13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 76 000,- € Pobožnosť v horách. 1931. Olej na plátne. 92 x 83 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
32 000,- € Hrabačka. Okolo 1952. Olej na kartóne. 32,5 x 43 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
22 405,- € Poludnie. 1929. Olej na plátne. 67 x 50 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
20 000,- € Jeseň na poli. Okolo 1952. Olej na hrubom kartóne. 31 x 50 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
20 000,- € Zátišie s krčahom a jablkami. 1931. Olej na kartóne. 35 x 43 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
18 200,- € Žena v kroji od chrbta . 1929-33. Olej na plátne, lisovanom na dreve. 37 x 25 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
14 273,- € Na stráži. 1928. Olej na plátne. 78 x 62 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
13 609,- € Na stráži. 1928. Olej na plátne. 78 x 62 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
13 609,- € Žena s húskou. Okolo 1934- 35. Olej, tempera na kartóne. 45 x 30 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
Biografia: Narodil sa 11. 1. 1899 v Turanoch nad Váhom, zomrel 15. 12. 1968 v Trenčíne. Od 1918 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti), 1919-24 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Bukovac, Pirner, Obrovský, Švabinský). V Prahe krátko navštevoval súkromnú školu A. Kalvodu. 1921 bol na študijnom pobyte na súkromnej maliarskej škole prof. Deluga vo Viedni. Po absolutóriu pôsobil v Turanoch, 1930-31 v Martine, 1957-62 v Čemiciach, 1962-68 v Trenčíne. 1929 spolu s Palugyayom študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-33 spolupráca s Alexym a Palugyayom (cesty na Oravu, Detvu, Pohronie). 1932 spolu s Alexym cesta do Poľska. 1936 účasť na Bienále v Benátkach, 1936-37 študijné pobyty v Juhoslávii. 1937 cesta do Poľska a Švédska. 1920--1930 pravidelne vystavoval so Spolkom slovenských umelcov, v tridsiatych rokoch so Združením slovenských umelcov, 1939--1945 so Spolkom slovenských výtvarných umelcov, po 1946 so Skupinou výtvarných umelcov 29. augusta. Najdôležitejšiu výstavu súborného diela mal v Bratislave (1960-1961, Slovenská národná galéria). 1979 sprístupnená stála expozícia diela umelca v galérii M. A. Bazovského v Trenčíne, ktorá spravuje maliarovu pozostalosť.
Literatúra: Cincík, J.: Miloš A. Bazovský. Náčrty. Martin 1945; Vaculík, K.: Miloš Bazovský. Bratislava 1958; Vaculík, K.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1967; Abelovský, J., Ruttkay, J: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1999; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 15 |
Odhadovaná cena: | 35 000 – 38 000 € |
Konečná cena: | 32 000 € |
Rok: 1949
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 26 x 42 cm
Značené: Značené vľavo dole "M.A.B."
Popis:
Významná slovenská zbierka.
„LEŠTINY“
sú galerijným dielom, dokladajúcim Bazovského východiská k vyvrcholenie jeho úsilí, v jemu a jeho umeniu, neprajných, päťdesiatych rokov. Toto obdobie, podľa Karola Vaculíka, má v Bazovského tvorbe obdobný zlomový význam, ako „lyrický kontrapukt“ maliarstva rokov 1934 – 1937. Už v začiatku tohto obdobia si Bazovský osvojil nový, pre záverečné dielo príznačný štýl postavený na zvláštnej súhre klasickej obrysovej kresby a modernejšej štetcovej kresby farbou. Razantne vyčlenené, úsečne vykrajované tvary figúr a prírodných predmetov sú "obtekané" jednoznačne vedenými štetcovými ťahmi, pretvárajúcimi všedný, nesymbolický motív do jeho maliarsky svojprávnej obrazovej obmeny No už okolo roku 1949 Bazovský vniesol do tohto princípu nový, dynamizujúci moment. Široký štetcový ťah, ktorý doteraz prináležal "skutočnosti", zdôrazňoval jej reálne tvary, sa priemeňa na tuhé zväzky expresívne mihotavých čiar a nadradzuje sa nad obrazové predmety. Už ich neopisuje, ale sú z týchto vyčiarovaných plôch zložené. Spôsob zostavovania obrazových atribútov je pritom prísne uvážený, racionalizovaný potrebou celkového dynamického vyznenia obrazovej kompozície a nie ľpením na indivividuálnej neopakovateľnosti zobrazovanej figúry, krajiny, žánrového výjavu Vyžiadalo si to samozrejme ďalšie abstrahovanie od detailov, zjednodušovanie, sceľovanie maliarskeho podania. Táto strohá štylizácia potom vyvrcholila v ďalšom období Bazovského maliarstva rokov 1949 – 1952 (Nočná krajina. 1948 – 1952; Malatínsky býk. 1949; Malatiná. 1949; Môstik. 1949; Radostná dedina. 1949; Pri praní. 1950; Krajina s koňom a zeleným slnkom. 1950; Pastierik. 1950; Oltárik. 1950-1951; Detviamsky laz. 1950 ; Pokojný kraj. 1950 ; Ahasver. 1950; Podvečerný motív. Okolo 1951; Žena vo dverách. 1951; Včelín. 1951; Vyšívačka. 1951;Matka,. 1951; Koníky. Okolo 1952; Práčky. 1951; Samota. 1952; Žltý dom. 1952; Rabča – Zaťatá sekera. 1952; Gazdovské dveory. Okolo 1952; Smutný deň. 1952; Rabča. 1952; Po búrke. 1952;Práčka. 1952 – 1953; Ticho. 1952 – 1953; Otcovská radosť. 1950 - 1953).
Zoznam diel autora: