15. November 2011, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 802 670,- EUR Marilyn Monroe (portfólio 10). Farebná sieťotlač. 91 x 91. Londýn 2006
790 164,- EUR Bozk (Bela Lugosi). Monotyp. 76,5 x 101,5 cm. New York 2000.
653 025,- EUR Cambells juice (portfólio 10). Sieťotlač na dreve. New York 2003
607 037,- EUR Samovražda. Monotyp na papieri. 101,5 x 76 cm. New York 1999
557 270,- EUR Marilyn Monroe (portfolio 10). Farebná sieťotlač. 91,7 x 91,7 cm. Londýn 2004
539 916,- EUR Mao. Farebná sieťotlač (portfolio 10). 91 x 91 cm. New York 2011
401 124,- EUR Marilyn. Farená sieťotlač. 91 x 91 cm. New York 1989
Biografia: Narodil sa 6. augusta 1928 v Pittsburghu, zomrel 22. februára 1987 v New Yorku. Americký maliar, filmový tvorca, vedúca osobnosť v hnutí pop-art. Narodil sa ako Andrew Warhola v Pittsburghu v Pensylvánii, prisťahovalcom rusínskej národnosti z dediny Miková v Rakúsko-Uhorsku (dnes severovýchodné Slovensko). Umelecký talent sa prejavil skoro, študoval priemyselné (komerčné) umenie na Carnegie Institute of Technology (dnes známe ako Carnegie Mellon University) v Pittsburghu. Po absolvovaní školy sa v roku 1949 presťahoval do New Yorku a začal úspešnú kariéru ako ilustrátor časopisov a v reklame. Stal sa známym hlavne s rozmarnými atramentovými maľbami topánok v charakteristickom štýle. V 60. rokoch začal s maľbami slávnych amerických produktov ako série plechoviek Campbellovej polievky a Coca-Coly. Prešiel na sieťotlač, začína sa zaujímať o prácu svojich súputníkov Jaspera Johnsa a Roberta Rauschenberga. 1960 sa vracia k maľbe. Prvé maľby sú comic-strip figúry a prvé reklamy fliaš Coca-Coly. Dva roky na to tvorí prvé obrazy dolárových bankoviek a dóz Campbell super. 1963 natáča svoj prvý film. Ako tridsaťšesťročný realizuje monumentálnu objednávku pre pavilón pri príležitosti Svetovej výstavy v New Yorku “Trinásť najviac hľadaných mužov”. Pretože sa jednalo o známych bossov mafie, musel obrazy premaľovať. 1965 v Paríži sa rozhoduje vzdať sa maľovania a v budúcnosti len filmovať. V ďalších rokoch sa zjavujú nové obrazové témy – Lebky, Kladivo a kosák, Torzá, Tiene. 1979 vytvorí retrospektívne obrazy Prevraty, vychádza kniha grafií Exposures (Odhalenie), stretáva sa s nemeckým umelcom Jozefom Beuysom v Düsseldorfe.1980 podniká cesty po európskych veľkomestách. 1982 cesta do Pekingu a opätovne do Nemecka. Navrhuje plagát k filmu “Querelle” Reinera W. Fassbindera. Ako päťdesiatsedemročný tvorí kamuflážované podobizne, vlastné podobizne, sériu obrazov áut, veľkú sériu “Poslednej večere” podľa Leonarda. V poslednom roku života začal práce na podobizniach Beethovena a sérii The History of American TV. V 70. rokoch a v 80. rokoch vytváral grafické portréty slávnych ľudí ako Marilyn Monroe, Mao či Elvis Presley.
Poradové číslo: | 80 |
Odhadovaná cena: | 120 000 – 140 000,- € |
Konečná cena: | 120 000 € |
Rok: 1987
Technika: farebná sieťotlač na papieri Lenox Museum Board
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 91 x 91 cm
Značené: Číslované ceruzkou; na zadnej strane signatúra zástupcu The Estate of Andy Warhol, vydavateľa a tlačiara na opečiatkovenom certifikáte pravosti, na zadnej strane grafických listov viditeľné odtlačky prstov Andy Warhola.
Ďalšie vlastnosti: Proveniencia: získané priamo z depozitov THE ANDY WARHOL FOUNDATION FOR THE VISUAL ARTS, NEW YORK. Portfólio ponúka jeho prvý majiteľ, doteraz nevystavované, vo vynikajúcej kondícii. Priložený Certificate of Authenticity (č.9/2011) vystavený Andy Warhol Society. Institute of Art z 22. júna 2011 a ďalej Stanovisko k autenticite a umelecko- historickej hodnote zo dňa 22. júna 2011 podpísané Dr. Michalom Byckom, PhD., prezidentom SAW a kurátorom Múzea Andy Warhola v Medzilaborciach. Jedná sa o exkluzívnu, premiérovú verejnú ponuku prvého čísla skúšobnej edície (TP) diela Andy Warhola na území Slovenska. Pre určenie primeraného finančného rozpätia predkladaného portfólia Andy Warhola jestvuje dôležitý cenový precedens – prešovský VÚC zakúpil v auguste 2011 toto isté portfólio za 110 000,- EUR. Jednalo sa o TP edíciu číslo 7/36. Nami predkladaná TP edícia má číslo 1/36 a je preto zberateľsky unikátnejšia a obchodne hodnotnejšia.
Popis: Michal Bycko (prezident Andy Warhol Society) v Stanovisku k autenticite a umelecko-historickej hodnote predkladaného portfolio uvádza: “… portólio patrí medzi unikátne diela Andy Warhola: je z kategórie skúšobných nátlačkov, ktoré sú značené ako TP. Každý kus portfólia v jednotnom čísle je jedinečným a neopakovateľným dielom, pretože v inej farebnej kompozícii (v inom číslovaní) neexistuje. Celá edícia skúšobnej tlače (v počte 36 kusov) je unikátna a vzhľadom na to, že sa jedná o dielo z prvej polovice edície (1/36), jeho cenová relácia je vyššia ako v prípade regulárneho (hlavného nákladu) alebo iných edícií…”. K umeleckej povahe a genéze predkladaného portfólia Michal Bycko konštatuje: “…zobrazuje portrét spisovateľa H. Ch. Andersena a tri (jednotlivo na každom singli) rozprávkové bytosti, ktorých autorom je spisovateľ rozprávkár. Andy Warhol použil tieto motívy na kreatívne spracovanie vlastnou umeleckou fantáziou, čím povýšil bežný kreatívny produkt iného autora (čosi podobné ako v prípade M. Duchampa – ready made…) na umelecké dielo. Je známe, že Andy Warhol trpel v detstve nervovým ochorením (epilesia) a dlhé chvíle trávené v posteli si krátil práve vystrihovačkami rozprávkových bytostí. Touto “mániou” trpel aj sám H. Ch. Andersen, ktorý okrem toho, že písaným slovom obdarovával detský svet svojou fantáziou – rozprávkami, vystrihoval pre potešenie iných i pre vlastnú inšpiráciu rôzne bytosti, ktoré niekedy dosahovali význam skladačky, puzzle… , ale hlavne prezentovali spôsob myslenia rozprávkára, ako médium ilustratívneho významu. H. Ch. Andersen ich zásadne nevytváral pre komerčné účely a mnohé z nich označoval NOT FOR SALE. Kreatívno-umelecká symbióza dvoch veľkých “detí” sveta snov, fantázie a túžob vytvorila vynikajúce umelecké dielo, ktorým Andy Warhol prezentuje svoj večný detský svet, alebo túžbu po ňom …”.
Zoznam diel autora: