Ďalšie vlastnosti: Proveniencia: významná súkromná zbierka v Bratislave. Získané na aukcii SOGY (2009).
Popis: “Cirkus” je špičkovým dielom Vincenta Hložníka z jeho najlepšieho tvorivého obdobia rokov 1946 – 1949. Bol to zrejme Majerník, ktorý mladému Hložníkovi sprostredkoval príklad ranej tvorby Picassa (a tým aj sociálnu sentimentalitu Lautrecovu). Svet klaunov, pierotov, krasojazdkýň a cirkusového prostredia vôbec však vstupuje do obrazov Hložníka a jeho druhov aj ako novoaktualizovaná podoba starších vzorov, Roualta, ale aj Galandu, Tichého, či Čapka. Archetyp tragického klauna totiž plne vyhovoval najmä starším maliarom nadrealistických zborníkov svojou rozdvojenosťou, dvojznačnosťou alegórie ľudského "vzletu a pádu". V plnej miere totiž zodpovedal požiadavke simultánnosti reality a nadreality, poetickému iskreniu vzťahu všednej podoby človeka a priepastnosti jej duchovného rozmeru. Ale zároveň bol znamením doby. Pretože aj umelec si navlieka masku pierota, aby tak paradoxne ochránil zvyšky vlastnej ľudskej integrity a zároveň vypovedal metaforu protestu. Hložníkovi klauni, artisti, cirkusoví hudobníci sú iní. Sú zmietaní takou istou beznádejou a neistotou ako ich obecenstvo. Často sa len vynorujú z anonymného davu, aby sa tak znásobila ich nelyrická znaková povaha. Nepodobajú sa Majerníkovým, alebo Želibského melancholickým, zľahka ironickým, či sebaironickým alegóriám dvojtvárnosti ľudskej podstaty. Sú to akési "supermetafory" človeka, ktorý vytrhnutosťou z jemu vlastnej podoby i normality života, len podčiarkuje absurditu vlastného jestvovania i sveta vôbec (Pred chapitó, 1940; Harmonikár, 1940-1941; Šašo, 1940-1941; Harlekýn, 1941; Trio, 1941; Trio, 1939-1942; Clown, 1941; Komedianti, 1942; Po vystúpení, 1942, (Z cirkusu, 1946; Cirkusová skupina, 1946; Dvaja harlekými, 1946; Klaun s koníkom, 1946; Krasojazdkyňa, 1946 ).