15. November 2011, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 407 376,- EUR Imperializmus. 1925. Olej na plátne. 115 x 84 cm. Londýn 2011
316 848,- EUR Portrét Dostojevského. 1922. Olej na plátne. 124 x 110 cm. Londýn 2011
101 199,- EUR Kompozícia. 1927. Olej na plátne. 90 x 65 cm. Londýn 2008
81 210,- EUR Kubistické zátišie. 1924. Olej na plátne. 64 x 81 cm. Londýn 1990
70 159,- EUR Abstraktná kompozícia. 1936. Olej na plátne. 80 x 116 cm. Londýn 2011
61 000,- EUR Kompozícia. 1925. Olej na plátne. 90 x 65 cm. Paríž 2008
Biografia: Narodil sa 9. 6. 1891 v Královských Stašoch pri Sušiciach, zomrel 8. 6. 1976 v Brne. Učil sa za maliara porcelánu, neskôr absolvoval Školu umeleckých remesiel v Plzni (prof. Němejec). Od 1913 študoval v Prahe na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Hofbauer, Dítě), ale už v nasledujúcom narukoval na vojnu. Bol členom brnenskej "Skupiny výtvarných umelcov", založenej koncom 1922 (okrem viacerých architektov boli jej členmi maliari F. Duša, J. Král, E. Milan, J. Šíma, J. Zamazal a další). Skupina predstavovala významnú alternatívu českého sociálneho umenia dvadsiatych rokov. 1924-34 žil v Paríži, kde bol prijatý za člena skupín Cercle et Carré a neskôr i Abstraction - Création. 1934 sa vrátil do vlasti, žil a tvoril v Brne. Samostatne vystavoval v Užhorode (1922, so Schillerom), Košiciach (1923 so Schillerom), v Paríži (1927, 1930, Galéria Quatre Chemines a Galéria Bonaparte), Brne (1935 s Jelínkom a Tittelbachom). Súborné výstavy mal v Prahe (1965, Národní galerie) a v Brne (1977, Dom umenia).
Literatúra: Zykmund, V.: František Foltýn. Brno 1957; Hlušička, J.: František Foltýn. Praha 1982; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 21 |
Odhadovaná cena: | 175 000 – 210 000,- € |
Konečná cena: | 162 000 € |
Rok: 1922
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 y 90 cm
Ďalšie vlastnosti: Proveniencia: významná súkromná zbierka v Košiciach. Na zadnej strane je podmaľba a skica dalšieho obrazu. K dielu je priložené Odporúčanie na kúpu od najvýznamnejšieho znalca diela Ladislava Foltýna, prof. Jiřího Hlušičku.
Popis: “Krajina od Mukačeva” je vzácnym prípadom ponuky špičkového diela Františka Foltýna na slovenskej aukcii. Doteraz sme len mohli sledovať postupný nárast obchodného renomé tohoto umelca, najmä na českých, ale i zahraničných aukciách. Mimoriadny prelom v obchodovaní s Foltýnovými dielami však spôsobila až nedávna londýnska dražba SOTHEBY´S. Predávala sa česká zbierka rodiny Hascoe (13. 6. 2011). Dražba vyniesla celkovo niečo viac ako 303 miliónov českých korún a diela Františka Foltýna tam patrili k cenovým vrcholom. Dá sa teda tvrdiť, že londýnska dražba dramatickým spôsobom zdvihla trhové relácie autora s tým, že na najvyššie cenové priečky sa dostali práve Foltýnove diela košického obdobia (1921 – 1924/25). Už len preto treba pripomenúť, že František Foltýn nepatrí len do českého kontextu. Rovnocenne je súčasťou aj slovenskej novodobej výtvarnej kultúry. Patril totiž ku kmeňovým osobnostiam tzv. košickej moderny. Po porážke červených vojsk Bélu Kúna (československé vojsko opätovne obsadilo mesto 15. júla 1919) sa Košice stali priam ideálnym azylovým prostredím, v ktorom pred Horthyho prenasledovaním našli útočište najmä ľavicoví umeleckí emigranti z Maďarska, ale aj modernizmom nadšení Nemci a českí i moravskí umelci. Najväčší vplyv na domácich maliarov z týchto ľavicových prišelcov mal práve český maliar František Foltýn. Zoskupil okolo seba špičkových maďarských výtvarníkov G. Schillera, K. Quittnera a O. Embera-Spitza, aby doviedli svoj umelecký program od sociálneho senzualizmu, civilizmu, cez fauvizmus a expresionizmus až po akýsi primitivizujúci cézanizmus. Foltýn svojou košickou maľbou predznamenal predovšetkým žánrový základ maľby košických modernistov: sociálnym sentimentom podfarbený civilizmus obrazov proletárskej periférie a života jej obyvateľov. Prišiel sem roku 1921 na pozvanie riaditeľa Východoslovenského múzea dr. J. Poláka hneď potom, čo v Bratislave spôsobil nemalý rozruch spoločnou výstavou s Jankom Alexym a Gustávom Mallým. Vystavoval pohľady na starú bratislavskú architektúru, zátišia a figurálne kompozície v duchu postimpresívnej štylizácie, obmedzenej však striedmou, nedekoratívnou farebnosťou (Devín pri Bratislave, okolo 1920; Zámocké schody v Bratislave, 1920; Na ceste, okolo 1920). Jeho košické maliarstvo, blízke súdobej tvorbe českých sociálnych maliarov Kotíka, Muziku a Piskača, bolo už oveľa radikálnejšie. Vychádzalo z podivuhodného obrazového spolužitia novoklasicistického, plasticky rozvinutého tvaru s primitivizujúcimi názvukmi, parafrázujúcimi kryštalickú jasnosť Cézannovho či Kubištovho protokubizmu. Štylizovaný, neiluzívny kolorizmus, založený na harmóniach teplých a studených farieb vnášal najmä do figurálnych motívov rapsodický prízvuk melanchólie, lyrického maliarskeho rozíjmania (Dedina s pohrebným sprievodom, 1921; Na ceste, okolo 1921; Muž s husľami, 1923; Zátišie, 1923; Nezamestnaní, 1924; Továreň, 1924; Predavačka, 1924; Pri stole, 1924). Podobné štýlové postupy sa stali príznačné i pre časť domácej moderny: ovládali Krónove obrazy bizarnej architektúry košickej periférie, foltýnovský kontrapunkt modrých, modrosivých a okrov sa stal poznávacím znamením vrcholných diel Konštantína Bauera i ranej maľby Júliusa Jakobyho. Foltýnove väzby k umelcom košickej moderny boli - zdá sa - veľmi pevné. Potvrdzuje to i skutočnosť, že ešte roku 1927, dávno po svojom odchode z Košíc, vystavoval s dvoma bývalými košickými druhmi Jánosom Kmettym a Lajosom Tihányim v renomovanej parížskej avantgardnej galérii Aux Sacré du Printemps (výstavu im uvádzal básnik André Salmon).
Zoznam diel autora: