Biografia: Narodil sa 27. 11. 1939 vo Vysokej nad Uhom. 1955–59 študoval na SŠUP v Bratislave. 1959–65 na VŠVU v Bratislave (prof. D. Milly, prof. P. Matejka), 1961 na AVU v Prahe (prof. V. Tittelbach). 1967 mu bola udelená Cena Osamelých Bežcov za Projekt Oblečená Maja, 1970 Strieborná Siréna v Sorrente za výtvarnú koncepciu filmu Slávnosť v botanickej záhrade. 2002 súborná výstava v Slovenskej národnej galérii.
Literatúra: 60. roky, Kat. vyst. SNG, Bratislava, 1995; Abelovský, J.: Malá retrospektíva Vladimíra Popoviča. In: Literárny týždenník, 7. 12. 1990, č. 49, s. 14. Abelovský, J.: Die vergessene Generation. Kat. výst. Galerie Mitte, Viedeň 1991; Rusinová, Z: Vladimír Popovič. Bratislava 2002.
Poradové číslo: | 64 |
Odhadovaná cena: | 8 000 – 12 000,- € |
Konečná cena: | 7 500 € |
Rok: 1971
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 105 x 160 cm
Značené: Značené vzadu "Vladimír Popovič"
Ďalšie vlastnosti: Proveniencia: významná súkromná zbierka v Bratislave. Získané na aukcii SOGY (2007).
Popis: „Niké 4“ je galerijnou ukážkou tvorby Vlada Popoviča zo začiatku sedemdesiatych rokov, kedy sa „...základom Popovičovho maliarskeho prejavu stala línia. Jej dominantná úloha v obraze spôsobila, že v nasledujúcich rokoch maľba oscilovala madzi figuratívnym a abstraktným znakovým vyjadrením. Nedopovedanosť a rýchla práca spôsobom „al prima“ dodala figuratívnym prvkom vzhľad odhmotnených kresbových ozvien reálnych tvarov…“. (Z. Rusinová). Sám maliar vo svojráznom životopise uvádza: “… Vladimírove detstvo na východnom Slovensku, na úpätí Vysokých Tatier, jasne rezonuje jeho tvorbou: zriedkavo krajinkou, častejšie však cez paletu farieb šedého kameňa, žltého kvetu ohnice, hranatých tvarov úskalí, vzorkovnice polí a či hadiacich sa ciest a alejí… V Bratislave sa Vladimír ponoril do umeleckého a vzrastajúceho bohémskeho života mesta, a v roku 1959 bol prijatý na štúdium maľby na Vysokej škole výtvarných umení. V 60-tich rokoch sa rozvíja Vladimírov tvorivý talent a jeho tvorba sa presadzuje v rámci slovenskej i zahraničnej avantgardy … Uvoľnovanie politického ovzdušia v Československu, ktoré sa pričiňovalo k rastu slobodného umenia, sa skončilo v auguste 1968 okupáciou republiky Sovietskou armádou a zmenou vládnych činiteľov. Otvorila sa prevažne temná kapitola vo Vladimírovej tvorbe, zo súkromnými dielami plnými emócií, ale aj verejnými projektami ako bola obrovská socha „Gumipuška“ (1970), symbol zápasu Dávida s Goliášom - Československa so Sovietskym zväzom… Vladimír pomaly nachádzal svoju cestu, jeho tvorba sa delí na občasné, ale finančne nutné, výtvarné doriešenia pre verejné budovy, schválené, aj keď nie vždy pochopené režimom, a súkromnú tvorbu vo svojom ateliéri. Nikdy sa však ideológií režimu nezapredal a tým pádom existoval na periférií oficiálneho kultúrneho života. Aby si udržoval svoju perspektívu, využil každú príležitosť na cestu do zahraničia a čerpal inšpiráciu z Juhoslávie, Grécka, Francúzska, Nemecka, Japonska i z Kuby. Keď nastúpili 80. roky, totalita už bola neznesiteľná ale koniec režimu bol ťažko predstaviteľný. Vtedy sa prejavili tie najviac monochromatické a beznádejné prvky vo Vladimírovej tvorbe… „Nežná revolúcia“ 1989 všetko obrátila na hlavu a Vladimír bol čoskoro pozvaný učiť na Vysokú školu výtvarných umení. Jeho prínos k umeniu bol ocenený publikáciou monografie „Vladimír Popovič“ a individuálnou výstavou „Veĺká retrospektíva“ v Slovenskej národnej galérií v roku 2002, i titulom profesora…” .
Zoznam diel autora: