12. Jún 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 18 600,- € Pavla . 1944. Olej na lepenke. 84 x 54 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
12 000,- € Pavla. 1944. Olej na lepenke. 84 x 54 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
8 298,48,- € Sediaci akt. 1970. Olej na plátne. 65 x 50 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
7 600,- € Sediaci ženský akt. 1952. Olej na plátne. 125 x 99 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
7 600,- € Almara. 1976. Olej na plátne, autorský rám. 139 x 81 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
5 808,94,- € Z košickej kalvárie. 1947. Olej na plátne. 73 x 74 cm. (74. jesenná aukcia, 2. 10. 2007)
5 642,97,- € Benátky. 1959. Olej na lepenky. 45 x 49 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
5 600,- € Oravský hrad. 1977. Olej na plátne. 80 x 74 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
Biografia: Narodil sa 12. 1. 1919 v Nových Zámkoch. 1938 pobyt v súkromnej škole K. Harmosa v Komárne, 1938-43 k študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Aba-Novák, Kontuly), 1943 krátko navštevoval Oddelenie kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT. 1945 sa stal členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1946 pobyt v Paríži, 1947 študijná cesta do Talianska. 1949-52 pôsobil ako asistent Ľ. Fullu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1958 cena za grafiku na Bienále v Benátkach. 1980 sprístupnili stálu expozíciu umenia 16.-20. storočia v galérii umenia v Nových Zámkoch, zostavenú zo zbierok, ktoré E. Zmeták spoločne s manželkou D. Zmetákovou venovali galérii. Samostatne vystavoval v Košiciach (1943, s J. Blahutom a Z. Medveďovou, 1946 s J. Šestinom, 1955, 1963, 1976), Bratislave (1944, 1946, 1947 s O. Dubayom, 1956, 1962, 1966, 1979, 1983), Nových Zámkoch (1946, 1948, 1977, 1983, 1984), Michalovciach (1946), Bagdade (1969), Komárne (1969), Dolnom Kubíne (1976), Banskej Bytrici (1979), Nitre (1979), Banskej Bystrici (1980), Zlíne (1980). Súborné výstavy mal v Bratislave (1958, 1962, 1971, 1984) a v Nitre (1970, Krajská galéria).
Literatúra: Güntherová-Mayerová, A.: Ernest Zmeták. Kresby a drevorezy. Bratislava 1949; Saučin, L.: Ernest Zmeták. Bratislava 1970; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1979; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1987.
Poradové číslo: | 147 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 3 700 € |
Rok: 1989
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 64,5 x 74,5 cm
Značené: Značené v strede dole "04. 08. 1989"
Popis: „Talianska krajina – brána“
je vynikajúcim dielo tejto sujetovej líne tvorby Ernesta Zmetáka. Na školské poučenia Aba Novákom potom logicky nadviazala Zmetákova prvá cesta do Talianska roku 1947. Vo Florencii študuje Masacciove fresky a Cavalliniho mozaiky, maľuje v Ríme a prístave Capri. Taliansko, tradície jeho umenia a kultúry, ale i súčasná talianska krajina a život sa takto -- vlastne takmer od samého počiatku zrelej tvorby – stali základným inšpiračným zdrojom umenia Ernesta Zmetáka: … opätovne navštevujem to isté Taliansko a je pre mňa stále nové. Už v študijných rokoch som ho obdivoval pre jeho umenie, ktoré v každom čase bolo späté s životom. V talianskom modernom umení som videl kontinuitu s minulosťou, národné sebavedomie, vecnú triezvosť. … Nemenej ma upútala talianska krajina, ktorá mojej výtvarnej koncepcii vyhovuje svojou bohatou skladbou…“. Tvrdenie o osudovej dôležitosti talianskeho vplyvu nie je – pravda -- v ničom objavné. Doložila ho už dávnejšie výtvarná kritika. Otázkou však zostáva, či niekedy boli z tohto do očí bijúceho faktu vyvodené iné závery, než len triviálne, biografické. Je totiž príznačné, že periodizácia Zmetákovho maliarskeho vývinu sa zvykne určovať ani nie tak podľa jeho štýlových premien, ale skôr v závislosti od miestopisu jeho výtvarných pobytov. Zmeták však ani zďaleka nebol a nie je maľujúci turista, vracajúci sa so železnou pravidelnosťou (v poslednom období každoročne) do pôvabných talianskych miest a mestečiek, aby si domov prinášal niečo na spôsob obrazového cestovného denníka. Taliansko znamenalo a znamená pre maliara hodnotu oveľa podstatnejšiu. Behom času a zhodou mnohých životných i umeleckých okolností sa stalo čímsi, čo mu v konečných dôsledkoch dodalo východziu umeleckú smernicu a zároveň do značnej miery určilo jeho zvláštne postavenie v súvislostiach slovenského výtvarného umenia.
Zoznam diel autora: