15. November 2011, 19:00
Biografia: Narodil sa 8. 3. 1922 v Piešťanoch, zomrel 15. 10. 2000 v Bratislave. 1941-45 študoval na Oddelení kreslenia a maľovania SVŠT v Bratislave (prof. M. Schurmann, prof. G. Mallý). 1945–48 na Vysokej škole umelecko-priemyslovej v Prahe (prof. J. Bauch, prof. A. Pelc). 1987 mu bola udelená Hlavná cena na IX. Bienále súčasnej slovenskej grafiky v Banskej Bystrici. Pracoval v oblasti maľby, kresby, grafiky, monumentálno-dekoratívnej tvorby, venoval sa aj priestorovým objektom a tvorbe hračiek. Do výtvarného umenia na Slovensku sa výrazne zapísal v oblasti abstraktnej, geometricko-konštruktívnej vývojovej línie a zostal jej verný aj v časoch spoločenskej nepriazne minulého režimu. Rovnako významnú, originálnu tvorivú stopu zanechal v oblasti knižnej kultúry, najmä v ilustráciách kníh pre deti a mládež. Za svoju tvorbu dostal rad domácich i medzinárodných ocenení. Mal viac ako 25 samostatných výstav doma i v zahraničí. Zúčastnil sa mnohých kolektívnych domácich i medzinárodných výstavných podujatí. V roku 1970 reprezentoval Československo na EXPO 70 v Osake. Práce A. Klimu sú v zbierkach 15 štátnych galérií v Čechách a na Slovensku, v Múzeu L. Kassáka v Budapešti a v súkromných zbierkach na Slovensku, v Čechách, Nemecku a Rakúsku.
Literatúra: Hlaváček, L.: Současná československá grafika, Praha,1964, Slovník súčasného slovenského umenia, Bratislava, 1967; Petránsky, Ľ.: Moderná slovenská grafika, Bratislava, 1985; Abelovský, J: Die Alternativen der Geometrie. Kat. výst. Galerie Mitte, Viedeň 1991; Trojanová, E.: Alojz Klimo. Bratislava 1998; Bénezit, E.: Dictionare des peintres, sculpteurs, dessnateurs et graveurs, zv. 6, Paris 1976.
Poradové číslo: | 71 |
Odhadovaná cena: | 4 000 – 6 000,- € |
Konečná cena: | 5 200 € |
Rok: 1967
Technika: olej na sololite
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 108 x 80 cm
Značené: Značené vpravo dole "A. Klimo 67"
Ďalšie vlastnosti: Proveniencia: súkromná zbierka v Bratislave. Jedná sa o jeden z obrazov zo slávnej série Štvorce a kruhy I. – V. Séria bola vystavená: 1969 - Praha, Nová síň, Obrazy a sochy (spolu s Vierou Kraicovou a Rudolfom Uhrom); 1993 - Bratislava, SNG, Alojz Klimo – Maľba. Jeden obraz z tejto série vlastní Slovenská národná galéria, druhý Galéria mesta Bratislavy, tretí súkromná bratislavská Galéria LINEA. Posledný obraz zo série je v súkromnej zbierke v zahraničí. Predkladané dielo bolo získané priamo z ateliéru umelca.
Popis: “Štvorce a kruhy I.” sú bezpochyby galerijnou, unikátnou prácou Alojza Klima. Diela doyena slovenského konštruktivizmu, patria do zlatého fondu nášho umenia po roku 1945, sú reprezentatívne zastúpené v štátnych zbierkach a stávajú sa spravidla súčasťou retrospektív nášho umenia druhej polovice 20. storočia. Od raných šesťdesiatych rokov sledoval Alojz Klimo vyhranený umelecký program, čerpajúci z odkazov konštruktivistických avantgárd, pričom však uchovával neopakovateľné čaro osobného maliarskeho zaujatia, konfrontovaného s geometrickou čistotou jeho kompozícií. Podľa Evy Trojanovej Alojz Klimo „… v niekoľkých erbových témach – štvorce, okná, križovatky – rieši základné plastické vzťahy výstavby obrazového priestoru. Špecifikom umelcovej práce je skĺbenie geometrických konštrukčných princípov s intenzívnym maliarskym cítením a prácou s farebnou hmotou. Slobodné narábanie s jazykom geometrie, priznanie maliarskych hodnôt farbe, schopnosť individuálneho formovania všeobecného, sú základné prínosy, o ktoré Klimo obohatil súdobé výtvarné dianie…“. Spočiatku sa objavujú ... reálne štruktúry privlastnených materiálov (lepenka) a rastre odtláčaných štruktúr. Napriek strohému geometrickému jazyku zostáva v Klimovej maľbe trvalo prítomné autorské gesto - záznam ťahu štetca sa prejavuje v "nedokonalosti" línií a plôch. Expresívne kavlity maľby tak zostávajú trvalo prítomné, len zdanlivo prekryté racionálnou skladbou geometrických útvarov. V Klimovej maľbe tak zostáva tvalo prítomné napätie medzi iracionálnym, náhodným a odosobneným, geometrickým. Okrem línie zohráva významnú rolu farba. Farebné plochy sú málokedy monochrómne, zriedkavo dodržiavajú hranice vytýčené líniami - buď ich presahujú, alebo sa im vyhýbajú - aj tu sa znova stretávame s nediciplinovanosťou, neusporiadanosťou, špecifickou pre Klimovu podobu gemetrickej abstrakcie.
Zoznam diel autora: