13. Marec 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 10 300,- € Zamyslený bača. Okolo 1921-28. Rudka, pastel na hrubom papieri. 50 x 57 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
8 800,- € Na priedomí (Liptovská Osada). Okolo 1929 – 31. Pastel na papieri. 60 x 40 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
8 298,- € Stará Bratislava. 1960. Olej na sololite. 120 x 125 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
8 298,- € Vatra (Kriváň). Okolo 1938. Olej na lepenke. 120 x 100 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
7 966,- € Tekovské leto. 1968-69. Olej na sololite. 120 x 140 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
5 643,- € Žena vo vlniaku. 1929-1932. Pastel na kartóne. 60 x 43 cm. (70. jarná aukcia, 20. 3. 2007)
Biografia: Narodil sa 25. 1. 1894 v Liptovskom Mikuláši, zomrel 22. 9. 1970 v Bratislave. 1912 kominársky pomocník v Liptovskom Mikuláši, 1913-15 lekárnicky praktikant v Prievidzi. 1916-17 študoval na Filozofickej fakulte univerzity v Budapešti, 1917-18 vojak rakúsko-uhorskej armády na ruskom a talianskom fronte, 1919-25 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner, Švabinský). Ako študent sa 1919 zúčastnil vedeckej výpravy na Slovensko. Vytvorené kresby zostavil do albumu reprodukcií "Obrázky zo Slovenska (1920). Od augusta do decembra 1919 študijný pobyt v Paríži. 1922 založil s G. Vámosom študentský literárny časopis Svojeť. 1923 absolvoval pedagogické skúšky na Českom vysokom učení technickom a na Karlovej univerzite v Prahe. 1924-28 suplujúci profesor slovenčiny a kreslenia v Bratislave, od r 1929 výtvarník v slobodnom povolaní v Turanoch, od 1930 v Martine. 1929-33 spolupráca s Bazovským a Palugyayom. 1931 s Bazovským v Krakove a Drážďanoch. Od 1932 organizoval v Piešťanoch maliarsku kolóniu. Kmeňoví členovia - Kollár, J. Ilečko, Palugyay, Čemický, Žambor, dochádzali aj Bazovský, Benka, Želibský a Kajlich. 1936 na študijnom pobyte v Paríži. Po 1937 žil a tvoril v Bratislave. V 1940, 1942 pobyty na Sliači a v Tatrách, 1942 spoluzakladal Vlastivedné múzeum v Liptovskom Mikuláši, 1945-46 žil v Čáčove pri Senici. Okrem výtvarného umenia sa venoval aj literárnej tvorbe: romány, novely, poviedky - Jarmilka (1924), Grétka (1928), Hurá! (1935), Už je chlap na nohách (1936), Zlaté dno (1940), Dom horí (1942), Profesor Klopačka (1949) a ďalšie. Umelecko-historické a autobiografické práce - Na voľnej vôľuške (1932), Osudy slovenských výtvarníkov (1948), Život nie je majáles (1956), Ovocie dozrieva (1957), Tam ožila sláva (1970). Od 1921 sa systematicky venoval aj výtvarnej kritike (Národné noviny, Slovenské pohľady, Elán, Slovenská politika a inde). Samostatne vystavoval v Bratislave (1921 s Foltýnom a Mallým, 1932 s Bazovským, Palugyayom a Sokolom, 1940, 1950, 1951, 1959, 1961), Dolnom Kubíne (1930), Martine (1930), Ružomberku (1930 s Bazovským), Žiline (1931 s Bazovským a Palugyayom), Bytči (1933), Holíči (1933), Humennom (1933), Kežmarku (1933), Levoči (1933), Michalovciach (1933), Piešťanoch (1933), Poprade (1933 s Palugyayom), Púchove (1933), Skalici (1933), Spišskom Podhradí (1933), Trebišove (1933 s Bazovským a Palugyayom), Trenčíne (1933), Trnave (1933), v Košiciach (1954), Martine (1954), Budapešti (1958), Liptovskom Mikuláši (1959, 1962), Zvolene (1962). Súborné výstavy mal v Bratislave (1954, 1984, 1995 spolu s Bazovským a Palugyayom, Slovenská národná galéria).
Literatúra: Hronský, J. C.: Janko Alexy. Bratislava 1934; Váross, M.: Alexy. Bratislava 1944; Güntherová-Mayerová, A.: Janko Alexy. Bratislava 1949; Veselý, M.: Janko Alexy. Bratislava 1967; Halaša, P.: Janko Alexy (personálna bibliografia). Martin 1974; Abelovský, J.: Janko Alexy -- súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1984.
Poradové číslo: | 79 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 10 000 € |
Rok: 1950-55
Technika: Pastel na papieri, dublované. 230 x 142 cm.
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: Značené vpravo dole "Janko+Šára Alexy"
Značené: Odporúčaná cena: 15 000,00 €
Popis:
„Komu sa nelení, tomu sa zelení“ príznačne zastupuje veľkú časť tvorivých aktivít Janka Alexyho v päťdesiatych rokov. Popri komornej tvorbe, ktorej kvalita je až príliš poznamenaná častými seba-citáciami, návratmi k starým sujetom a ich variovaním, práve táto línia Alexyho úsilí uchováva maliarsku a myšlienkovú originalitu počiatočných období tvorby. Tvorba pre vnútornú architektúru priniesla aj ďalšia novinku: od roku 1950 začína Alexy k tvorbe pastelov a návrhov pre monumentálne realizácie občas prizývať manželku Šarlotu. Už nasledujúceho roku spoločne kreslia kartóny pre farebné mozaikové okná pre Štátnu banku československú v Bratislave. Pôvodná koncepcia s jánošíkovským sujetom bola zmenená - v duchu požiadaviek doby a investora -- na pracovnú tému. Vzniká tiež cyklus pastelov Feudálne práce a cyklus pastelov Hôrni chlapci. Roku 1952 tvoria „rukou spoločnou“ návrhy pre farebné mozaikové okná divadla Pavla O. Hviezdoslava v Bratislave, v podobe piatich figurálnych scén (Oslobodenie, Februárové víťazstvo, Industrializácia, Ľudová veselica, Vinobranie), ďalej cyklus pastelov – rekonštrukcií slovenských hradov v dvoch verziách – ako návrhy na tkané závesy (Spišský hrad, Čachtice, Hrad Strečno a ďalšie) a ako náčrty k monumentálnym maľbám (akvarely a tempery - Kráľ Ondrej II.;Vraždenie občanov Mikuláša roku 1453; Ján Pankrác zo sv. Mikuláša nadväzuje priateľstvo s Jánom Jiskrom a ďalšie). Roku 1953 prichádza umelecky úspešná realizácia tkaného závesu podľa Alexyho pôvodného kartónu: Jánošíkova družina, na objednávku Slovenskej národnej galérie. Záves bol realizovaný Máriou Hoppe-Teinitzerovou v dielňach v Hradci Králové. A hneď nasledujú ďalšie: Ej hory, hory, hory čierne (1953), Hôrni chlapci a hajdúsi (1953), Jánošík na koni (1953), Zapískal Jánošík (1954), Jánošík preskakuje oheň (1955).
Zoznam diel autora: