15. November 2011, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 106 500,- € Ukrižovanie. Okolo 1939-42. Olej na kartóne. 40 x 27 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
99 581,76,- € V poli na jeseň. 1947. Olej na plátne. 60 x 100 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
80 000,- € Májové ráno. 1950. Olej na plátne. 41 x 60 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
Biografia: Narodil sa 27. 2. 1902 v Ružomberku, zomrel 21. 4. 1980 v Bratislave. 1921-22 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1922-27 na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Hofbauer, Kysela). 1927 učiteľ na meštianskej škole v Senici, 1928-29 profesor gymnázia v Malackách, 1929-39 profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, 1939-42 na Slovenskej pedagogickej škole v Bratislave. 1942 odchod do dôchodku, 1943 sa odsťahoval do Martina. 1949-52 vedúci oddelenia monumentálno-dekoratívneho maliarstva na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1952-56 výtvarník v slobodnom povolaní v Bratislave, 1956-62 v Žiline, od 1962 žil a tvoril v Ružomberku. 1921 vydal krúžok Komenský jeho kresby ako súbor pohľadníc. 1930-32 štyri čísla Súkromných listov Fullu a Galandu. 1930-1940 avantgardné scénografie pre Slovenské národné divadlo v Bratislave. 1936 odmenený bronzovou medailou za scénografické návrhy na Trienále užitých umení v Miláne, 1937 Grand Prix za Obraz Pieseň a práca na svetovej výstave v Paríži. 1958 si zriadil v Žiline svoju osobnú galériu. 1966 a 1977 daroval štátu rozsiahle konvolúty svojich diel ako protihodnotu za postavenie a prevádzkovanie Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku (verejnosti sprístupnená 1969). Okrem maliarstva, grafiky, kresby, scénografie sa zásadným spôsobom venoval i knižnej ilustrácii. 1983 vyšla jeho spomienková kniha Okamihy a vyznania. Samostatne vystavoval v Bratislave (1929 - väčšia kolekcia diel na 17. výstave Spolku slovenských umelcov, 1930-31 s Galandom, 1960, 1962, 1972), Košiciach (1930-31 s Galandom), Prahe (1932 s Galandom, 1936, 1972, 1977), Žiline (1960), Varšave (1965). Najvýznamnejšie súborné výstavy mal v Bratislave (1966, 1982, 2000 Slovenská národná galéria) a Prahe (1966, Národní galerie).
Literatúra: Wagner, V.: Ľudo Fulla. Praha-Prešo1935; Cincík, J.: Grafika Ľuda Fullu. Martin 1944; Váross, M.: Ľudo Fulla. Bratislava 1955; Hlaváček, Z.: Ľudovít Fulla. Praha 1962; Matuštík, : Ľudovít Fulla. Bratislava 1966; Peterajová, Ľ.: Ľudovít Fulla. Bratislava 1977; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997; Bajcurová, K.: Ľudovít Fulla. Bratislava 2008.
Poradové číslo: | 55 |
Odhadovaná cena: | 95 000 – 120 000,- € |
Konečná cena: | 160 000 € |
Rok: 1944
Technika: olej na dreve, autorský rám
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 53 x 88 cm
Značené: Značené vpravo dole "Fulla", na zadnej strane popiska autorovou rukou
Ďalšie vlastnosti: Zmarená dražba. Dielo bolo následne zobchodované v mimoaukčnom predaji.
Popis:
Proveniencia: priamo z výtvarnej pozostalosti Ľ. Fullu, zo známej zbierky rodiny Červeňanských. Významný slovenský ortopéd prof. Ján Červeňanský (1905 – 1977) bol Fullov mecén a priateľ z mladosti. Umelec s jeho rodinou udržiaval blízke vzťahy po celý život. Študoval na Lekárskej fakulte v Bratislave, kde v roku 1929 promoval za lekára. Pracoval na chrirurgickom oddelení Štátnej nemocnice v Košiciach, ako odborný lekár chirurgie na Chirurgickej klinike Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Bol vedúcim katedry ortopédie Inštitútu pre ďalšie vzdelávanie lekárov a farmaceutov. Za svoju vynikajúcu odbornú činnosť bol roku 1960 zvolený za riadneho člena SAV.
“Blumentál v zime” je fascinujúcim príkladom jednej, nepretržitej línie tvorby Ľudovíta Fullu. Dôraz na tradičné a tradicionalistické duchovné, ale i výrazové prvky bol totiž pre Fullovo maliarstvo javom trvalým. Vôbec, Fulla bol zrejme oveľa konzervatívnejšou umeleckou osobnosťou, než by tomu nasvedčovala rétorika "Súkromných listov". Nielen jeho monografista Radislav Matuštík, považujúci za rozhodujúce pre jeho výtvarný naturel napätie dvoch polôh -- vecnej a abstrahujúcej, ale aj on sám, v období najradikálnejších pokusov priznal: "… realistická maľba ma vždy zaujímala a veľa som sa práve na nej naučil. Neskoršie trasponoval som ju na maľbu kompozičnú, ktorá mi je vlastnou. Výsledky maľby realistickej, ktorú som pestoval z času na čas a rozvíjal ju pararelne s tvorbou vlastnou, neukazoval som pred širšiu verejnosť z tej jednoduchej príčiny, pretože forma závisela viac na prírode a nebola súca pre moje úplné vyjadrenie…". Viaceré Fullove maliarske kompozície z polovice tridsiatych rokov a nasledujúceho desaťročia (Kapucínsky kostol, 1935; Námestie v Bardejove, 1935; Blumentálsky kostol, 1946; Deti v lese, 1945; Opustený dom, 1946; Krajina s jazdcom, 1946; Horúce leto, 1948) možno považovať len za predĺženie "realistickej" línie jestvujúcej fakticky od počiatkov Fullovej zrelej tvorby (Kasárne, 1927; Prístav v Marseille, 1929; Portrét P. P., 1930; Zimný motív od Černovej, 1930; Krajina z Liptova, 1931, Podobizeň panej, 1934; Krajina z Donoval, 1934). No i druhý, "abstrahujúci" pól Fullovej maľby sa v neskoršej fáze zbližuje a niekedy už celkom splýva s tradičnejším poňatím. Fullova modernita stráca priamy kontakt s okolitým výtvarným dianím, len obmieňa už poznané a dosiahnuté. Niet sa ani čo diviť. Nielen Fulla, ale aj celá "zakladateľská" vrstva našej moderny sa vo vojnových časoch ocitla v izolácii, nielen politickej, ale aj umeleckej. Jej program sa zhodou vonkajších, ale i vnútorných okolností dostal do vývinovej defenzívy a rozhodujúcu iniciatívu prebrali mladší. Aj Fulla, v osihotenosti martinského ústrania, v týchto "rokoch horkosti", chtiac-nechtiac siahal už len po vlastných výtvarných zdrojoch. Snažil sa ďalej o prehĺbenie toho, čo poznal najdôvernejšie -- ľudovú tradíciu, štylistiku jej výtvarných postupov, nadsadil primitivizujúce, rustikálne akcenty. Neusiloval už o kontakt so súdobou modernou. Naopak -- odvolával sa na duchovnú podstatu národnej tradície, na jej kresťanské základy. Okrem niekoľkých žánrových obrazov (Gazda zo Ždiaru, 1939; Nevesta, 1944), ktoré sú ojedinelými predzvesťami povojnovej série monumentálnych krojovaných figúr (Družba I, 1946; Družba II, 1946; Nevesta, 1947; Regrút, 1948; Jánošík na bielom koni, 1948; Slovenská nevesta, 1949), stali sa jadrom Fullovho maliarskeho záujmu sakrálne motívy.
Zoznam diel autora: