15. November 2011, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 38 000,- € V izbe. 1975. Olej na plátne. 122 x 134 cm. (91. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2010)
14 100,- € Objatie. 1987. Olej na plátne. 100 x 80 cm. (93. jesenná aukcia. 5. 10. 2010)
Biografia: Narodil sa 20. 5. 1931 v Trenčíne. Zomrel 23. 9. 1998. 1950-1956 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Čemický, Matejka, Fulla, Želibský). 1957 zakladajúci a profilujúci člen tvorivej Skupiny Mikuláša Galandu. 1966 Cena Cypriána Majerníka. 1958 jeho prvá súborná výstava zatvorená, výstavnú prieméru mal až roku 1965 v Galérii mesta Bratislavy. Zúčastnil sa na medzinárodných prehliadkach československého umenia v Paríži, Sao Paolo, Benátkach, Mníchove, Osake, Seville a New Yorku. 1999 bol ocenený in memorian cenou Martina Benku a Výročnou cenou Združenia A-R Christmas. Samostatne vystavoval v Bratislave (1966, 1987, 1990-95, 1998-2004), Budapešti (2000), Essene (1991). Jeho diela sú reprezentatívnym spôsobom zastúpené v SNG i vo významných zbierkach v zahraničí.
Z literatúry: Matuštík, R. : Moderné slovenské maliarstvo. Bratislava 1965; Mojžišová, I.: Milan Paštéka. ARS 1970, 1-2; Hrabušický, A.: 60. roky. Výtvarný život, 1994, č. 2-3; Kol. Autorov: Milan Paštéka. Levice 2001.
Poradové číslo: | 62 |
Odhadovaná cena: | 28 000 – 35 000,- € |
Konečná cena: | 44 000 € |
Rok: 1980
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 135 x 120 cm
Značené: Neznačené
Ďalšie vlastnosti: Proveniencia: priamo z výtvarnej pozostalosti M. Paštéku.
Popis: Rozmerná olejomaľba “Čakáreň” Milana Paštéku je jeho klasickým “existenciálnym” dielom zo začiatku 80. rokov. Približne od roku 1975 sa v Paštékových obrazoch čoraz viac sa zjavujú stretnutia ľudí v bezútešných interiéroch, v intimite Rodín, Dvojíc, Hostí, či anonymite Čakární. Práve v sedemdesiatych rokoch vstupuje Paštéka „do človeka“, aby vypovedal jeho ťaživý príbeh: „...Paštékov „človek“ z dôverného prostredia dediny sa zrazu ocitne v neznámom priestore nových kresieb a malieb... “. Opakovaným motívom tohto obdobia sa stáva postava ženy. Žena sľubujúca tajomstvo, skrývajúca strach, prinášajúca neistotu (Zložitá dáma, 1975), zároveň sa vyrovnávajúca s realitou každodennosti a vlastnej identity (V Izbe, 1975). Diela tohto obdobia sú ovládané atmosférou záhadnej nemožnosti ľudskej komunikácie. Táto myšlienka je vyjadrená klaustrofobickým, geometricky rozvinutým priestorom, zdôraznením hmotnosti ľudských torz, ich orgánov hmatu a dotyku – teda všetkým čo vytvára možnosti vzájomných kontaktov. K tým však z akýchsi iracionálnych príčin nedochádza: „... drámy Paštékových diel sa teda neodohrávajú len vo sfére námetov, nie sú len dodatočnou ilustráciou apriórnych ideí alebo vízií. Obsahy sa uskutočňujú samotnou výtvarnosťou diel. Vynárajú sa z nej a a zviditeľňujú sa ňou. Je prejavom vzácnej tvorivosti, že sa sujety vynárajú ich uskutočňovaním, stvárňovaním. Drámy ľudskej existencie sa u Paštéku odohrávajú priamo tvárnymi prostriedkami, ba väčšmi priamo v nich. Dejú sa dielovosťou diel... “. (Ján Bakoš).
Zoznam diel autora: