15. November 2011, 19:00
Poradové číslo: | 29 |
Odhadovaná cena: | 70 000 – 90 000,- € |
Konečná cena: | 170 000 € |
Rok: okolo 1939- 41
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 46 x 54 cm
Značené: Značené vpravo dole "Majerník"
Ďalšie vlastnosti: Proveniencia: významná súkromná zbierka v Žiline. K dielu je priložený posudok Dr. Kataríny Bajcurovej. Súčasťou posudku je aj reštaurátorská analýza obrazu, ktorá potvrdila, že “plátno i maľba, vrátane signatúry, sú dobové, bez neskorších retuší a zásahov, signatúra je pôvodná autorská”.
Popis: “Utečenci” sú podľa Kataríny Bajcurovej veľmi vzácnou ukážkou vrcholnej tvorby maliara z obdobia prelomu 30. a 40. rokov 20. storočia: “… okolo roku 1939 dosiahla Majerníkova tvorba svoj zenit, získala všetky znaky pevne definovaného a vyhraneného programu. Posudzovanému dielu sú z formálneho hľadiska najbližšie maľby, ktoré vznikli v určitom časovom rozpätí, koncom tridsiatych – začiatkom štyridsiatych rokov: na jednom časovom póle sú diela Utečenci – Oheň, Ružový piesok (1938), kde Majerník „upevnil plošnú kompozičnú skĺbenosť, zjednotil rukopis a rozihral jemnú, no účinnú škálu hnedo-ružových farieb“ (Ľ. Peterajová 1981, s. 39), na druhom póle kompozície s motívmi utečencov a jazdcov, ktoré vznikli okolo rokov 1940 – 1941: napr. kompozície Utečenci (1940); Masky, Horda (1940); Jazdci, Utečenci, Tábor, Traja jazdci (1941, repro: K. Šourek 1946). K tomuto datovaniu oprávňuje názorná komparácia využitých výtvarno-výrazových prostriedkov, spôsob maľby, kresba štetcom, kolorovanie plôch, charakteristická farebná škála (ružovo-hnedé tóniny, pastelové akcenty), svetlo transponované do drobných ťahov štetcom deleného rukopisu, zovšeobecňujúca typickosť a fyziognómnia postáv. V prípade posudzovaného diela ide pravdepodobne aj o jedno z najskorších využití ikonografickej témy „peších“ utečencov, sprievodov, neidentifikovaného zástupu ľudí. Obraz by sa dal pokladať aj za svojho druhu dielčí, jednoduchší a „skromnejší“ predstupeň neskoršej kompozície “Neslýchané stretnutie” (1942, súkromný majetok), ktoré patrí k zásadným Majerníkovým dielam a kde došlo k monumentálnemu a zároveň zvnútornenému riešeniu tejto tematickej konštrukcie. Neskôr, okolo roku 1942 už jeho paleta tmavne, stáva sa zemitou, rukopis rýchlym, „neučesaným“, vrcholia daumierovské filiácie. Utečenci sú vtedy už takmer výlučným – obsedantným motívom jeho maľby (Jazdci, Štyria jazdci, Neslýchané stretnutie, 1942; Jazdecká hladka, 1943; Jazdci, 1944; Jazdci, 1945 etc.; repro: Z. Kiss-Szemán 2009). V obrazoch narastajú a vrcholia ťaživé pocity intenzívnej melanchólie, bezvýchodiskovej tragiky bytia, maliar vyjadruje symbolický súcit všetkým bezcieľne putujúcim, utečencom, bedárom, nešťastným ľuďom bez domova, ktoré defilujú v zdanlivo nekončiacich sprievodoch a cestách vedúcich akoby odnikiaľ nikam. Majerníkovi „hrdinovia“ a tak postupne stávajú prevtelením jeho vlastného – tragicky predurčeného – osudu…”.
Zoznam diel autora: