15. November 2011, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 16 647,- EUR Na brehu potoka. Olej na plátne. 64 x 80 cm. Budapešť 2005
13 872,- EUR Západ slnka na brehu rieky. Olej na plátne. 46 x 42 cm. Budapešť 2004
12 716,- EUR Krajina s topoľmi a mladíkom. Olej na plátne. 46 x 58, 5 cm. Budapešť 2008
Biografia: Narodil sa 4. 11. 1880 v Babinej, zomrel 29. 8. 1964 v Budapešti. V 1903 sa rodina presťahovala do Budapešti, kde študoval na učilišti pre výtvarných pedagógov (prof. Gyulay), potom v Mníchove ( prof. von Hackl, Hollósy), v 1901-3 na Académie Julien v Paríži (prof. Laurens). Po návrate pôsobil v slobodnom povolaní najmä ako portrétista. V čase Maďarskej republiky rád člen Umeleckého direktória za výtvarné umenie. V 1919-38 žil na Sliači, 1938-48 v Paríži, v druhej svetovej vojne sa zapojil do francúzskeho hnutia odporu, od 1948 profesor na výtvarnej akadémii v Budapešti. Začal maľovať v duchu stredoeurópskeho akademizmu, umelecký zlom nastal v jeho parížskom období, kedy pochopil modernú problematiku farby, svetla, tvarovej štylizácie a obrazovej plochy. V 1910 sa stal členom avantgardnej skupiny OSMA (Nyolcak) a jedným z iniciátorov výtvarnej moderny v Uhorsku. Prijímal podnety z expresionizmu, kubizmu, postkubistického klasicizmu a surrealizmu. Základnú os jeho diela tvoria portréty, ktoré boli nielen zdrojom jeho existencie, ale predovšetkým médiom štýlových výbojov. V 1949 a 1951 laureát Kossuthovej ceny, 1950 nositeľ Munkácsyho ceny, 1955 zaslúžilý umelec. Samostatne vystavoval v Budapešti (1911, 1953, 1957, 1966), Paríži (1931, 1948), Bratislave (1934), Prahe (1959).
Literatúra: Slovenský biografický slovník, IV. zväzok, M – Q, Martin 1989, str. 520-521; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 58 |
Odhadovaná cena: | 13 000 – 18 000,- € |
Konečná cena: | 13 500 € |
Rok: 1927
Technika: olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 44 x 36 cm
Značené: Značené vpravo dole "Pór 1927"
Ďalšie vlastnosti: Proveniencia: súkromná zbierka v Nitre. Pôvodne v rodinnom majetku v Bratislave. Publikované v katalógu budapeštianskej aukčnej siene BELVEDER (2007).
Popis:
„Pastier“ je typickým dielom „slovenskej“ línie tvorby Bertalana Póra (pôvodným menom Poláček, Pollatschik). Bol jednou z vedúcich osobností legendárnej maďarskej OSMY, patrí však aj do kontextu slovenskej moderny. Rodák z Babinej pri Zvolene, žil po roku 1919 v Kremničke a neskôr na Sliači, kde pôsobil až do roku 1936. Typický odchovanec parížskej školy hľadal v dobových modernistických prúdeniach -- expresionizme, kubizme a veristickom surrealizme, predovšetkým ich symbolické možnosti. Literárny podtext však -- oproti klasickým modernistickým vzorom -- vkladal i do tých najcivilnejších portrétov, autoportrétov, zátiší a figurálnych kompozícií (Autoportrét, 1920; Malý obraz, 1927; Portrét E. Chrenkovej, 1929; Matka s dieťaťom, 1933). Zvláštna, kultúrne a etnicky jednoznačne identifikovateľná lyrika Pórovej slovenskej maľby dosvedčuje, že spomienky na slovenské detstvo a mladosť nestratili pre neho nikdy rozhodujúcu inšpiratívnu silu. Žánrová ikonografia jeho selankovitých kompozícií s výraznou vitalistickou symbolikou prirodzeného vzťahu človeka a zvieraťa (býka), ľudského a prírodného princípu, ale aj neokubistický klasicizmus tvarovo vybrúsenej kresebnej osnovy, očividne alternuje maliarstvo profilujúcich osobností slovenskej moderny -- baladickú poetiku M. A. Bazovského i tvarové brusičstvo M. Galandu (Pastier a jeho milá, 1927; Pastier z dobytkom -- Pastier so zvieratmi, 1927; Býk, 1930--1933; Pastier, 1939).
Zoznam diel autora: