15. November 2011, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 237 800,- EUR Sarga zongaroszba II. Olej na katróne. 71 x 103,5 cm. Budapešť 2003
189 980,- EUR Žena na brehu Arna. Olej na kartóne. 62,3 x 97 cm. Budapešť 2002
178 080,- EUR Piknik v záhrade rímskej vily. Olej na kartóne. 70 x 100 cm. Budapesť 2002
122 700,- EUR Mladá žena. Pastel na papieri. 42 x 51 cm. Budapešť 2003
66 980,- EUR Oddychujúca Zorka. Pastel na papieri. 53 x 42 cm. Budapešť 2003
62 400,- EUR Zorka so zeleným pohárom. Pastel na papieri. 52 x 42 cm. Budapešť 2001
38 160,- EUR Herečka Rózsi Ilosvai. Pastel na papieri. 52,5 x 42 cm. Budapešť 2002
Biografia: Narodil sa roku 1867 v Kaposvári, zomrel roku 1927 tamtiež. Po troch rokoch štúdií na mníchovskej akadémii získal 1887 štipendium na pobyt v Paríži. 1894 bol prijatý za člena legendárnej parížskej skupiny NABIS (proroci). Toto umelecké združenie syntetitistov (symbolistov) bolo založené 1890 (M. Denis, P. Sérusier, P. Bonnard, G. Ibels, P. Ranson, K. X. Roussel, E. Vuillard). Rippl -Rónai bol prijatý do skupiny spoločne s D. Rosetim, J. Verkadom a G. Lacombom. S nabistami spolupracovali aj sochár A. Maillol a maliar F. Vallaton.
Literatúra: Genthon, I.: Rippl-Rónai József. 1958; Genthon, I.: Rippl-Rónai József. Budapešť, 1971; Bernáth. M.: Rippl-Rónai József. Budapešť, 1976
Poradové číslo: | 16 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: okolo 1915-25
Technika: pastel na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 50 x 47 cm
Značené: Značené vpravo hore "Rónai"
Ďalšie vlastnosti: Dražba nedosiahla garantovanú predajnú cenu. Proveniencia: Galéria Nagyházy, Budapešť. Na zadnej strane obrazu nálepka komisie Maďarskej národnej galérie č. 4123/1986.
Popis:
„Dáma s fialovou kravatou“ je príznačným portétnym dielom Jószefa Rippla-Rónaia. Jeho tvorbu z dvadsiatych rokov možno rozdeliť na dve skupiny – na pastely elegantných dám, z ktorých najdominantnejší je cyklus Zorka, v rámci ktorého zobrazoval svoju obľúbenú modelku (Zorka Bányai) a na portréty spisovateľov, s ktorými udržiaval dobré, kaviarensky pestované vzťahy. Predkladaný portrét patrí do pomerne rozsiahleho portfólia podobizní žien z vyššej spoločnosti a modeliek, ktoré odzrkadľujú Rónaiov obdiv k “harmonickej kráse”. Hlboký pohľad a akási preduchovnelosť, možno neprítomnosť, ako keby odkazovali na Rónaiove “nabisové” roky strávené v Paríži. Okrem samotnej ženskosti a z nej vyžarujúceho pôvabu, však Rónaia fascinovali aj ženské ruky, ktoré predovšetkým na kompozíciách z tohto obdobia zohrávajú dôležitú úlohu a dodávajú zobrazeným dámam gracióznosť. Nie je to však len póza, možno mierne afektovaná, v akej zobrazuje svoje modelky, ale aj kožušiny, rukavice, klobúky s perami a šperky, ktoré dotvárajú atmosféru pokojných rokov po Prvej svetovej vojne. Jeho priateľ a kolega János Vaszary po jeho smrti povedal: “… radosťou ho napĺňala ženská sugestívna krása: trochu nervózne ruky v rukavičkách, napäté mäkké prsty, voňavé telá v jemnom opare – to rád videl a obdivoval…”. Bol ústrednou postavou maďarského neoimpresionizmu. Keď sa roku 1902 vrátil z Paríža a usadil sa v rodnom Káposváre, jeho zmyslová a zmyselná, dekoratívne škvrnovitá maľba vyslala rozhodujúci signál pre frontálny obrat maďarskej moderny k západoeurópskemu postimpresionizmu. Dôležitosť umeleckého odkazu J. Rippl-Rónaia bola potvrdená aj jehoveľkoryso koncipovanou výstavou v Maďarskej národnej galérii (1998).
Zoznam diel autora: