25. September 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 8 200,- € Z cyklu Kríž. 1965-66. Olej na plátne. 128 x 79 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
929,43,- € Energia kríža. 1982. Kresba a fotografia na papieri. 100 x 70 cm. (50. mimoriadna aukcia, 30. 9. 2004)
796,65,- € Čierna diera XXI. 1976-79. Ofset a serigrafia na papieri. 70 x 50 cm. (41. mimoriadna aukcia 23. 9. 2003)
464,71,- € Z cyklu Malevičov hrob. 1996-2001. Ofset a serigrafia na papieri. 100 x 70 cm. (41. mimoriadna aukcia 23. 9. 2003)
Biografia: narodil sa 17. 4. 1946 v Žiline. Od 1963 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Ateliér profesora Matejku na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave absolvoval v roku 1969. Od roku 1970 pravidelne vystavuje doma i v zahraničí. V roku 1970 po prvý raz vystavil svoju tvorbu v Galérii mladých. S príchodom normalizácie sú jeho možnosti verejne vystupovať obmedzené. Jeho aktivity sa v nasledujúcich rokoch odohrávajú predovšetkým na alternatívnej scéne. Sám je iniciátorom stretnutí a akcií výtvarníkov (I. otvorený ateliér, Majstrovstvá Bratislavy v posune artefaktu, Albumy....) Jeho tvorba vychádza z konceptuálneho myslenia a novej citlivosti. Autor skúma existenciu človeka, hlavnými námetmi cyklov diel sú topografie, ekológia, kozmologické otázky, čas, priestor, civilizácia. Tieto témy sa snaží preniesť aj do svojich realizácií v architektúre. Od 90. rokov dochádza k opätovnej materializácii jeho tvorby príklonom k maľbe. Zároveň sa autor obracia k instrospektívnemu skúmaniu vlastného bytia. V posledných rokoch sa novým zdrojom inšpirácie sa stáva suprematizmus, Malevičovo dielo, s ktorým autor vedie dlhodobý výtvarný dialóg. 1987 stal sa členom KLUBU Q. 1988 stal sa členom tvorivej skupiny SYZÝGIA. 1989 člen voľného združenia GERULATA. Zastúpenie v zbierkach: SNG, Bratislava Múzeum Milana Dobeša, Bratislava; NG, Praha; Museum Bochum Forschungstelle; Osteuropa an der Universitat Bremen; Kassák Emlékmúzeum, Budapest Szépmuvészeti Múzeum; Budapest Galerie der Stadt Esslingen, Esslingen; The Museum of Fine Arts, Houston Photosammlung; Museum Ludwig, Kolín nad Rýnom; Jánus Panonius Múzeum. Pécs; Anderson Gallery of Virginia; Commonwealth University, Richmond.
Literatúra: Hrabušický, A.: Rudolf Sikora, in: Slovenská grafia 80. rokov vo výbere A. Hrabušického a V. Maceka, Bratislava 1989; Geržová, J.: Rudolf Sikora, Profil 1994, č. 1,s. 18; Bartošová, Z: Pozorovateľ Rudolf Sikora, Tvorba 1999, č. 4, s. 41-42; Vrbanová, A: Rudolf Sikora - pozorovateľ, pozemšťan, humanista, výtvarník, Romboid 1999, č. 10, s. 67-68; Rusinová, Z: Dráha mojej kométy? alebo Od ikonoklazmu k obrazu človeka (na margo výstavy Ruda Sikoru), Profil 2002, č. 1, s. 88-101; Valoch, J.: Sikora - reflexe malevičovská i vlastní. Ateliér. Praha, 4, 2002; Bajcurová, K.: Rudolf Sikora. Danubiana, Bratislava 2011.
Poradové číslo: | 360 |
Vyvolávacia cena: | 3 000 € |
Konečná cena: | 3 200 € |
Rok: 1974-91
Technika: Koláž, serigrafia, tempera na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 64 x 95 cm
Značené: Značené vpravo dole "R. Sikora 1974-91"
Popis: „Čas VIII. (Pre filmovanie)“
dokladá počiatky vzniku aparátu Sikorových individuálnych grafických znakov či znamienok: “… moje jednotky vzniku a zániku sa sústreďujú do stredu - vytvárajú silné koncentrácie energií...". Ikonografický jazyk, špecifické zoskupovanie opakujúcich sa symbolov a informácií odkazujú na stav a perspektívy ľudskej civilizácie. „Sikora“… chcel spojiť človeka s vesmírom v podobe, ktorá je síce krásna, ale krásna ilúzia…”(Jiří Valoch). „… ak mal však vonkajší vesmír zodpovedať vnútornému vesmíru s “hviezdne” závratnými možnosťami myslenia, tak z toho vyplynuli fatálne dôsledky – nekonečný kolobeh myslenia, podvratného svojou povahou ťažko mohol zaručiť predstavu “krásne symetrického priestoru”, po ktorom túžil autor ...”. Jeho diela odrážajú tento proces – ak spočiatku znamienka energie poskytovali spoľahlivý materiál na stavbu jeho vesmírneho domu, neskôr sa stratili v húštine rôznorodých znakov, akýchsi zvyškov rozpadávajúcich sa znakových sústav. Vznikli kríže, mohyly, veľké hromadné pohrebiská znakov ... hroby suprematistov a osobitne Maleviča, ktorého náhrobok sa v skutočnosti nezachoval…”. (Aurel Hrabušický). Sikora je všeobecne považovaný za kľúčovú osobnosť slovenskej alternatívnej výtvarnej scény a to už od konca šesťdesiatych rokov. Podľa Jiřího Valocha "... oblúk, ktorý cesta Rudolfa Sikoru opísala je pozoruhodný, ale logický -od referencií vzťahu človeka a prírody, od objektivizovania určitých informácií spätých zo svetom okolo nás (tie z neho spravili - spolu s Kollerom a Bartošom - najdôležitejšieho slovenského konceptualistu) až k prepojeniu konceptuálnej intelektuálnej súvahy s osobnými vzťahmi a odkazmi - predovšetkým ku svetu umenia…".
Zoznam diel autora: