13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 102 000,- € Uspávanka v poli. 1935. Olej na plátne. 97 x 113,5 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
32 000,- € V jeseni. 1943. Olej na plátne. 66 x 93 cm. (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
30 000,- € Važtiansky kosec. 1931. Olej na plátne. 79 x 100 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
Biografia: Narodil sa 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910-15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec.
Literatúra: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Jankovský, M., Petránsky, Ľ.: Jan Hála. Výber z diela. Martin 1982; Abelovský, J.: Jan Hála. Trenčín 2007.
Poradové číslo: | 6 |
Odhadovaná cena: | 32 000 – 35 000 € |
Konečná cena: | 32 000 € |
Rok: 1932
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 84 x 93 cm
Značené: Značené vpravo dole "J. Hála 32"
Popis:
Súkromná zbierka v Čechách. Dielo kúpil priamo z ateliéru autora v 30. rokoch 20. storočia Ľudovít Sedláček, zberateľ a osobný priateľ Jana Hálu, bývalý riaditeľ pobočky Slovenskej sporiteľne v Spišskej Novej Vsi. Na zadnej strane zbytky popisku diela písaného autorovou rokou, z ktorého možno usudzovať, že obraz bol vystavovaný vo Východoslovenskom múzeu v Košiciach roku 1938 v rámci retrospektívy „Výtvarné umenie Slovenska 1938“. Výstavu bolo možné považovať aj za akýsi testament jej organizátora, riaditeľa košického múzea Jozefa Poláka. Stala sa posledným a azda aj najvýrečnejším dôkazom jeho odbornej rozhľadenosti a tolerancie, ktoré boli príslovečné pre jeho celé, takmer dvadsaťročné pôsobenie na východe republiky.
“S OBEDOM (ZUZKA MUDROŇOVÁ)”
je formátovo reprezentačným a kvalitou galerijným príkladom záveru úvodnej važeckej tvorby Jana Hálu. Bezprostredný, skicovitý rukopisný duktus, od predmetu sa uvoľňujúci kolorizmus sú príznačné pre toto obdobie. Ťah štetca sa rozpadá do krátkych a tenkých oblúčikov. Nadsadená farebnosť, podporená už samotným výberom námetu, odkazuje obraz do svojprávneho sveta umenia, mimo akýchkoľvek poznateľných etnografických ambícií. Hálov štetec je čoraz nervnejší, viac kreslí, ako maľuje. Aj keď – expresivita je i v tomto krajnom prípade moderovaná skrytým kaligrafickým základom, odkazujúcim na umelcovo školenie, secesné východiská. Nástupné obdobie važeckého pobytu Jana Hálu prinieslo výrazovo i umelecky rôznorodé výtvarné plody, svojou povahou celkom prekonávajúce prvotné naturalistické, či dokonca dokumentárne zaujatie. Na ceste od prostej krojovej štúdie k náročnejšiemu alegorickému tvaru zohral, zdá sa, rozhodujúcu úlohu objav témy, ktorá sa stane pre maliara erbovou – portrétu važeckej mladuchy. Prvýkrát maľuje Hála Važeckú mladuchu v roku 1928. V nasledujúcom desaťročí sa opakovane vracia k téme, mení len podružné detaily. Precizovanú podobu dosiahne sujet napokon vo Važeckej mladuche s jablkom (1944). Svadobný motív je prenesený do roviny oslavy ženy – madony (alebo biblickej Evy), zrodenej z predstáv o lyrickej, nežnej a čistej duši slovenského ľudu. Je to skôr metafora než skutočnosť, viac sen, túžba ako realita. Práve preto je tento obraz i ďalšie podobné diela taký príznačný pre Hálovu neskoršiu tvorbu rokov 1931 – 1948. Opisovaný ideologizujúci (a idealizujúci) prístup uplatňuje Hála aj v ďalších námetovo príbuzných dielach (Dievča v obruse, 1937; Na slniečku. 1937; Starý Gruľka. 1937; Mariška Švihrová, 1938; Ženy s Važca. 1941; Zuzka, 1943; Žena v kacabajke, 1943; Baryšňa, 1943; Stará Kyciačka. 1943; S riečicou. 1943; Vo sviatok, 1944; Dievčatko v kvetoch. 1946; Marka Bocková. 1946; Matka, 1946 a viaceré ďalšie).
Zoznam diel autora: