25. September 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 90 000,- € Výkrik beznádeje. Okolo 1920-24. Olej na kartóne. 60 x 76 cm. (98. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 07.06.2011)
48 131,18,- € Divadelná šatňa (Zuzana a starci). Okolo 1920-40. Olej na plátne. 172 x 190 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
48 131,18,- €. Alegorická kompozícia. Okolo 1914. Olej na plátne. 96 x 116 cm. (81. jesenná aukcia, 7.10. 2008)
24 000,- € Jesenný les. Okolo 1910 – 14. Olej na kartóne. 61 x 78 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
16 600,- € Údolie Hornádu na jesen. Okolo 1914. Olej na kartóne, 63 x 78 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel , 13.03.2012)
16 596,96,- € Búrlivá krajina. Pred 1914. Olej na kartóne. 60 x 74 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
Biografia: Narodil sa 25. 4. 1882 v Košiciach, zomrel 3. 7. 1965 v Košiciach. Od 1904 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), od 1906 na Akadémii výtvarných umení v Mníchove, od 1907 na na Académie Julien v Paríži. 1908-14 žil v Košiciach, 1914-16 na fronte, 1916-20 v ruskom zajatí, od 1920 sa trvalo usadil v Košiciach. Samostatne vystavoval v Košiciach (1912, 1924), Bratislave (1924), Prahe (1924). Súborné výstavy mal v Košiciach (1958, Krajská galéria, 1962, Krajská galéria, 1972, 1983, Východoslovenská galéria, 1995, Galéria J. Jakobyho), v Bratislave (1962, ZSVU), Prešove (1958), Berlíne (1966, s F. Gibalom), Trenčíne (1976).
Literatúra: Saučin, L.: Výtvarné umenie na východnom Slovensku 1918-1938. Košice 1964, str. 29-31 a 46; Štraus, T.: Anton Jasusch a zrod východoslovenskej avantgardy dvadsiatych rokov. Bratislava 1966; Haščáková-Vízdalová, G.: Profily. Stručný prehľad výtvarných umelcov pôsobiacich na východnom Slovensku od roku 1900 po súčasnosť. Košice 1982, nestr.
Poradové číslo: | 118 |
Vyvolávacia cena: | 9 500 € |
Konečná cena: | 15 100 € |
Rok: Pred 1914
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 73 x 97 cm
Značené: Značené vpravo dole "Jasszusch"
Popis: „Jeseň“
je galerijným dielom Antona Jasuscha z jeho prvého, nástupného obdobia rokov 1910 - 1914. Vzbudilo nebývalý rozruch. Bol to prvý modernistický čin, prijatý do súvislostí celonárodnej kultúry: "(Jasuschova tvorba) stavala nepripraveného diváka bezprostredne pred skutočnosť novej umeleckej estetiky. Secesia, symbolizmus, futurizmus, expresionizmus a pod. prestali byť mýtickými, iba v teoretickej rovine diskutovanými všeobecnými pojmami, ale stali sa v slovenskom umení skutočnosťou, ktorú nebolo možné obísť a ku ktorej bolo treba zaujať stanovisko." (Tomáš Štrauss). Jasusch ešte v roku 1924 reprízoval bratislavskú kolekciu v Prahe. Výstava však nemala prakticky žiadny ohlas. Od Herwartha Waldena dostal pozvanie na vystavovanie v berlínskej galérii Sturm. Nemal však peniaze ani na to, aby dopravil vlastné diela z Prahy domov... Toto všetko -- spolu s totálnym finančným neúspechom bratislavskej výstavy -- donútilo umelca, aby všetky vystavované obrazy predal na dražbe. Získal ich ten najoprávnenejší záujemca: Jasuschov bezvýhradný obdivovateľ, verný zástanca v zúrivých polemikách vyprovokovaných Jasuschovým radikálnym umeleckým činom. Majiteľom Jasusuchových najlepších diel a v neskorších neprajných dobách i jediným ich starostlivým kustódom a propagátorom sa stal -- celkom paradoxne -- slovenský nacionalistický novinár Jur Koza Matejov, z ktorého pozostalosti ho získal terajší majiteľ.
Zoznam diel autora: