15. November 2011, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 72 180,- EUR Veľká červená kompozícia. Olej na kartóne. 100 x 69 cm. Budapešť 2001
70 920,- EUR Jar. Olej na kartóne. 36 x 46 cm. Budapešť 2003
67 860,- EUR Krajina s modrou riekou. Olej na papieri. Budapešť 2009
50 000,- EUR Paysage fauve. Olej na dreve. 69 x 79 cm. Paríž 2009
49 270,- EUR Kompozícia. Olej na papieri. 35 x 27,5 cm. Budapešť 2008
Biografia: Narodil sa v Brašove v roku 1884, zomrel tamtiež roku 1960. Je to teda kultúrne dvojdomý, maďarsko-rumunský maliar, grafik a sochár. 1902-05 štúdium na Mníchovskej akadémii na oddelení sochárstva, od 1906 žil dva roky v Paríži. Od 1909 bol učiteľom na brašovskej umelecko-priemyslovej škole. 1917 sa stal členom Kasákovho kruhu, neskôr skupiny DNES (MA), ktorej prvú výstavu zostavili z jeho diel. 1919 sa dostáva do kontaktu s kolínskou skupinou A biz Z a Bauhausom vo Weimare. V dvadsiatych rokoch vystavuje v európskych metropolách, roku 1928 je zastúpený na medzinárodnej výstave abstrakcie v Berlíne. Od 1923 je aktívnym členom rumunskych avantgardných skupín, od 1928 trávi letá v umeleckej kolónii v Nagybányi. V 30. a 40. rokoch bol zakladateľom a predsedom brašovského umeleckého spolku. Jeho diela vlastnia významné nemecké, francúzske, maďarské a rumunské galérie.
Literatúra: Mattis Teutsch and Der Blaue Reiter. Budapešť - Miškolc 2001.
Poradové číslo: | 79 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: okolo 1940
Technika: olejová tempera na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 150 x 100 cm
Značené: Značené vpravo dole "MT"
Ďalšie vlastnosti: Dražba nedosiahla garantovanú predajnú cenu. Proveniencia: Galéria Missionart, Budapešť.
Popis:
“Mužský akt” Jánosa Mattis-Teutscha je galerijným príkladom posledného vrcholného tvorivého obdobia tohoto, mimoriadne vysoko ceneného maďarského modernistu. V závere svojho života totiž “podľahol” tlaku požiadaviek na leninské a stalinské kompozície, ktoré - i keď stále inak a kompromisne - pristupovali k ideológiou stanovenému kánonu. Na rozdiel od diel zo štyridsiatych rokov, ku ktorým patrí aj “Mužský akt”, postrádali teutschovskú avantgardnú originálnosť. Po roku 1933 sa v dôsledku smrti dcéry a zhoršujúcej spoločensko-politickej klímy pred druhou svetovou vojnou, maliar utiahol do úzadia a takmer vôbec netvoril. Podľa svedectiev jeho priateľov a pamätníkov, išlo o uzavretého, vnímavého človeka. Jeho tvorivé vzplanutie v období tesne pred záverom vojny, sériou mužských aktov a robotníkov možno teda vysvetliť nadšením z nových tvarových vízií človeka, ktoré v ňom implikovali spomienky na banícke prostredie Nagybányskej kolónie. Sám vravieval, že “…každá doba má vlastné formy, ktoré vyjadrujú človeka…”. Táto forma, zachytávajúca kamenára, lekára, športovca, stachanovca, či jednoducho len mužské telo, je forma epochy socializmu. Z obrazov však necítiť ťažobu, známu z Mattisovej tvorby nasledujúceho desaťročia, ba naopak. Mattis-Teutsch štetcom úprimne oslavoval prácu ľudských rúk a v dobrej viere sa vracal (neobjavoval!) k východzím avantgardným výtvarným archetypom, tlmočených do nového ľavičiarskeho “vizuálu”. V tvorbe štyridsiatych rokov zohráva u neho dôležitú úlohu aj námet idylickej rodiny, vyjadrujúci nielen dobovo žiadaný model základnej bunky spoločnosti, ale aj akúsi osobnú víziu či túžbu umelca.
Zoznam diel autora: