15. November 2011, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 15 400,- € Hlava ženy. 1946. Tempera na kartóne. 45 x 30 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
9 958,18,- € Zátišie s ovocím. 1967. Tempera na plátne, dublované na dreve. 43 x 77 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
Biografia: Narodil sa 1. 6. 1921 v Nitre, zomrel 1999 v Toronte. Navštevoval večerné kurzy Školy umeleckých remesiel v Bratislave (prof. Fulla). 1938-41 študoval na Oddelení kreslenia a maľovania bratislavskej Vysokej školy technickej (prof. Mudroch). 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. Stal sa členom českého výtvarného spolku Mánes. 1946 účasť na výstave mladého československého umenia v Paríži. 1948 účasť na Bienále v Benátkach. 1957 sa stal predsedom Zväzu slovenských výtvarných umelcov. 1968 po okupácii Československa emigroval do Kanady. Žil v Toronte, 1979 sa presťahoval do Vancouveru. Člen surrealistickej skupiny Melmoth, vydáva surrelalistickú revue Scarabeus. 1990 prišiel po rokoch opäť na návštevu do Bratislavy, v súvislosti s prípravami svojej súbornej výstavy v Slovenskej národnej galérii. Samostatne vystavoval v Trenčíne (1941, s Ghmelom, Šturdíkom a Pribišom), Bratislave (1946, 1947, 1948, 1949, 1950, 1951, 1955,1962, 1964, 1966), Brne (1955), Žiline (1957), Turíne, Miláne, Bologni, Ascone, Modene, Parme, Ríme (všetky 1959), Toronte (1969, 1970, 1974), Caracase (1971), Otawe (1974), Zürichu (1975), New Yorku (1976), Vancouveri (1978, 1980, 1982, 1984), Madride (1980), Reykjavíku (1983). Výstavy súborného diela mal v Nitre (1967, Krajská galéria) a v Bratislave (1991).
Literatúra: Kára, Ľ.: Ladislav Guderna. Bratislava 1960; Matuštík, R.: Moderné slovenské maliarstvo 1945-1963. Bratislava 1965; Bartošová, Z.: Roky po oslobodení ako pokračovanie pokrokových tradícií v slovenskom umení. ARS, Z moderného slovenského maliarstva, 1983, č. 1. s. 43-60. Kubíková, K.: Ladislav Guderna. Kat. výst. SNG, 1991; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 54 |
Odhadovaná cena: | 15 000 – 18 000,- € |
Konečná cena: | 20 000 € |
Rok: 1946
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 41 x 48 cm
Značené: Značené v strede dole "Guderna 46"
Ďalšie vlastnosti: Proveniencia: významná súkromná zbierka v Košiciach.
Popis: “Zátišie” Ladislava Gudernu pochádza z počiatkov jeho svojprávnej maliarskej tvorby. Vývinový zlom v Gudernových raných skusovaniach, datovanie nástupu samostanej koncepcie možno totiž situovať práve do roku 1946: "… elektrizovaný... uvoľneným povojnovým ovzduším, prijíma podnety z prehliadky francúzskeho umenia v Prahe a z výstavy pokrokových maliarov republikánskeho Španielska... Zanecháva tu názorové stopy Mattise, Pignon, Vines a najmä Picasso maľbou zo sklonku vojny... Guderna (a s ním svojsky Matejka) v mladej slovenskej maľbe, zdá sa najsilnejšie, najdôslednejšie prijímal podnety posledného obdobia parížskej maľby. Skúšal i tvárne princípy analytického a syntetického kubizmu... Organicky spája tieto ponaučenia so svojou predchádzajúcou skúsenosťou z maľby rouaultovského poňatia...". (Ľubor Kára). Skrátka - Gudernov prvý maliarsky vrchol bol založený na protiklade staršieho roualtovského metafyzického expresionizmu a aktuálnejšej Picassovskej skladobnosti s tým, že tento konflikt bol napokon vyriešený v prospech Picassa a jeho tvarového pôžitkárstva. Ak by sme totiž Gudernovo maliarstvo rokov 1946--1947 chceli posudzovať len z užšieho pohľadu štýlu, tak sa dá vypozorovať istý vývinový zdvih od olejomalieb dramatickej, dynamickej výrazovosti (Chorý II, 1946; Kompozícia -- Zavraždená, 1946; Kostol, 1946) k obrazom chrakterizovaným akýmsi "ustrnutím" maliarskej výbušnosti. Štetcový ťah, ktorý predtým impulzívne presahoval, narúšal či priamo deštruoval objemy sa stáva pastóznejší, celistvejší, plynulejšií, obopínajúci a zdôrazňujúci tvarový motív (Zátišie zo sviečkou, 1947; Zátišie s ovocím, 1947; Operácia, 1947; Balada, 1947; Nokturno, 1947; Večerné zátišie, 1947).
Zoznam diel autora: