovenska.... " (K. Bajcurová, A. Hrabušický). V rokoch 1964-65 interpretuje Filko historické formy oltára, ktoré asamblážovo kombinuje so zrkadielkami a dobovými reklamnými fotografiami vzťahujúcimi sa prevažne k ženskému telu. Podľa Z. Rusinovej " ... oltáre, ktoré Filko vystavil v rámci svojej environmentálne riešenej výstavy pod názvom Obydlie súčasnosti a skutočnosti v Prahe r. 1967, upozorňujú na vytrácajúcu sa auru posvätnosti uviaznutú v osídlach konzumu. Na pozadí stretu sakrálnych a erotických motívov sa v týchto symetricky a asymetricky koncipovaných paródiách "násteniek" v absurdných súvislostiach náhody i zámeru prelínajú kultúrne rezonancie a vedľajšie produkty života...". Aurel Hrabušický vo svojom nepublikovanom texte k Filkovej výstave v SNG (1993) o problematike oltárov píše: "... najväčšiu plochu oltárov vypĺňajú výstrižky buď z reprodukcií umeleckých diel (akoby autor rozstrihal obrazovú publikáciu o českej gotike) so sakrálnou tematikou, alebo výstrižky z erotických časopisov s veľmi profánnymi motívmi... . Púťové rekvizity -malé krucifixy- sú pribité podobne ako nábojnice a klince do rámov objektov a spoluvytvárajú tak ich ostnatý, naježený výzor, ktorý je v protiklade s ich sladkastým obsahom... ". 1966 na Výstave mladých v Moravskej galérii v Brne vystavuje objekty s reprodukovanou hudbou a zvukom. 1967 na výstave Stano Filko Obydlí současnosti a skutečnosti v Galérii na Karlovom námestí v Prahe inštaluje niekoľko Oltárov súčasnosti. V nasledujúcich rokoch vytvára enviromenty vychádzajúce zo základného tvaru tubusovej konštrukcie s audiovizuálnymi prvkami. Prinášajú obraz civilizácie, erotiky, vesmíru i politického diania – sú „oslavou reality“ a výzvou k hre a poznaniu. Do konca sedemdesiatych rokov Filko vytvára enviromenty, v ktorých diváka prostredníctvom multimediálneho aktivovania zmyslov vťahuje ho do novej, umelej skutočnosti. Filkove enviromenty z rokov 1966-1970 „...sú aj v medzinárodnom meradle ranými príkladmi umenia priestorovej inštalácie...“ (Patricia Grzonka).
Zoznam diel autora: