15. November 2011, 19:00
Poradové číslo: | 11 |
Odhadovaná cena: | 25 000 – 28 000,- € |
Konečná cena: | 29 000 € |
Rok: 1934
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 78 x 56 cm
Značené: Neznačené, na zadnej strane popiska autorovou rukou aj s datovaním.
Ďalšie vlastnosti: Proveniencia: súkromná zbierka v Nitre. Podľa štítku na zadnej strane obrazu dielo pôvodne pochádza zo zbierky dr. Ernesta Žabkaya, známeho slovenského advokáta, ale aj horolezeca a záchranára (17. 9. 1910 - 3.6.1996). Do histórie novodobej slovenskej politiky vstúpil predovšetkým ako obhajca prezidenta Jozefa Tisa. Proces sa začal 2. decembra 1946 a rozsudok bol vynesený 15. apríla 1947 prostredníctvom sudcu Igora Daxnera. Žalobcami boli Ľudovít Rigan, Juraj Šujan a vojenský prokurátor Anton Rašla. Obhajcami boli Ernest Žabkay a Martin Grečo. Spolu s Tisom bol v tomto procese odsúdený na smrť aj Ferdinand Ďurčanský (v neprítomnosti) a Alexander Mach na 30 rokov väzenia. 1916 -1933 študoval na Rímskokatolíckej ľudovej škole, neskôr Štátnej reálke a Právnickej fakulte v Bratislave. Patril medzi najvýznamnejších advokátov na Slovensku. Popri svojej bohatej právnickej praxi sa angažoval v športe - ako člen výboru Klubu slovenských turistov a lyžiarov, bol aktívnym horolezcom, členom výboru JAMES, držiteľom zlatého odznaku horolezeckej organizácie JAMES, spoluzakladateľom a funkcionárom Horskej služby Malá Fatra a držiteľom čestného odznaku Horskej služby.
Popis: „Vrch“ síce pochádza z najlepšieho obdobia Weinerovej tvorby, jednoznačne sa však z nej vyčleňuje neštandardným sujetom a jeho spracovaním. Poukazuje na zvláštnosť modernizmu Imricha Weinera – Kráľa. Spočívala nielen v paradoxných duchovných predpokladoch tvorby „neslovenského“ (židovského) umelca vedome a cielene sa stotožňujúceho so slovenským mýtom, ale aj v jedinečnej štýlovej povahe jeho maliarskej interpretácie. V neobvyklom, z hľadiska štandardných modernistických kritérií nelogickom, prestupovaní asociatívnych postupov prevzatých zo surrealizmu a priamočiarej ikonickosti sociálneho umenia, respektíve novej vecnosti. Z tohto zreteľa je Weiner jedným z najvýraznejších príkladov periférnosti moderny Slovenska, jej selektívnej reakcie na vonkajšie slohové podnety. No nielen to. Weiner sa svojím vecným surrealizmom, či imaginatívnym realizmom vzoprel i anachronizmom domácej tradície: často (alebo takmer vždy) chcel svojím maliarstvom sprostredkovať významy a obsahy prináležiace skôr literatúre, či psychológii, alebo sociológii a ktoré boli i flexibilnými prostriedkami moderného obrazu celostne len ťažko vyjadriteľné. Je príznačné, že takto formulované výhrady voči Weinerovej maľbe pretrvávajú aj do novších čias, sú hlavnou oporou skrytého, či otvoreného nedoceňovania nielen jeho umenia, ale v podstate celej línie medzivojnovej secesno-expresívnej a neskôr civilisticko-senzuálnej maľby. V pozadí takýchto názorov však nebol a ani nemohol byť modernistický purizmus automaticky odmietajúci "nečisté", synkretické formy, akými bezpochyby maľba Weinera bola. Takto motivovaný kritický radikalizmus by totiž nenašiel oporu ani v diele predstaviteľov programovo slovenskej moderny, ktorá bola po tejto stránke rovnako -- ak nie viac -- kompromisná. Svoj význam tu mala predovšetkým nikdy síce otvorene nedefinovaná, ale reálne fungujúca predstava o ideálnej podobe slovenskej maliarskej moderny, ktorá predsa bola vždy obsahovo „pozitívna“, významovo zovšeobecňujúca archetypy národnej utópie a preto aj oprostená od zložitostí vnútorného života tvorcu. Tento ideálny tvorivý model, odvodený z duchovných predpokladov výtvarnej reči erbových diel nacionálne orientovanej zakladateľskej vrstvy slovenskej moderny sa apriori pokladal a pokladá za umelecky najhodnotnejší a jedine možný. Rovnako však zostáva pravdou, že práve zásluhou v slovenských pomeroch takmer bezprecedentného, bezohľadne individualistického, všetky – i tie modernistické – konvencie odmietajúceho úsilia, stvoril Imrich Weiner-Kráľ (predovšetkým v najlepšom, medzivojnovom období) viaceré fascinujúce obrazy, ktoré budú už asi navždy vyčnievať spoza dogmatických modelov moderny, rovnako domácej ako európskej.
Zoznam diel autora: