24. Apríl 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: €300,- Goldenboy. 2010. Akryl na plátne. 20 x 20 cm. (97. aukcia súčasného umenia, 17.05.2011)
€| 280,- Daj labku, z cyklu Vášnivá športovkyňa. 2010. Akryl na plátne. 50 x 50 cm. (94. aukcia súčasného umenia, 26. 10. 2010)
€ 250,- Tribute to Venison. 2011. Akryl na plátne. 30 x 24 cm. (97. aukcia súčasného umenia, 17.05.2011)
€ 190,- Tranny Go Trekking, z cyklu Vášnivá športovkyňa. 2010. Akryl na plátne. 20 x 20 cm. (94. aukcia súčasného umenia, 26. 10. 2010)
Biografia: Katarína Janečková sa narodila 2. 5. 1988. 2004-07 študovala na ŠÚV, v oddelení propagačného výtvarníctva.
Od 2007 je poslucháčkou Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave v 4. Atélieri maľby u prof. Ivana Csudaia. 2011 absolvovala rezidenčný pobyt v Egon Schiele Art Centrum v Českom Krumlove. Samostatne vystavovala: Lone Wolf, Cub and World Champion (spolu s A. Dúbravským a M. Fabianom), Aukčná spoločnosť SOGA (2012); Bakalárka (s A. Dúbravským), Photoport, Bratislava (2011); Štetec a Bič / Brush and Bitch (s A. Dúbravským), Hangár Tranzit ateliéry, Bratislava (2010); Galéria M++, Bratislava (2009). Jej diela boli zastúpené na výberových zahraničných prezentáciách: On The Threshold, Jiří Švestka Gallery, Berlín, (2011); Volta Show, Jiří Švestka Gallery, Bazilej (2011); Kick off, Dvorak Sec Contemporary, Praha, (2011).
Literatúra: Barczi, Július: Lone Wolf, Cub and World Champion (katalóg výstavy). Aučná spoločnosť SOGA, Bratislava 2012.
Poradové číslo: | 3 |
Odhadovaná cena: | 1 400 - 1 700 € |
Konečná cena: | 1 300 € |
Rok: 2012.
Technika: Akryl na plátne.
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 90 x 80 cm.
Značené: Značené na zadnej strane "Katarína Janečková 2012".
Popis: „EDEN“
charakteristickým spôsobom dokladá, že v domácom kontexte je len málo porovnateľných autorov, ktorí by sa vo svojej tvorbe tak dôsledne sústreďovali na dve základné témy – šport a sex. Napriek do oka bijúcej explicitnosti sa to u Janečkovej deje nevtieravým a úprimným spôsobom. Sama sa považuje za autorku menších formátov. Tých, ktoré nemožno označiť iným slovom, než tým v teórii umenia zaznávaným: pôvabné. Márne však nevyznievajú ani jej pokusy prenášať pôvab malých formátov na veľké plátna, ktoré energicky zasiahnu diváka na tých správnych miestach. Katku Janečkovú naozaj obchádzajú bôle tejto doby. Je dobrou pozorovateľkou a to čo vidí vo svojom okolí dychtivo prenáša na plátno. Na druhej strane jej tvorba vychádza z takmer fyzickej potreby maľovať a kresliť, ako inak, len to čo má rada. Janečková vlastne nevedomky dala košom všetkým feministkám a ich názorom a nebojácne prezentuje tie svoje, že je dobré ak je pekné dievča obdivované mužmi a ešte lepší je sex s nimi. Určite však nie je vypovedané všetko. Bezstarostné a rozvášnené kompozície nám príbeh nikdy neodhalia úplne, pri niektorých nevieme dokonca ani to či medveď, Janečkovou tak často zobrazovaný, je vlastne muž, alebo len symbol s osobnou výpovednou hodnotou. Práve tento symbol, pretvára navonok banálne kompozície na hravejšie a možno pre prudérnejších na stráviteľnejšie. Spomínaný medveď, či skôr medvedík, sa objavuje na maľbách veľmi často v siluete, raz v prednom inokedy zadnom pláne, častokrát len tak “pohodený” v priestore, čo odkazuje jednako k pozorovacím schopnostiam tvorkyne i k faktu, že to čo zachytáva sa deje okolo nás bežne – ale nie nepozorovane. Akási sebabulvarizácia však nie je sebareflexiou, ale komentárom k vlastnému prirodzenému životu a nenúteným nastavením zrkadla spoločnosti. Opäť však nejde o kritické zrkadlo, ale o snahu explóziou farieb a voľnými ťahmi štetca vyburcovať v divákovi návrat k už zažitým nerestiam z jediného dôvodu, lebo je to super! (J. B.)
Zoznam diel autora: