24. Apríl 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 1 750,- € Bruce Lee. 2010. Akryl na plátne. 180 x 140 cm. (97. aukcia súčasného umenia, 17.05.2011)
500,- € Candle Dog. 2010. Akryl, olej na plátne. 50 x 50 cm. (94. aukcia súčasného umenia, 26. 10. 2010)
Biografia: Matej Fabian sa narodil 23. 6. 1979 v Banskej Bystrici. 2005-2011 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, na Katedre maľby a iných médií, v IV. Ateliéri profesora Ivana Csudaia. Štúdium absolvoval diplomovým cyklom Predator. Od 2011 pokračuje v štúdiu na VŠVU ako doktorand v Kabinete kresby Doc. Stanislava Bubána. 2011 finalista ceny Maľba 2011. 2010 HENKEL Art Award, nominácia za Slovensko. Samostatne vystavoval: Termovisoin, Kabinett, Zlín (2012); Lone Wolf, Cub and World Champion (spolu s A. Dúbravským a K. Janečkovou), Aukčná spoločnosť SOGA (2012); Fear of the Dark, Kressling Gallery, Bratislava (2012); New Face in Hell, Hangár Tranzit ateliéry, Bratislava (2010); Release the Bats, Enter Gallery, Bratislava (2010), HORROR VACUI (s A. Dúbravským), projekt pre výročnú výstavu VŠVU - up - (to) – date v Galérii Médium (2009). ). Jeho diela boli prezentované na výberových zahraničných prezentáciách: No Borders - Appeal to Heaven, Dvorak Sec Contemporary, Praha, (2011). Autor je zastúpený v zbierke Galérie mesta Bratislava.
Literatúra: Barczi, Július: Lone Wolf, Cub and World Champion (katalóg výstavy). Aučná spoločnosť SOGA, Bratislava 2012.
Poradové číslo: | 26 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 2012.
Technika: Akryl na plátne.
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 190 x 150 cm.
Značené: Značené na zadnej strane"Fabian"
Popis:
Pri otázke, akú estetiku a vizualitu predstavuje a z čoho čerpá tvorba Mateja Fabiana je možné odpoveď hľadať hneď na niekoľkých miestach – v metalovej subkultúre 70-tych a 80-tych rokov, u Francisa Bacona, v informeli, vo filme Predator, v lese, v neoexpresionizme, u Goseki Kojimu či v krčme. Táto zmes podnetov pretavená do svojského maliarskeho prejavu je dôsledkom poctivého štúdia, čím Fabiana možno zaradiť do skupiny “artist reasercher”. To je práve jedným zo základných znakov, ktorý ho striktne oddeľuje od jeho generačných kolegov. Nie je púhym pozorovateľom či hedonistom. Bádanie u neho prebieha v niekoľkých rovinách a jeho výsledky sa v dielach objavujú v rôznych podobách. Oblasti záujmu Mateja Fabiana možno vzhľadom na výsledný efekt rozdeliť na formálne a obsahové. Na vedeckej úrovni sa zaoberá vlastnosťami a charakterom maliarskych materiálov, vzťahu farby a plátna a zároveň s vážnosťou rieši otázku démonickosti a jej bytostí, odvrátených stránok života a strachu. Napriek tomu sú Fabianove diela prekvapivo komunikatívne a ich pochmúrna sugescia v nás vyvoláva tie správne pocity napätia a drží nás v očakávaní vlastných reakcií. Maľby však v sebe nesú aj nemalú dávku ironizácie, ktorou ich autor dáva najavo svoj odstup a otvorenosť. Obrazy so zvláštnym vyžarovaním sú plné zvratov, pričom nestrácajú svoju argumentačnú silu a ponúkajú možnosť voľby na ceste hľadania ich odkazu. Fabian nás tak stavia pred obrazy s bohatou sémantickou výbavou a s jasne formulovaným umeleckým názorom. Geniálna hra s viactvárnosťou, zjednotenou nezameniteľným výrazom nás posúva do rôznych levelov, kde sledujeme súboj hrdinov, padlých i vzkriesených bytí, odpadlíkov a v neposlednom rade farieb, presakujúcich na čierny povrch. Fabianova tvorba je ako stredovek, o ktorom sa zaužíval názor, že je temný. Keď však vstúpite do gotického chrámu, šokuje vás bohatosť a plnosť farebných vitráží, fresiek a polychrómie sôch.
Zoznam diel autora: