15. November 2011, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 7 468,63,- € (Stojace) dievčatko s vtáčikom. 1947. Bronz. Výška 115 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
6 638,78,- € Zem II. 1984-85. Bronz. Výška 70 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
Biografia: Narodil sa 19. 7. 1913 v Lubine pri Trenčíne, zomrel 27. 8. 1987 v Bratislave. 1927-29 študoval na Obchodnej akadémii v Trenčíne, 1930-32 na Učiteľskom ústave v Prešove, 1933-35 na Učiteľskom ústave v Modre, neskôr pôsobil ako učiteľ. 1941-44 študoval sochárstvo ako mimoriadny poslucháč na Oddelení kreslenia a maľovania na Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave (J. Kostka). Samostatne vystavoval v Bratislave (1946, s E. Semianom, Bratislavský umelecký kabinet - BUK, 1957, 1967, 1982), v Prahe (1966, 1969), Brne (1960, s O. Dubayom, 1970), Berlíne (1961), Káhire (1966).
Literatúra: Kára, Ľ.: Rudolf Uher. Bratislava 1969; Bachratý, B.: Rudolf Uher. Výber z tvorby 1943-1983. Kat. výst. Bratislava, Zväz slovenských výtvarných umelcov 1983; Bajcurová, K.: Tvar-metafora-symbol. O ranom diele Jozefa Kostku a Rudolfa Uhra. In: Otázky a problémy interpretácie slovenského sochárstva prvej polovice 20. storočia. Ars, 1992, č. 1, str. 61-75; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 72 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1982
Technika: bronz (2/5)
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: výška 45 cm
Značené: Značené dole "R.UH."
Ďalšie vlastnosti: Dražba diela nedosiahla garantovanú cenu pre majiteľa. Proveniencia: súkromná zbierka. Získané od dedičov umelca so zárukou, že sa jedná o druhý odliatok sadrového modelu (edícia vyrazená vnútri sochy - 2/5). Vystavované: prvý odliatok sochy je súčasťou trvalej inštalácie v priestoroch Slovenského veľvyslanectva, Washigton USA.
Popis:
Podľa Kataríny Bajcurovej pre Rudolfa Uhra: „... socha už nie je výslednicou iluzívneho približovania sa k prírode -- vedie k odhaleniu a stvárneniu vnútornej, intuitívnej zákonitosti vecí. V tvare sú zdôraznené základné prírodné vzťahy: statický a statuárny princíp tiaže, jednoduchá stereometria základných geometrických prvkov a objemov. Skulptívny princíp vystriedal princíp plastický: Uher zachováva celostnosť tvaru, ale rukopisný prednes modelovanej hmoty pokrýva atmosferickou chvejivosťou. Dotyk ruky sa stáva dotykom svetla. Rudimentárnosť zeme sa spája s transcendenciou neba.... Vonkajšie výtvarné podnety, inšpirácia líniou moderného umenia, ktorá v objave sveta exotického a primitívneho umenia nachádzala neznáme a nové kontinenty mysterióznej a vesmírnej citovej komplexnosti, tvarovej a významovej senzibility, rovnako ako duchovná blízkosť k Brancusiho dielu zohrali... úlohu formatívnej tvorivej sily. Táto premena však mala uňho aj domáce paralely: vedomie harmónie ľudského a prírodného bytia si Uher priniesol zo slovenského vidieka, kde ešte pretrvávali tradičné formy roľníckeho života podriadené nemennej logike prírodného cyklu. Východiskom jeho umleckého myslenia bol rodovo zakódovaný vzťah k pôde a prírode…“.
Zoznam diel autora: