13. November 2012, 19:00
Poradové číslo: | 16 |
Odhadovaná cena: | 30 000 – 35 000 € |
Konečná cena: | 38 000 € |
Rok: Okolo 1955-57
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 27 x 40 cm
Značené: Neznačené
Popis:
Významná slovenská zbierka. Na zadnej strane oceňovacia nálepka n.p. Dielo, podniku SFVU z roku 1961.
„KOŠIAR“
patrí k vynikajúcim ukážkam záverečnej tvorby Miloša A. Bazovského rokov 1955 -57. Aj predtým z času na čas využívaný postup sebacitácií nachádza v záverečnom fortissime Bazovského umenia ústredné postavenie. Je prejavom dosiahnutého maliarskeho poznania, výtvarnej suverenity, ale aj čímsi viac: obracanie sa k „sebe samému“,obmeny a kombinácie predchádzajúcich riešení sú tou najschodnejšou a najprirodzenejšou cestou zvnútorňovania obrazu, zbaveného raz a navždy nadbytočných literárnych konotácií. Metóda voľného, od triviálnej reality nezávislého narábanie s „hotovými“ tvarovými, vecmými i figurálnymi sekvenciami, ich permutačné obmeňovanie však zároveň vyvolá na svet i celkom nový výraz: vytvára sa tak priestor pre „vizionárske halucinačné obrazy a kombinácie, plné výtvarnej poézie a emotívnej sugescie…” , pre celkom nové výtvarné a myšlienkové postupy, ktoré sám maliar nazýva „polosurrealizmom“.Najnovší Bazovského variant „slovenského“ je – oproti svojmu dávnemu vzoru -- hlbinný, neexhibujúci, nachádzajúci i v tých najobyčajnejších atribútoch skutočnosti lyrickú asociáciu, symbolický odkaz k celku života národa podľa princípu "pars pro toto". Vzápätí však vstupuje do Bazovského maliartstva (po koľký raz už!) potreba vypovedania „čohosi naviac“. Prejaví sa novým vpádom „reality“ , v tomto prípade zdôraznenej naratívnosti, rozprávačstva zo zreteľa „historického času“, ale i žánrového sentimentu (Vysťahovalecká minulosť, 1954 – 1955, Z dávnych čias, okolo 1956, Detvan, 1954, Starena, 1955, Jeseň, 1955, Báťa, 1956, Drotár, 1956). Našťastie však tento posledný Bazovského pokus o syntézu, zastane nakoniec na pol ceste. Starnúci, dávnymi priateľmi opustený, novým spoločenským poriadkom zneuznaný, ťažko chorý maliar sa vcelku pochopiteľne odvracia od sveta – či už toho utopického slovenského, ale i celkom reálneho. Existenciálne názvuky napopkon celkom prevážia a Bazovský namaľuje niekoľko plátien takej filozofickej hĺbky, ktorá v našom maliarstve len ťažko nachádza porovnanie (Horúci deň, 1955-1956, Hospodár, 1956, Holubník, 1956, Samota s červenou sovou, 1956 – 1957, Sama. 1956, Únava, 1956, Holubica mieru, okolo 1957, Pastorále, 1956 – 1957, Samota – vtáci odlietajú. 1957).
Zoznam diel autora: